۱۳۹۶ اسفند ۱, سه‌شنبه

عبدالفتاح سلطانی، وکیل در بند، به زندان اوین بازگشت. این وکیل دادگستری و مدافع سرشناس حقوق بشر در ایران که سازمان عفو بین‌الملل از او با عنوان «شجاع» یاد کرده و هفتمین سال حبس خود را پشت سر می‌گذارد،

عبدالفتاح سلطانی، وکیل در بند، به زندان اوین بازگشت. این وکیل دادگستری و مدافع سرشناس حقوق بشر در ایران که سازمان عفو بین‌الملل از او با عنوان «شجاع» یاد کرده و هفتمین سال حبس خود را پشت سر می‌گذارد، پس از عدم تمدید مرخصی کوتاه مدتی که داشت، برای ادامه حبس خود راهی زندان اوین شد.
عبدالفتاح سلطانی، وکیل در بند به جرم دادخواهی
خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، گزارش کرده است که عبدالفتاح سلطانی، زندانی محبوس در زندان اوین که از روز ۲۱ بهمن‌ ماه به مرخصی چند روزه اعزام شده بود، روز ۲۹ بهمن ماه پس از عدم موافقت مقامات زندان برای تمدید مرخصی او، خود را به زندان اوین معرفی کرد.
این زندانی سیاسی در طول دوران حبس خود به بیماری‌های مختلف از جمله «بیماری حاد کولیت عصبی و نوسان فشار خون» مبتلا شده است. مقامات قضایی تا به حال با درخواست آزادی مشروط او مخالفت کرده‌اند و با وجود درخواست اعاده دادرسی از سوی او و وکیلش، پس از چندین سال هنوز به این درخواست توجهی نشده است.
فریده غیرت، وکیل‌ مدافع سلطانی پنجم دی ماه امسال در همین زمینه گفته بود تقاضای اعاده دادرسی {بار دیگر} ارائه شده که «با توجه به جهات مثبت پرونده و شخصیت موکلم، امیدواریم مقامات قضایی نسبت به آزادی وی اقدام کنند.»
عبدالفتاح سلطانی آخرین بار در تاریخ ۱۹ شهریور سال ۹۰ در مقابل دادگاه انقلاب دستگیر و در دادگاه بدوی به اتهام «تبلیغ علیه نظام»، «اجتماع و تبانی علیه نظام»، «تشکیل کانون مدافعان حقوق بشر» و «تحصیل مال حرام» به ۱۸ حبس با تبعید به شهر برازجان و ۲۰ سال محرومیت از وکالت محکوم شد.
این حکم دو بار، یک بار در دادگاه تجدید نظر و بار دوم با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی شکسته شد: دادگاه تجدید نظر او را به ۱۳سال حبس محکوم کرد و با اعمال قانون تجمیع جرائم و اعمال ماده ۱۳۴، حکم ۱۳ سال حبس به ۱۰ سال کاهش یافت. محرومیت او از وکالت نیز به دو سال کاهش یافته است.
از سوی دیگر بر اساس ماده ۵۸ قانون مجازات اسلامی، چنانچه فردی به بیش از ۱۰ سال حبس محکوم باشد، دادگاه صادر کننده حکم می‌تواند پس از تحمل یک سوم از دوران محکومیت، حکم آزادی مشروط او را صادر کند. قوه قضاییه اما در روندی غیرقانونی تا به حال حاضر به اجرای این ماده در مورد عبدالفتاح سلطانی نشده است.
عبدالفتاح سلطانی، دهم آذر ماه امسال و به دنبال ماجراهای مربوط به محمود احمدی‌نژاد و دوستانش با قوه قضاییه، اعلام کرد حاضر است وکالت رئیس دولت سابق و نزدیکان او را رایگان بر عهده بگیرد.
این مدافع حقوق بشر زندانی در زندان اوین، در دیدار و ملاقات با معصومه دهقان، همسر خود، ضمن اعلام این موضوع گفت هر فردی که متهم می‌شود حق دارد از خدمات حقوقی وکیل بهره ببرد و طبق روال همیشگی این وکالت را رایگان انجام خواهد داد: «هر چند در دوران هشت ساله ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد سه بار به زندان افتادم و محروم از یک دادرسی عادلانه بودم، اما حاضرم وکالت آنها را قبول کنم.»

هیچ نظری موجود نیست: