۱۳۹۷ فروردین ۲, پنجشنبه

فزایش تعرفه‌های تجاری آمریکا علیه چین

ترامپ به اختلاف‌های بازرگانی کشورش با چین دامن زد. او روز پنج‌شنبه با امضای فرمانی تعرفه‌های جدیدی برای کالاهای چینی اعمال کرد. رهبری چین اعلام کرد در صورت اجرایی شدن تعرفه‌ها دست به اقدامات مشابهی خواهد زد.
Symbolbild - Kupferwerk (picture-alliance/dpa)
آمریکا در نظر دارد جریمه‌های سنگین میلیاردی در ارتباط با چین برقرار کند. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، فرمانی را امضا کرد که برمبنای آن تعرفه‌های جدیدی تا ۶۰ میلیارد دلار برای کالاهای چینی که به آمریکا صادر می‌شوند، اعمال خواهد شد.
رابرت لایتیزر، نماینده بازرگانی ترامپ، که مسئولیت اجرای این طرح را به عهده دارد، قرار است فهرستی از تمام کالاهایی که قرار است تعرفه‌های جدید در موردشان اجرا شود را تهیه کند. هنوز مشخص نیست این فرمان از چه زمانی اجرایی خواهد شد.
دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، روز پنج‌شنبه (۲ فروردین / ۲۲ مارس) اعلام کرد که چین مالکیت معنوی آثار آمریکایی را در ابعادی وسیع سرقت می‌کند. او گفت کسری موازنه تجاری با چین از کنترل خارج شده است.
رئیس جمهوری آمریکا تاکنون بارها از کسری موازنه تجاری با چین و این که صادرات چین به آمریکا بسیار بیشتر از وارداتش از ایالات متحده است انتقاد کرده است. او روز پنج‌شنبه گفت با تعرفه‌های جدید کسری موازنه تجاری با چین به سرعت تا ۱۰۰ میلیارد دلار کاهش می‌یابد.
واکنش چین
رهبری چین پیشتر در واکنش به سیاست بازرگانی جدید آمریکا اعلام کرده بود که این سیاست را برای تجارت جهانی مضر تشخیص می‌دهد و در صورت اجرای آن، دست به اقدامات مشابهی خواهد زد.

نماینده چین در سازمان تجارت جهانی (WTO) اعلام کرد که چین اقدامات مشابهی را در پاسخ به اقدام آمریکا در نظر گرفته است، اما هنوز امیدوار است که مشکلات دوکشور با گفت‌وگو حل شوند.
یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه چین در پکن حتی شکایت از آمریکا به سازمان تجارت جهانی را نیز ممکن خواند. او گفت: «چین وقتی علایق و حقوق قانونی‌اش خدشه دار می‌شود، آرام نمی‌گیرد.»
روزنامه چینی "چاینا دیلی" که مواضعی نزدیک به دولت چین دارد، پیشتر از همه کشورهای جهان خواسته بود علیه برنامه‌های کنونی آمریکا متحد شوند. این روزنامه نوشته بود: «چون به نظر نمی‌رسد که آمریکا مسیر خود را تغییر دهد، باید دیگر کشورها به امیدشان پایان دهند که سیاست جدید آمریکا به آنها ضربه‌ای نزند.»

هیچ نظری موجود نیست: