۱۳۹۷ اردیبهشت ۸, شنبه

آب رودخانه کرخه به قدری پایین آمده که تأمین آب آشامیدنی ۴۳ روستای شهرستان شوش غیرممکن شده است. در استان یزد هم ۳۵۰ روستا مشکل کمبود آب دارند و آب آشامیدنی مردم از طریق تانکر ثابت و سیار تأمین می‌شود.

آب آشامیدنی در دهها روستای شوش به طور کامل قطع شد

آب رودخانه کرخه به قدری پایین آمده که تأمین آب آشامیدنی ۴۳ روستای شهرستان شوش غیرممکن شده است. در استان یزد هم ۳۵۰ روستا مشکل کمبود آب دارند و آب آشامیدنی مردم از طریق تانکر ثابت و سیار تأمین می‌شود.
default
محمد رازقی، رئیس اداره آب و فاضلاب روستایی شهرستان شوش در استان خوزستان، گفت کاهش دبی در رودخانه کرخه موجب قطع شبکه آب آشامیدنی در ۴۳ روستای بخش شاوور این شهرستان شده است. به گفته این مقام محلی سطح آب رودخانه به قدری پایین آمده که دیگر تامین آب این روستاها با جمعیتی حدود ۱۸ هزار نفر ممکن نبوده است.
رئیس اداره آب و فاضلاب روستایی شوش همچنین گفته است که حتی با جابجایی پمپ‌های اسکله تاسیسات آبرسانی هم دیگر نمی‌توان آب رودخانه را به مجتمع آبرسانی انتقال داد.
این مقام محلی در ارتباط با چاره‌جویی تامین آب روستائیان گفته است با اینکه آب از سد رودخانه کرخه رهاسازی شده، اما همچنان دبی رودخانه کرخه در محدوده ایستگاه پمپاژ آب تاسیسات آبرسانی این روستاها پایین است و امکان برداشت آب نیست.
دبی در منابع آب به حجم آب جا به جاشده از یک رودخانه یا دریچه سد در مدت زمان مشخص گفته می‌شود.
وضعیت کم‌آبی یا بی‌آبی در استان خوزستان به سخت‌ترین مرحله خود وارد شده و مشکل تامین آب روستاها لاینحل مانده است. علاوه بر آن تعداد زیادی از روستاهای استان خوزستان با مشکل افت فشار آب هم روبرو هستند.
آب آشامیدنی ۶۰۰ روستای یزد جیره‌بندی شد
محمد فاتحی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی (آبفار) یزد هم اطلاع داده که آب آشامیدنی ۶۰۰ روستا در این استان جیره‌بندی شده است. او همچنین گفته است که برای رفع مشکل کمبود آب اقدام‌هایی از جمله حفر، تجهیز و بهسازی ۴۵ حلقه چاه، اصلاح و بازسازی ۱۱۶ کیلومتر خطوط شبکه توزیع و انتقال آب انجام شده است.
به گفته آقای فاتحی هم اکنون ۳۵۰ روستای یزد مشکل کمبود آب دارند، ۱۵۰ روستا در مناطق کوهستانی و سخت‌گذر استان قرار دارند که با بی‌‌آبی روبرو هستند‌.
برای رفع مشکلات آب مقامات محلی گفته‌اند که انتقال آب شرب با استفاده از ۵۲۵ دستگاه تانکر ثابت و ۱۶ تانکر سیار انجام می‌‌شود.

به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی (آبفار) یزد تاکنون ۱۱۰ منبع آبی استان یزد خشک و از مدار تولید خارج شده و ۱۸۰ مورد هم با کاهش شدید آبدهی مواجه هستند.
استان یزد بر پایه سرشماری آبان ماه ۱۳۹۵، یک میلیون و ۱۳۸هزار نفر جمعیت دارد که ۸۵ درصد اهالی در ۲۱ شهر و بقیه در روستاها و آبادی‌ها زندگی می‌کنند.

هیچ نظری موجود نیست: