۱۳۹۷ مهر ۱۵, یکشنبه

همسر نتانیاهو به اتهام «خیانت در امانت» و «سوءاستفاده از اموال دولتی» دادگاهی شد


همسر نتانیاهو به اتهام «خیانت در امانت» و «سوءاستفاده از اموال دولتی» دادگاهی شد

۱۵/مهر/۱۳۹۷

سارا نتانیاهو همراه با همسرش بنیامین نتانیاهو
سارا نتانیاهو، همسر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز یکشنبه ۱۵ مهر به اتهام تقلب، خیانت در امانت و سوء استفاده از اموال دولتی در نخستین نشست دادگاه خود در اورشلیم حضور یافت.
به گزارش رسانه‌های اسرائیل، سارا نتانیاهو متهم است که ۱۰۰ هزار دلار آمریکا برای خود، خانواده و مهمانان شخصی‌اش، از رستوران‌های گرانقیمت اورشلیم غذا سفارش داده و مسئولان ارشد دفتر نخست‌وزیری را وادار به جعل فاکتور برای پوشش این هزینه‌ها کرده است.
تحقیقاتی که به تشکیل این پرونده منجر شد، سال‌ها طول کشیده بود. برخی از مقامات ارشد پیشین دفتر نخست‌وزیری علیه رفتارهای خانم نتانیاهو در اقامتگاه نخست‌وزیری شهادت داده‌اند.
این شهادت‌ها می‌گوید که با وجودی که دفتر نخست‌وزیری آشپز دارد، خانم نتانیاهو ترجیح می‌داد خوراک سرآشپزهای مشهور را با شامپانی‌های مورد علاقه‌اش میل کند.
وکلای خانم نتانیاهو در آغاز جلسه نخست دادگاه در بیانیه‌ای طعنه آمیز نوشتند این اولین بار است که بانوی اول کشور به خاطر ظرف‌های پاستا به پای میز محاکمه کشیده می‌شود.
اما دادستانی می‌گوید که اتهامات وارده به خانم نتانیاهو فراتر از چند ظرف پاستا است.
سارا نتانیاهو پیشنهاد نوعی سازش قانونی برای بازپرداخت هزینه‌ها و پذیرش جرم خود را رد کرد در حالی که محکومیتش می‌تواند پنج سال حبس برایش داشته باشد.
خانم نتانیاهو پیشتر نیز به خاطر تندخویی و تحقیر شماری از کارکنان و کارمندان دفتر نخست‌وزیری به پای میز محاکمه آورده شده اما دستکم در یک پرونده او برنده بوده است.
رسانه‌های اسرائیل زمانی که چند ماه پیش صدای خانم نتانیاهو را در یک مکالمه تند میان او با یک مشاور خانواده پخش کردند که از پشت تلفن جیغ می‌کشید و شاکی بود که چرا این مشاور در یک مصاحبه با رسانه‌ها نگفته است که همسر نخست‌وزیر یک روانشناس تربیتی تحصیلکرده و دارای فوق لیسانس است، موجب شرمندگی زیادی برای حامیان او شدند.
زوج نتانیاهو گزارش‌های متعدد رسانه‌های کشورشان در مورد علاقه به زندگی تجملی و همچنین سوءاستفاده از امکانات اقامتگاه رسمی نخست‌وزیری برای خانه‌های شخصی خود را رد می‌کنند.
بنیامین نتانیاهو پیوسته می‌گوید که اکثر رسانه‌های اسرائیل به همسر ۶۰ ساله او «وسواس» دارند و از زمانی که آنها به زوج اول کشور مبدل شده‌اند، آن دو را پیوسته آزار می‌دهند زیرا نمی‌توانند از طریق صندوق‌های رای، او را از نخست‌وزیری بیندازند.
بنیامین نتانیاهو خود نیز روز ۱۳ مهر برای دوازدهمین بار در پرونده‌های فساد توسط بازجویان پلیس بازجویی شد اما بعد از آن در شبکه‌های اجتماعی‌اش نوشت که این بار بیش از گذشته مطمئن شد که همه اتهامات وارده به او بی‌اساس است و به تشکیل پرونده منجر نخواهد شد.
پلیس از ماه‌ها پیش به دادستانی توصیه کرده که در دو پرونده، بنیامین نتانیاهو را محاکمه کند. در حالی که دادستانی در این خصوص هنوز تصمیم نگرفته، پلیس هم تحقیقات خود در این پرونده‌ها را تکمیل می‌کند.
در همین حال، رسانه‌های اسرائیل، این روزها احتمال قوی داده‌اند که بنیامین نتانیاهو برای جلوگیری از محاکمه احتمالی خود، زمان برگزاری انتخابات زودرس را تعیین کند؛ امری که نتانیاهو یکشنبه برای نخستین بار آن را بعید ندانست اما هر نوع ارتباط میان انتخابات زودهنگام با پرونده‌های تحقیقاتی از خود را رد کرد.

هیچ نظری موجود نیست: