۱۳۹۸ اردیبهشت ۱۳, جمعه

اعدام در چهار ماه نخست سال ۲۰۱۹


سازمان حقوق بشر ایران، ۱۳ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸: در چهار ماه نخست سال میلادی جاری، دست‌کم ۷۹ نفر در ایران اعدام شدند که از این میان منابع رسمی تنها اعدام ۲۲ تن را تایید کرده‌اند. کارشناسان نگران احتمال آمار بالای اعدام‌های کشف نشده هستند.
بنا به گزارش نهاد آمار سازمان حقوق بشر ایران، در چهار ماه نخست سال ۲۰۱۹ دست‌کم ۷۹ نفر در زندان‌ها مختلف ایران اعدام شدند که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته که ۶۴ نفر اعدام شده بودند، اندکی رشد را نشان می‌دهد.
در بین اعدام شدگان در سال ۲۰۱۹ دست‌کم دو کودک-مجرم وجود دارند که روز پنج‌شنبه ۵ اردیبهشت ماه، پیش از رسیدن به سن ۱۸ سالگی در زندان مرکزی شیراز (عادل آباد) حکمشان به اجرا درآمد. مهدی سهرابی‌فر متولد ۷ آبان ماه ۱۳۸۰ و امین صداقت متولد ۷ مهر ماه ۱۳۸۰ بودند و هردو نفر در خرداد ۱۳۹۶ به فاصله چند روز با اتهام «تجاوز در حین سرقت» بازداشت شده بودند.
همچنین برخی منابع خبر از اعدام یک کودک-مجرم دیگر در زندان مرکزی ایلام در تاریخ ۲۶ دی ماه ۱۳۹۷ دادند که سازمان حقوق بشر ایران هنوز موفق به تایید آن نشده است. آمار اعدام کودک-مجرمان در مدت مشابه سال‌ قبل سه تن به ثبت رسیده است.
با توجه به فضای بسته و سرکوب فعالان مدنی و محدودیت ارتباط با زندان‌ها، این احتمال که تعداد احکام اعدام اجرا شده کودک-مجرمان بسیار بیشتر از آمار ثبت شده باشد وجود دارد.
در چهار ماه نخست سال ۲۰۱۹ دست‌کم ۵ زندانی با اتهامات مربوط به مواد مخدر در ایران اعدام شدند. این آمار در مدت مشابه سال‌ ۲۰۱۸ یک نفر بوده است.
شیرمحمد نارویی ۵۰ ساله و یونس نارویی ۲۰ ساله صبح روز دوشنبه ۲۰ اسفند ماه با اتهامات مربوط به مواد مخدر در زندان مرکزی بیرجند اعدام شدند. این دو زندانی که نسبت پدر و فرزندی باهم داشتند از سال ۱۳۹۱ با اتهامات مربوط به حمل مواد مخدر بازداشت و در زندان بسر میبردند.
دیگر زندانی مواد مخدر که در زندان کرمان اعدام شد عبدالله قنبرزهی، ۲۹ ساله و اهل سیستان و بلوچستان بود که حکم وی در تاریخ دوشنبه ۲۶ فروردین ماه در زندان دستگرد اصفهان به اجرا درآمد.
کمال شه‌بخش فرزند مهراب یکی دیگر از زندانیان مواد مخدری بود که در تاریخ شنبه ۷ اردیبهشت ماه در زندان مرکزی کرمان اعدام شد. این زندانی که شش سال را در زندان سپری کرده بود، اهل روستای حاجی آباد از توابع زاهدان بود. روز ۸ اردیبهشت نیز یک زندانی مواد مخدر دیگر به نام محمد بامری فرزند خدابخش ۲۴ ساله اهل دلگان در همین زندان اعدام شد.
در چهار ماه گذشته همچنین ۷ زندانی در ملأ عام در شهرهای مختلف ایران اعدام شدند. این آمار در مدت مشابه سال‌ گذشته سه تن گزارش شده است.
از سوی دیگر، در چهار ماه نخست سال ۲۰۱۹ حکم ۶۵ نفر که با اتهام قتل عمد به قصاص نفس (اعدام) محکوم شده بودند به اجرا درآمد. این آمار در مدت مشابه سال‌ ۲۰۱۸ تعداد ۵۳ نفر را نشان می‌دهد.
از میان ۷۹ اعدام چهار ماه نخست سال ۲۰۱۹ منابع رسمی تنها ۲۲ اعدام را تایید کردند و بر خلاف مقررات داخلی ایران، هیچ‌گونه واکنشی نسبت به اعدام‌های دیگری که نهاد‌های حقوق بشری موفق به کشف و ثبت آن شدند از خود نشان ندادند.
این سکوت مسئولان و آمار بالای اعدام‌های مخفیانه که توسط نهادهای حقوق بشری کشف، ثبت و منتشر می‌شوند و یا به‌دلیل فقدان شواهد کافی منتشر نمی‌شوند، این نگرانی را که آمار اعدام‌های واقعی بسیار بیشتر از میزان کشف شده باشد، افزایش می‌دهد.

هیچ نظری موجود نیست: