۱۳۹۸ تیر ۳۰, یکشنبه

زلزله در نزدیکی مسجد سلیمان رخ داده اما در لرستان و اصفهان، شهرکرد، ایلام، همدان، یاسوج، کرمانشاه و شیراز نیز احساس شده است. با وجود شدت نه چندان زیاد آن خسارت‌های جانی و مالی داشته است.
نزدیک به دو هفته از زلزله مسجد سلیمان گذشته و ۹ هزار خانواده همچنان در انتظار عملی شدن وعده مسئولان دولتی و «تعیین تکلیف» هستند. ساکنان مناطق آلوده بیشتر از دیگر جاها خسارت دیدند و خانه‌هایشان تخریب شد. زمین لرزه قصه تلخ «نابرابری» و وعده‌های دروغین را به خاطر آنها آورده است.
زلزله در مناطق «آلوده به نفت» مسجدسلیمان خانه‌های بیشتری را تخریب کرد.
زلزله  موجب تخریب کامل ۹۰۰ خانه شهری و روستایی شد. ۹ هزار واحد مسکونی نیز خسارت دیدند اما تا به حال فقط ۵ هزار واحد آسیب‌دیده «کارشناساسی شده است».
برخی از زلزله‌زدگان با وجود آسیب‌دیدن خانه‌هایشان، خانه را به اردوگاه ترجیح دادند. با این حال هنوز نگران پس‌لرزه‌ها و آوار شدن سقف بر روی سرشان هستند و از ترس این حادثه، شب را در حیات می‌خوابند و امیدوارند که پس از سال‌ها سرانجام زلزله «سبب خیر» شود و آنها بتوانند از خانه‌های فرسوده نقل مکان کنند.
احمد رحیمی ساکن  «بی‎بی‌یان»  به خبرگزاری دولت جمهوری اسلامی (ایرنا) گفته: «این خانه‌ها پیش از زلزله به خاطر نشت نفت و گاز خطرناک بود، حالا هم که زلزله آمده می‌گویند باید تخلیه شوند».
او گفته که از ترس سارقان احساس امنیت نمی‌کند و نمی‌تواند خانه تَرَک خورده‌اش را ترک کند. همسر احمد اما روایت دیگری دارد و می‌گوید: «اعتمادی به مسئولان ندارد. آنها سال ۸۱ آمدند، وعده‌های زیادی دادنداما رفتند و پشت‌سرشان را هم نگاه نکردند. به همین دلیل ما دیگر اعتمادی به آنها نداریم که خانه‌هایمان را خالی کنیم».
محله بی‌بی‌یان از مناطق آلوده به نفت و گاز در مسجد سلیمان است. از سال ۱۳۸۳ قرار بر این بود که ساکنان این محله جابجا شوند، اما به گفته یکی از اهالی منطقه، در این ۱۵ سال اجازه بازسازی و نوسازی به ساکنان این محله‌ها داده نشد و همین فرسودگی باعث خرابی‌های بیشتر زلزله در این مناطق شد.
وضعیت در «پشت کوه» هم همینطور است. آنجا هم چند سال قبل قرار شد تخلیه شود. یکی از ساکنان محله می‌گوید: به یاد دارد که استاندار آمد و گفت باید جابجا شوید. از آن زمان تا به حال اما «فقط حرف بود که شنیدیم».
ساکنان محله بیشتر کارگر‌ند، کارگر «روزمزد» که پولی برای رهن و اجاره خانه ندارند و برای همین هم از سرناچاری ساکن ارودگاه شده‌اند.
نباتی‌بگم، یکی از ساکنان محله که از سراجبار چند روزی است به اردوگاه رفته، چند روز قبل تصمیم گرفت خودش را بکشد، اما نگذاشتند و حالا در اردوگاه چشم انتظار تحویل خانه‌اش است.
به گفته او «بیشتر خانه‌های محله پیش از زلزله به تدریج مخروبه شده و الان تقریباً محله متروکه است». او هم قرار بود به محله جدید منتقل شود. از مسئولان شنیده که خانه‌ها آماده است و باید قرعه‌کشی شود اما نمی‌داند چرا خانه‌ها را تحویل نمی‌دهند.
زلزله‌زدگان مناطق آلوده به نفت و گاز در یک اردوگاه اسکان داده شده‌اند. مسئول اردوگاه می‌گوید: از ۱۳۰ نفری که در شب وقوع زلزله اسکان داده شدند، فقط ۷۵ نفر مانده‌اند. آنهایی که خانه‌هایشان به کلی خراب شده است.
فرنام صالحی، مدیر کمپ زلزله‌زدگان شرایط را خوب توصیف می‌کند. ساکنان اما شاکی‌اند از مسئولانی که هر روز می‌آیند، عکس می‌گیرند و می‌روند. پروانه صادقی که تا پیش از زلزله ساکن یکی از مناطق آلوده به نام «دره خرسون» بود، می‌گوید: این رفت و آمدها هیچ مشکلی از زلزله‌زدگان را حل نکرده و آنها همچنان بلاتکلیف‌اند.

زلزله فقر

زلزله ۵,۷ ریشتری صبح جمعه حالا پرده از فقر و نابرابری در مسجد سلیمان را کنار زده است. آنجا که خانه‌های نوساز برای «شرکت نفت» است یا «سد» و بومی‌ها و کارگران همچنان در مناطق آلوده و خانه‌های فرسوده سکونت دارند.
به گفته وحید زمانی حموله نایب رییس شورای اسلامی شهر مسجدسلیمان، ۶۳ درصد از مساحت مسجد سلیمان در حریم چاه‌های نفت وگاز قرار دارد، بیش از ۳۴۹ حلقه چاه‌های نفت وگاز در محدوده شهری است که تعداد زیادی از این چاه‌ها در مدارس ومنازل مسکونی واقع شده و سلامتی ساکنان را تهدید می‌کند.
آنها روی چاه‌های نفت و گاز زندگی می‌کنند و یا آنطور که یکی از ساکنان اردوگاه می‌گوید: همه جا را آباد کردند، اما خودشان روی زمین‌های پوک زندگی می‌کنند:
«این شهر همه مملکت را آباد کرد اما خودش خراب مانده است، نفت و گازش را بردند، الان همه زمین‌ها پوک و توخالی است و نمی‌توان خانه‌ها را دوباره در اینجا بازسازی کرد، مسئولان این شهرستان در صورتی می‌توانند به مردم کمک کنند که بالادستی‌ها به آنها اختیارات بدهند».
وعده مسئولان به زلزله‌زدگان تکراری است و غیرقابل قبول؛ می‌گویند وام بانکی م‌دهند برای بازسازی وقتی که کسی شغلی ندارد و درآمدی برای بازپرداخت وام، باید چه کار کند؟
آنها مدام به ساکنان محله‌های آلوده می‌گویند؛ «باید از این مناطق جابجا شوند اما هیچ‌وقت نگفتند اهالی این مناطق که نه پول اجاره دارند و نه پول رهن، چطور باید جابجا شوند».
زلزله ۵,۷ ریشتری صبح ۱۷ تیر مسجدسلیمان را لرزاند. براساس اعلام منابع رسمی، در جریان این زمین‌لرزه یک تن به دلیل سکته فوت کرد و ۱۵۳ تن زخمی شدند. معاون امنیتی وزیر کشور صبح روز بعد از زلزله به مسجد سلیمان رفت. مسئولان استانی هم در بازدید از مناطق زلزله‌زده گفتند که با تمام توان در کنار زلزله‌زده‌ها هستند. هیچ یک از این وعده‌ها اما تا به حال تحقق نیافته و تنها وعده‌های پیشین و فقر و نابرابری در شهر را عریان‌تر کرده است.

هیچ نظری موجود نیست: