سرانجامِ «ابنسینا»ی حوزه علمیه قم و عضو شورای خبرگان طب اسلامی
ایرج مصداقی
ایرج مصداقی
در تاریخ ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ وزارت بهداشت نظام ولایی با صدور اطلاعیهای اعلام کرد که به دنبال پیگیریهای این وزارتخانه برای برخورد با آنچه «سوداگران طب ایرانی و سنتی و دخالتهای غیرمجاز و خطرآفرین در درمان» خوانده، اخیرا حکم قطعی محکومیت برای عباس تبریزیان و محمدحسین ناظری صادر شده است. در همین راستا مدیرکل نظارت بر درمان وزارت بهداشت به جای یادآوری مسئولیت نظام ولایی و سردمداران آن از مردم خواست که با هوشیاری در انتخاب شیوههای درمان صحیح، سلامت خود را تضمین کنند.
دکتر علیرضا عسگری مدیرکل دفتر نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت در گفتوگو با ایسنا، در مورد محکومیت عباس تبریزیان و محمدحسین ناظری از سوی دادسرای ویژه روحانیت که به نام طب ایرانی و سنتی در امر درمان مردم دخالت میکردند، گفت:
«یکی از افرادی که به طور وسیع در سطح کشور و بدون داشتن تحصیلات و مهارتهای لازم و تایید شده از سوی وزارت بهداشت و البته بدون دریافت مجوزهای لازم، اقدام به مداخله در امور درمان کرده بود که برابر گزارشهای معاونت طب سنتی وزارت بهداشت منجر به بروز مشکلات چشمگیری در حوزه درمان شده بود، با پیگیریهای وزارت بهداشت و همکاری و کمک قوه قضاییه و بهویژه دادگاه ویژه روحانیت رای محکومیت قطعی برای این فرد صادر شد.»
مسئولان وزارت بهداشت هیچ اشارهای به حامیان پرنفوذ تبریزیان نمیکنند.
در حالی که روحانیون معترض و منتقد در پی کوچکترین انتقادی با بازداشت و شکنجه و زندان روبرو میشوند تردیدی نیست تبریزیان و ناظری که سالها با جان و مال مردم بازی کردهاند و باعث مرگ عدهی زیادهای شدهاند در نظام ولایی نازکتر از گل نمیشنوند چه برسد پایشان به زندان برسد.
چنانچه «کمپین حمایت از آیت الله تبریزیان و درخواست بازگشایی مطب طب اسلامی آیت الله تبریزیان از رهبر معظم انقلاب» به راه افتاده است.
«بسم الله الرّحمن الرّحیم
محضر مبارک حضرت آیت الله العظمی خامنه ای، ولی امر مسلمین جهان (متع الله المسلمین بطول بقائه الشریف )بدین وسیله امضا کنندگان این درخواست، جمعی از طلاب، دانشجویان، پزشکان و درمان شدگان و مدافعین طب اسلامی با توجه به کارآمدی و اقبال گسترده مردم شریف ایران اسلامی به طب اسلامی، بازگشایی مجدد مطب آیت الله تبریزیان(زید عزه) و ادامه ی فعالیت های درمانی ایشان در خدمت رسانی به مردم شریف ایران را از محضر شریف شما خواستاریم.
با سپاس و مسألت طول عمر و سلامتی حضرت عالی از درگاه ایزد منان» [1]
فروردین ۱۳۹۷ مقالهای از من در رادیو زمانه منتشر شد با عنوان « طب اسلامی و خطری که جان مردم را تهدید میکند.»
در این مقاله به دهها شیاد که تحت عنوان «طب اسلامی» مشغول فعالیت هستند و از جمله به «آیتالله تبریزیان» که از او به عنوان «ابنسینا» حوزه علمیه قم نام برده میشد اشاره کردم .
پس از انتشار مقالهام، روزنامهی قدس چاپ خراسان که به آستان قدس رضوی نیز نزدیک است سراغ تبریزیان رفت. این گفتگو توسط خبرگزاری تسنیم که بلندگوی سپاه پاسداران است بازنشر شد. تبریزیان در دفاع از طب اسلامی گفت:
«طب اسلامی، طب سنتی و طب مدرن هر کدام مقولههای متفاوتی هستند. طب اسلامی توجه ویژهای به روح، معنویات، دعا، قرآن و… دارد. تفاوت اینها هم به گونهای است که نمیتوان به تلفیق آنها فکر کرد. البته تفاوت طب اسلامی و طب سنتی مانند تفاوت بین اسلام و مسیحیت است که هر چند منبع و منشأ آنها یکی است، ولی تلفیق آنها امکان ندارد. مانند اینکه فردی ادعا کند میتواند اسلام و مسیحیت را با هم تلفیق کند. ولی تفاوت بین طب اسلامی و طب مدرن مانند تفاوت بین اسلام و مکتبهای امروزی مانند سوسیالیسم، سرمایهداری و… است. تلفیق این مکتبها که به هیچ وجه امکانپذیر نیست، زیرا منابع، پایهها و ساختارهای متفاوتی با یکدیگر دارند.» [2]
وقتی خبرنگار تسنیم به او گفت:
« با این توضیح اینطور برداشت میشود که فردی که دانا به طب اسلامی باشد به هیچ کدام از سایر گونههای طب احتیاجی ندارد، در حالی که در برخی روایات درباره حضور طبیب بر بالین اهلبیت(علیهمالسلام) شنیدهایم. مثلا ما در روایتها به حضور طبیب بر بالین امام علی(ع) پس از ضربت خوردن اشاره شده است.»
پاسخ داد:
«در پزشکی امروزی ما دکترهایی داریم که نسخه مینویسند و پرستارانی داریم که کارهای بالینی انجام میدهد. پزشکی که ائمه در برخی موارد احضار میکنند، همان پرستار است. یعنی فردی که برای انجام پانسمان زخم، حجامت و… حاضر میشود. وگرنه خود ائمه (علیهمالسلام) از نظر علم و دانش نیاز به هیچ طبیبی ندارند و پیامبر(ص) هم میفرمایند: «این طبیبان هستند که به طب من نیاز دارند.»[3]
او در این مصاحبه ادعا کرد: « من حدود ۱۱ هزار روایت طبی جمعآوری کردهام که تمامی جوانب علم طب در آن آمده است. یعنی روایات در این زمینه هیچ قصور و نقصی ندارد و کامل است. بر اساس این روایات میتوان تمامی بیماران را درمان و تمامی مسائل پزشکی را بررسی و حل کرد.»[4]
آیتالله عباس تبریزیان که هیچ خبری در مورد میزان محکومیت او از سوی دادگاه ویژه روحانیت منتشر نشده، کیست و از سوی چه کسانی حمایت میشد.
آیتالله تبریزیان، “ابنسینا”ی حوزه علمیه قم
پایگاه اینترنتی «داروی اسلامی»[5] از جمله وبسایتهای فعال در زمینه طب اسلامی است که زیر نظر این شیاد اداره میشود از او به عنوان «ابنسینا» یاد میکند.
سایتهای نزدیک به او، تبریزیان را پدر طب اسلامی معرفی میکنند.
داروهای «آمادگی رحم»، «تقویت عصب»، «صافکننده خون»، «تقویت و درمان ضعف مغز» از جمله محصولات پایگاه طب اسلامی زیر نظر تبریزیان است.[6]
تبریزیان ادعا میکند بیماری اوتیسم نوعی معلولیت ذهنی است که در روایات به خبل یاد شده است. او ضمن آن که منشاء این بیماری را ضایعه نخاعی کامل نشدن مغز معرفی میکند آن را معلول جن میداند که در نطفه یا هنگام زایمان به مغز نفوذ میکند و تا ده روز بعد در معرض آسیب جدی اجنه میباشد. همبستری در زمان قاعدگی نیز از علل این بیماری است. برای درمان آن نیز بخور حضرت مریم (سلام الله علیها)، قطره سداب سرکه، داروی جامع امام رضا (علیه السلام) به همراه آب انار، داروی ترکیبی عقل، داروی تقویت عصب و داروی طریفل تجویز میکند که همگی دستساخت خود وی است.
او ضمن مخالفت با واکسیناسیون کودکان میگوید:
«برای واکسیناسیون طبیعی و طبق دستورات اسلامی باید چند کار را با دقت و زیر نظر استاد مجرب انجام داد:
مراقبتهای قبل از تولد که در مواقع اقدام به بارداری تاکید شده است
مراقبتهای هنگام بارداری که می توانید از اینجا مطالعه بفرمایید
چکاندن دو قطره جاوشیر مخلوط با آب باران در بینی راست و یک قطره در بینی چپ در بدو تولد(۱)
اذان در گوش راست نوزاد و اقامه در گوش چپ (جلوگیری از جن زدگی و ترس و…) (۲)
۱۰ روز ابتدای تولد نوزاد به هیچ عنوان تنها رها نشود حتا مدت کوتاه
استفاده از ظرف مشترک با دیگران خصوصا ظرف آب خوردن
حجامت در نقره سر اگر فرزند آب ریزش دهان یا بینی داشت و فقط سرش گرم شود (جلوگیری از فلج)
استفاده از داروی امام کاظم (ع) جهت پیشگیری و درمان سرماخوردگی
خواند سوره نأس و فلق هر کدام سه مرتبه و توحید ۱۰۰ مرتبه اگر نمیتوانند ۵۰ مرتبه هر شب تا بزرگ شود (۲)
توصیه ها:
استفاده نوزاد از سویق حتا از بدو تولد هر چند به مقدار کم
نوزاد از شیر مادرش تغذیه کند اگر ندارد شیر خانم دیگری
مادر نوزاد را از هر دو سینه شیر بدهد(۴)»
پی نوشت:
(۱) اصول کافی ج۶ ص ۲۳
(۲) همان
(۳) اصول کافی ج۲ ص ۶۲۳
(۴) اصول کافی ج۶ ص ۴۰
او همچنین مدعی شده است «درمان تمامی بیماریهای قلبی در طب اسلامی با هزینهی اندک وجود دارد.» در تبلیغات دفتر وی آمده است:
«دست نگهدارید عمل قلب باز نکنید، داروی بازکننده عروق، رگهای قلب را باز میکنند یا تخم اسپند روزی ۴ گرم مصرف کنید رگها را باز میکند.
باتری نگذارید، به و بهدانه بخورید و گوشت را با شیر بپزید قلب تقویت میشود.
دریچه یا سوراخ قلب با داروی قرص خون امام رضا علیهالسلام صددرصد درمان میشود.
بنابر روایات معصومین علیهمالسلام گرسنگی غذای قلب است با پرهیز و کمخوری بیماریهای قلبی را درمان کنید.»
وقاحت و بیشرمی او در سایهی نظام ولایی آنچنان بالا گرفت که از مداخلهی «ظالمانه و عدوانی پزشکان» در کار طبابت انتقاد کرد.
«پزشکان بهترتیبی ظالمانه و عدوانی در کار طبابت مداخله میکنند… هرچه بیشتر (درس) میخوانند جهلشان بیشتر و صدمه بیشتری میزنند» [7]
این آخوند متولد ۱۳۴۱ در نجف که درس خارج فقه نیز میدهد، دارای مطب و داروخانه و مرکز طب اسلامی در قم است و رسانههای اسلامی به ویژه خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران و شبکههای تصویری آپارات و … پوشش گستردهای به او میدهند[8] و از وی به عنوان «پدر طب اسلامی» نام میبرند.[9] او ادعا میکند که طب اسلامی پیشرفتهترین طب دنیا است چرا که جبرئیل به پیامبر و از طریق او به اهل بیت الهام شده است و از اروپا و آمریکا پیشنهادهای فراوانی برای او آمده است. حتی آنها قول دادهاند چنانچه وی به اروپا عزیمت کند و آنها معجزات درمانی وی را مشاهده کند همگی مسلمان خواهند شد. از سوی دیگر او مدعی است که رئیس بیمارستان سرطان هلند شخصاً به او مراجعه کرده و حتی پیشنهاد ازدواج هم به او داده است. وی وزارت بهداشت و بیمهها را مورد حمله قرار داده است که چرا حاضر نیستند داروهای گیاهی و افرادی همچون او را مشمول بیمه درمانی قرار دهند.
«اساتید حوزه علمیه قم» به دیدار وی رفته و از او برای تدریس طب اسلامی در حوزه علمیه دعوت به عمل آوردهاند.[10]
وزیر سابق بهداشت در مورد وی میگوید:
«تعجب من این است که کسی که لباس پیغمبر تنش است میآید و هرچه میخواهد علیه پزشکی میگوید و هیچکس صدایش در نمیآید، اما باید در این مسائل همه حرف بزنند و روشنگری کنند و اجازه ندهیم از کم اطلاعی مردم سوء استفاده شود…. من به سهم خودم در خفا تلاش کردم تا با افرادى که با لباس پیغمبر و به اسم دین به سلامت مردم آسیب مىزنند، مقابله شود. متاسفم که قوه قضاییه در برخورد با سوء استفاده گران از دین و آسیب به سلامت مردم حساسیت کمترى دارد، ما فقط در بخشهایى که به قدرت مربوط است شاخکهایمان خوب عمل مىکند، در حالى که دین چیزى جز رفتار و اخلاق نیست.»[11]
بلافاصله پس از موضعگیری وزیر بهداشت، صادق لاریجانی رئیس وقت قوه قضاییه به طور ضمنی به دفاع از این شیادان که با فریبکاری در امر طبابت دخالت کرده و با جان مردم بازی میکنند پرداخته و ادعا کرد آنها از حق آزادی بیانشان استفاده میکنند:
«برخی مصداقها و مثالهایی که از سوی وزیر محترم بهداشت بیان شده است، ابهام دارد. مثلاً ایشان گفتهاند که دستگاه قضایی باید با برخی افراد که به نام دین مطالبی را منتشر میکنند و یا معتقدند مسواک زدن فایدهای ندارد یا زدن واکسن لازم نیست برخورد کند. به عقیده ما نمیتوان هر حرف ناصحیحی را جرم تلقی کرد. کسانی هستند که اساساً معتقدند نباید حتا به پزشک هم مراجعه کرد! آیا کسی که چنین اعتقادی دارد مجرم است و باید او را زندانی کرد؟! سالها قبل در جمع برخی پزشکان از یک جامعه شناس مشهور نقل کردم که کتابی با عنوان «طاعون پزشکی» نوشته و در این کتاب با برخی استنادها از خود پزشکان مدعی شده است که بسیاری از معالجات پزشکان، صحیح نیست و فایده ای ندارد. البته این قبیل اظهارنظرها افراطی به نظر میرسد اما فرض کنیم امروز کسی این سخنان را بر زبان بیاورد قوه قضاییه چه برخوردی میتواند با او داشته باشد؟ دستگاه قضایی در جایی که واقعاً جرم و تخلفی صورت گرفته و به موضوع ورود پیدا می کند، آه و ناله ها بلند می شود که قوه قضاییه مخالف آزادی بیان است. حال چگونه میتوان انتظار داشت که دستگاه قضایی صرف اظهارنظر یک فرد در حوزه سلامت و در حالی که جرمی هم رخ نداده است به موضوع ورود پیدا کند و آن را مورد رسیدگی قرار دهد؟»
لاریجانی با حقهبازی به هدف خالیکردن شانه از زیربار مسئولیت، اظهارنظر یک جامعه شناس در مورد پزشکان را با دخالت شیادان در امر پزشکی یکی میکند.
وقتی وزارت بهداشت متوجه شد نمیتواند روی دستگاه قضایی تحت نظر صادق لاریجانی حساب کند و شیادان از حمایت لاریجانی برخوردارند به رسانهها پناه آورد و نامه دکتر علیرضا عسگری در ارتباط با فعالیتهای غیرمجاز تبریزیان و شاگردانش را در اختیار رسانهها گذاشت.
در این نامه آمده بود:
« افراد مذکور در برخی موارد در پوشش لباس روحانیت و با استفاده از اماکن مقدس نسبت به ارائه خدماتی به نام طب اسلامی با فروش کتاب و داروهای ساختگی اقدام میکنند و تبلیغات محیطی خود را به فضای مجازی و شبکههای اجتماعی گسترش و با ترفند درمان رایگان و ارائه طب اسلامی، بیماران را جذب و از اعتماد جامعه به روحانیت و طب غنی ایرانی سوء استفاده میکنند و این در شرایطی است که اقدامات و مداخلات درمانی نامبرده به استناد نامه شماره ۱۸۳/د/۱۲۲ مورخ ۲۵/ ۲/ ۹۶ مشاور وزیر و مدیرکل دفترطب ایرانی به هیچوجه مورد تایید نیست.»[12]
در دیماه ۱۳۹۷در مشهد سه سوله متعلق به تبریزیان شناسایی شد که در آنها کار تولید، بسته بندی و انبار دارو با عنوان طب اسلامی صورت میگرفت و آنقدر وضعیت وخیمی داشت که به ورود مقامات قضایی و پلمب سولهها منجر شد. دکتر سیدجواد مجتبوی، مدیر طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد میگوید:
«این سه سوله متعلق به فردی معروف به «پدر طب اسلامی ایران» و شرکای دیگری میباشد که در جاده کلات و خیابان عبادی مشهد مستقر بود. … در این انبارها ۱۱ کارگر که اغلب اتباع خارجی هستند در شرایط بسیار غیربهداشتی مشغول فراوری و تهیه داروهای آماده گیاهی و نصب برچسبهایی تحت عنوان طب اسلامی بر روی آنها بودند. این داروها بنا بود در سراسر کشور توزیع شوند که علاوه بر آسیب به سلامتی مردم سود سرشاری را نصیب مداخله گران با عنوان طب اسلامی میکرد.»[13]
حوزه علمیه ، سپاه پاسداران، نمایندگان خامنهای حامیان ابنسینای نظام ولایی
تبریزیان و همراهان او بدون داشتن حمایت در بالاترین لایههای نظام ولایی نمیتوانستند سالها باجان و مال مردم بازی کنند.
امیرافراز فلاح تحقیقی راجع به رسانههای حامی تبریزیان داشته و مینویسد:
«وبسایت تسنیم، رسانه نزدیک به سپاه پاسداران حداقل ۵ مطلب ترویجی تاکنون در مورد ایشان منتشر کرده که ۱ مورد به حمایت آیتالله علوی گرگانی، دو مورد بیان توصیه درمانی و ۲ مورد مصاحبه و گفتگو با ایشان بوده است. فارس نیوز رسانه دیگر نزدیک به سپاه پاسداران مصاحبهای مفصل حاوی سوالاتی تأییدی را با ایشان در قالب سه مطلب مفصل منتشر کرده است. بسیج نیوز رسانه رسمی سپاه محمد رسولالله تاکنون حداقل ۴ مطلب ترویجی در مورد کاربردهای درمانی طب اسلامی منتشر کرده است. وبسایت راسخون نزدیک به اصولگرایان مطالب و فیلمهای متعددی از سخنرانیهای آیتالله تبریزیان را بصورت منظم و دوره ای منتشر میکند.
ایسنا رسانه دانشگاهی و نزدیک به دولت ۲ مطلب در مورد این فرد منتشر کرده که یکی از آنها ترویجی بوده است. حوزه نیوز رسانه رسمی حوزه علمیه قم نیز تاکنون حداقل دو مطلب در مورد این فرد منتشر کرده که یکی خبری و دیگری ترویجی بوده است. سایت تبیان وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی دهها سخنرانی این فرد را منتشر کرده است. عجیب تر از همه آنکه آیت الله تبریزیان چند نوبت برنامه تلویزیونی در رابطه با ترویج طب اسلامی در شبکه تماشا داشته است. … روی هم رفته به نظر میرسد رسانههای نزدیک به سپاه پاسداران، حوزههای علمیه، صدا و سیما و سازمان تبلیغات اسلامی بیشترین نقش را در ترویج و معرفی طب اسلامی و تبریزیان بعنوان مدعی اصلی آن دارند.»
تبریزیان در پاسخ به سؤال خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، که حامی اصلی اوست و میپرسد «قبول دارید طب اسلامی و درمان شدگان آن باید و شاید معرفی و تبلیغ نشدند؟» میگوید: «قبول داریم و اصلاً هم دنبال تبلیغ نیستیم! کسانی دنبال این کار هستند که میخواهد مشتری جذب کند! الآن که در هواپیما میآمدم مردم صف بسته بودند و همه از من درباره بیماریشان سؤال میکردند و نسخه میخواستند. این نشان میدهد که مردم آشنا شدهاند. ما روزی پانصد نفر را ویزیت میکنیم. اینها همگی مبلغ این طب میشوند، زمانی که خواستم در قم کارم را شروع کنم به من گفتند که تبلیغ کنید. گفتم شما یک هفته به من مهلت بدهید. در طول یک هفته ویزیت برای یک سال پر شد!» [14]
تسنیم به منظور تبلیغ او میپرسد: «خارجیها هم برای درمان به قم مراجعه میکنند؟» و او میگوید: «مرتب. [15] ما هر روز بیمارانی از کشورهای خارجی داریم». اما در مورد هویت این بیماران خارجی توضیحی نمیدهد.
محلهای سخنرانی تبریزیان و حامیان پرنفوذ او
فلاح در این باره مینویسد:
«آیتالله تبریزیان در تاریخ ۴ آبان ۱۳۹۴ در حسینیه ثارالله شیراز و در جمع پاسداران سپاه و با حضور حاجی زاده نماینده ولی فقیه در سپاه شیراز به سخنرانی پرداخت و در بخشی از این سخنرانی طب مدرن و داروسازی را برساخته صهیونیستها دانست و ادعا کرد طب اسلامی در مقابل هیچ بیماری عاجز نیست. در تاریخ ۱ مرداد ۱۳۹۶ آیتالله در همایشی تحت عنوان همایش طب اسلامی با موضوع تخصصی اطفال به همت مجموعهی فرهنگی مبین در حسینیه ی شهدای بسیج ناحیه بسیج امام صادق اصفهان سخنرانی کرد. در تاریخ ۱ دی ۱۳۹۵ در برنامه ای دیگر در پایگاه مقاومت بسیج انصار الحسین بوشهر حاضر شد و به سخنرانی با موضوع ترویج طب اسلامی پرداخت. در تاریخ ۲۹ مرداد ۹۶ در جمع طلاب و اساتید مدارس علمیه خراسان شمالی حاضر شد و مدعی شد ” در طب اسلامی درمان سرطان و بیماری اماس، مانند درمان سرماخوردگی بوده و راحت درمان میشود” در ادامه جلسه نیز به ترویج طب اسلامی و اعتقادات تاریخی و مبهم و بدون سند در مورد پزشکی یونانی و مدرن پرداخت و آن را توطئه امویان وغربیها دانست. نامبرده در تاریخ ۲۵ اسفند ۹۵ در حوزه علمیه امام جواد کرج حاضر شد و به سخنرانی پرداخت. از جمله در بخشی از صحبتهایش بیان داشت: “طب شیمیایی تنها عوارض را از بین میبرد ولی طب سنتی درمان ریشهای میکند ، اما تنها طب اسلامی است که هم درمان ریشهای میکند و هم عوارض را از میان بر میدارد” در تاریخ ۲ تیر ۱۳۹۴ آیتالله به همت اداره اوقاف یزد در این شهر حاضر شد و به ترویج طب مطلوب خود پرداخت از جمله آنکه در سخنانی جالب توجه مدعی شد: “طبق بررسیهای کشور هلند تا ۸۰سال پیش بیماری سرطان نبوده است ولی الان از هر ۷نفر یک نفر به این بیماری مبتلا است.” و پزشکی مدرن را مسئول این فجایع دانست.
در میان حامیان پرنفوذ میتوان به امام جمعه قم و تولیت آستان مقدس حضرت معصومه حجت الاسلام سعیدی اشاره کرد که در تاریخ ۴ آبان ۱۳۹۵ با این فرد دیدار کرده و به تایید طب اسلامی تحت نظر تبریزیان میپردازد. در این دیدار حجتالاسلام سعیدی خواهان گنجاندن طب اسلامی در دروس حوزه علمیه میشود و البته بر لزوم پژوهشهای علمی در این حیطه تاکید میکند. در تاریخ۱۲ مهر ۱۳۹۵ جلسه مشترکی میان امام جمعه ارومیه حجتالاسلام قریشی و آیتالله تبریزیان برگزار و در مورد گسترش طب اسلامی گفتگو میشود. از میان مراجع آیتالله علوی گرگانی در تاریخ ۸ آبان ۱۳۹۶ با تبریزیان دیدار میکند و در این دیدار پس از تجلیل فراوان از طب اسلامی میفرمایند “ریشه طب و پزشکی در اسلام است و دراین بین نیز طب اسلامی و سنتی بسیار مورد توصیه و قبول اسلام است.” در تاریخ ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ آیتالله برای سفری ۴ روزه وارد خوزستان میشود و در اهواز به دیدار آیتالله جزائری امام جمعه و نماینده ولی فقیه در این شهر میرود. در این دیدار که فیلم آن بوسیله صدای پزشکان منتشر میشود امام جمعه اهواز پس از تجلیل از آیت الله، ایشان را ابن سینای زمان میخواند.» [16]
حکیم ناظری، مدعی درمان ۴۳ بیمار مبتلا به ایدز با طب اسلامی
محمدحسین ناظری دیگر شیادی است که عنوان «عضو شورای خبرگان اسلامی» را یدک میکشد. او نیز با محکومیت از سوی دادگاه ویژه روحانیت روبرو شده است.
او با همین عنوان در سال ۱۳۹۲ در در پاسخ به این سوال خبرگزاری فارس که آیا طب سنتی همان طب اسلامی است، گفت: طب اسلامی طبی جامع است که طب سنتی را در برگرفته و این طب از زبان انبیا است و در درمان هیچ بیماری عاجز نیست و هر نوع بیماری را درمان میکند.
او با اشاره به اینکه این طب کاملاً طبیعی است، افزود: شاخه طب اسلامی کاملاً طبیعی است که نیمی از آن از جانب معصومین بوده و نیمی از این طب سنتی است و نمیتوان گفت که در این طب خطا وجود ندارد و همانطور که در طب شیمیایی خطا وجود دارد در طب سنتی هم خطا است.
عضو شورای خبرگان طب اسلامی کشور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا این طب میتواند تمام بیماریها از جمله ام.اس را درمان کند، خاطرنشان کرد: طب سنتی در درمان هیچ بیماری عاجز نیست و ام.اس را اگر در مراحل اولیه تشخیص دهیم، قادر به درمان آن هستیم، اما اگر در مراحل بعدی باشد چون این بیماری مثل بیماری سرطان رفته رفته در بدن منتشر میشود، اگر به موقع تشخیص ندهیم، درمان آن مشکل است.
او با اشاره به اینکه در طب اسلامی تشخیص بیماریها از طریق ظاهر است، بیان کرد: در این طب ۹۰ درصد بیماریها از طریق ظاهر و نبض، چهره، چشم و گوش تشخیص داده میشود و اگر انسان بتواند مزاج خود را به صورت متعادل نگه دارد، به بیماری صعبالعلاجی مبتلا نخواهد شد.
ناظری با اشاره به اینکه تاکنون ۴۳ بیمار ایدز را با مدارک و شواهد کافی درمان کردهایم، تاکید کرد: تاکنون ۴۳ بیمار ایدزی با استفاده از این علم درمان شدهاند و تمامی مدارک و شواهد این ۴۳ نفر در دسترس است. [17]
از ناظری به عنوان «حکیم محمدحسین ناظری» یاد میشود.
او و محسن رضایی و تعدادی شیاد دیگر در «دومین گردهمایی شورای عالی طب سنتی ایران» شرکت و سخنرانی داشتند. [18]
ناظری ادعا میکند: «یک طبیب سنتی حاذق باید بتواند از طریق نبض حداقل ۱۷ – ۱۸ بیماری از قبیل چربی کبد، کلسترول خون و دیابت، مشکلات روده، پوکی استخوان و … را براحتی تشخیص بدهد.» [19] و در مورد تفاوت طب سنتی و مدرن میگوید:
«در طب سنتی از فرق سر تا کف پا در یک سیستم طبابتی قرارگرفته است و این در حالی است که در طب آکادمیک تخصص ها متمایز شده است و این اشکال جدی و مهمی در طب آکادمیک محسوب میشود که در بعضی موارد باعث تشخیص غلط بیماری و بوجود آمدن شرایط حادتری برای بیمار میشود.»[20]
پانویسها
[1] سایت fa.petitions.net
[4] منبع پیشین
[5] عنوان دیگر: پایگاه جامع طب اسلامی
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر