۱۳۸۸ مرداد ۵, دوشنبه

نداي سرخ – 3 مرداد

درگیری جوانان با نیروی انتظامی در کرمانشاه

بنا به گزارش دریافتی روز چهارشنبه 31 تیر ماه حوالی ساعت 7 بعد از ظهردرگیری شدیدی بین نیروهای انتظامی و جمعی از جوانان در شهرک شهید باهنر (آناهیتا)کرمانشاه روی داد. در این درگیری نیروهای بسیج و ضد شورش نیز به کمک مامورین نیروی انتظامی آمده و به ضرب و شتم جوانان پرداختند.تعدادی از این جوانان نیز دستگیر شده اند.

بازداشت شهروندان مهابادی ادامه دارد

باز داشت شهروندان مهابادی و تعطیلی مغازه ها در مهاباد همچنان ادامه دارد. بنا به گزارش های دریافتی روز چهار شنبه 31 تیرماه مغازه یکی از شهروندان مهابادی به نام حسن نعیمی پلمب و وی را دستگیر نمودند.این مغازه دار سال گذشته نیز احضار و مورد بازجویی قرار گرفته بود.برخورد با مغازه داران و شهروندان کرد بعد از اعتصاب سراسری در 22 تیرماه به شدت افزایش یافته و حكومت به بهانه های مختلف با مردم برخورد می نماید.

دائمي شدن استقرار نيروهاي سرکوبگر در ميادين تهران

عصر روزپنج شنبه خیابان های مرکزی شهر تهران مانند روزهای گذشته شاهد حضور نیروهای امنیتی بود.هرچند تعداد نیروهای امنیتی نسبت به روزهای اعتراضی کمتر بود با این حال فضای پلیسی حاکم بر شهر تهران به ویژه در نقاط مرکزی شهر کاملا مشهود بود. در ضلع غربی میدان انقلاب یعنی تقاطع خیابان آزادی با میدان انقلاب نیروی انتظامی اقدام به ایجاد یک پایگاه ثابت گشت کرده است.ایجاد پایگاه نیروی انتظامی در ضلع غربی در حالی صورت می گیرد که پایگاهها و کانکس های نیروی انتظامی از مدت ها پیش در ضلع شمالی وشرقی میدان انقلاب وجود داشت. وجود سربازان وگماشته های انتظامی در اطراف میدان انقلاب بسیار زیاد بود. همین فضای امنیتی در اطراف میدان ولی عصر نیز به چشم می خورد.به نظر می رسيد ترس از تجمعات احتمالی وآنی مردم موجب شده است تا در این نقاط و میادین اصلی شهر همواره نیروهای انتظامی وامنیتی به صورت آماده باش حضور داشته باشند. نیروهای انتظامی در حال گشت زنی در اطراف میدان انقلاب وابتدای خیابان های کارگر شمالی، کارگر جنوبی و16 آذر بودند.همین وضعیت گشت زنی در اطراف میدان ولی عصر نیز دیده می شد.

تحويل جنازه يكي ديگر از شهداي تظاهرات اخير به خانواده

بنا بر خبر دريافتي جنازه يكي ديگر از كشته شدگان 25 خرداد را هفته گذشته به خانواده شان تحويل دادند و براي تحويل جسد , حكومت مبلغ سه و نيم ميليون تومان وجه در خواست داشت كه به علت عدم توان مالي, خانواده شهيد سند منزل را گرو گذاشته و بعد از مراسم با قرض كردن اين مبلغ را واريز و سندشان را دريافت كرده اند . اين فرد جوان 21 ساله سيروس عزيزي نام داشت، وي اهل كيانشهر يكي از مناطق جنوب شرقي تهران است , متاسفانه خانواده او به علت ترس ايجاد شده از طرف حكومت حاضر به ارائه عكس يا مطلبي از فرزندشان نشدند. همچنين طبق آخرين اطلاعات از يك منبع موثق روز جمعه گذشته نيز در درگيريهاي بعد از نماز جمعه دو پسر يكي 19 و ديگري 25 ساله به شهادت رسيده اند كه فورا به بهشت زهرا انتقال داده شده و به دستور مقامات در قطعه 250 دفن گرديده اند . اين منبع همچنين افزود كه كليه نيروهاي انتظامي به دستور مافوق خود در روز دفن اين دو جوان در منطقه در حال آماده باش بودند و هر حركتي را شديدا سركوب ميكردند . همچنين، محسن روح‌الامینی، دانشجوی رشته‌ی کامپیوتر دانشکده‌ی فنی دانشگاه تهران ، در روز 18 تیر بازداشت شده و پس از آنکه سرش با ضربه‌ی باتوم می‌شکند، علائم عفونت مننژیت در وی ظاهر می‌شود. اما با وجود آنکه وی پس از دستگیری در بیمارستان شهدای تجریش بستری می‌شود، از رسیدگی جدی به عفونت زخم وی جلوگیری می‌شود تا آنکه وی از دنیا می‌رود. پیکر وی برای چندین روز در سردخانه‌ای در کهریزک، که گفته می‌شود اجساد دیگری نیز در آنجا نگهداری می‌شوند، نگهداری می‌شده است.

خانواده مسعود هاشم‌زاده با قید ضمانت آزاد شدند

روز پنج‌شنبه، اول مرداد نیروهای امنیتی با حضور در منزل مسعود هاشم‌زاده یکی از کشته‌شدگان ۳۰ خرداد تهران، خانواده وی را برای بازجویی به اداره آگاهی تهران بردند. ساعت ۸ شب همان روز این افراد با قید ضمانت آزاد شدند. افراد خانواده هاشم‌زاده تا ساعت هشت و نیم همان شب مورد سوال و جواب قرار گرفتند و سپس از هریک از آنان تعهدنامه‌ای گرفته شد که سه مورد به طور مشخص در آن ذکر شده بود: شما نباید پرچم سیاه جلوی در بزنید، مراسم چهلم نباید داشته باشید و همین طور با رسانه‌های خارجی هم نباید هیچ مصاحبه‌ای انجام دهید.

ده‌ها کشته و مجروح در سانحه هوایی مشهد

یک سانحه هواپیمای مسافری ديروز جمعه در فرودگاه مشهد بیش از ۳۰ کشته و زخمی بر جای گذاشت. به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، این سانحه در حوالی فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد روی داد. بنا بر این خبر، حدود ساعت ۱۸ و ۱۰ دقیقه بعدازظهر جمعه چرخ‌های این هواپیما هنگام فرود در فرودگاه مشهد آتش گرفته و از باند فرودگاه منحرف شده و با دیواره‌ای در منطقه شهرک «طرق» برخورد می‌کند. کابین این هواپیما نیز دچار آتش سوزی شده‌است. اين هواپیما مسافری از نوع ایلوشین روسي متعلق به شرکت هواپیمایی آریا با شماره پرواز ۱۵۲۵ بوده است.

بازداشتگاه هاي مخوف حکومت اسلامي رابشناسيم

1. بازداشتگاه مخوف 59 سپاه

این بازداشتگاه در زير زمين های پادگان عشرت آباد واقع شده است. اين بازداشتگاه آنقدر مخوف و فاقد امکانات و قرنطينه است که فقط افراد شاغل و دارای اختيارات و مدارج عاليرتبه در امور آن دخالت کرده و اجازه بازديد از آنجا را دارند. در موردی خاص حتی رئيس دادگستری کل استان تهران "عليزاده" در سال 84 آنرا در ليست بازداشتگاه های امنيتی فوق سری قرار داد که حتی به خود او اجازه بازديد از اين بازداشتگاه را نداده بودند.اين بازداشتگاه تحت اختيار حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران اداره می شود و تمام جرائم خاص رخ داده از جمله اتهامات امنيتی و جاسوسی واقع شده در سپاه پاسداران در آن رسيدگی و تکميل پرونده می شود.

2. بازداشتگاه نبوت

بازداشتگاه نبوت واقع در خيابان سهروردی می باشد و اداره آن مشترکا در اختيار وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران است که بر خلاف اکثر بازداشتگاههای امنيتی که در زير زمينها واقع شده اند اين بازداشتگاه با دارا بودن راه ارتباطی مستقل و بدون مزاحمت در بالای يک مجتمع تجاری و به حالت استتار شده ای قرار دارد که حالت يک خانه امن و بازداشتگاه فوق سری را دارد که دارای گنجايش بسيار کمی می باشد و بازداشتی های خاص به آنجا منتقل می شوند که بنا به شرايط جائز نيست به مکانهای معلوم و شناخته شده منتقل شوند.می توان گفت علی رغم نظارت وزارت اطلاعات بر اين بازداشتگاه ولی عموميت نيروهای عملياتی و اجرايی و بازجويی را نيروهای حفاظت و اطلاعات سپاه پاسداران انجام می دهند.

3. عشرت آباد

اين بازداشتگاه نيز در داخل قرارگاه مبارزه با مواد مخدر عشرت آباد واقع شده که گنجايش آن چيزی حدود 250 الی 350 نفر است. دارای 3 سالن می باشد که در هر سالن 15 انفرادی به ابعاد 5/1-2 متر وجود دارد که در هر انفرادی به زور 5 نفر نگهداری می شوند. استحمام و حمام به طور مطلق در اين بازداشتگاه وجود ندارد. حتی اگر فرد بازداشتی ماهها در آنجا باشد و گال بگيرد و يا شپش از سر و کول آن بالا برود. در انفراديها چيزی به نام نور و پنجره و تهويه وجود ندارد.در روز فقط 3 بار اجازه استفاده از دستشويی وجود دارد و درها هميشه بسته است و بازداشتی ها به صورت کتابی کنار هم می خوابند.

4. بازداشتگاه سئول معروف به ابوغريب

اين بازداشتگاه در تهران مابين افرادی که درآن نگهداری شده اند و به زندانها منتقل و يا آزاد شده اند به بازداشتگاه ابوغريب معروف شده و تحت اختيار حفاظت اطلاعات نيروی انتظامی اداره می شود و در خيابان سئول و داخل شهرک مسکونی فاطميه واقع شده که لابه لای واحدهای مسکونی گم و استتار گرديده و چند بلوک و زير زمين از اين مجتمع مسکونی به عنوان بازداشتگاه در اختيار آنهاست. در اين بازداشتگاه اکثرا جرائم خاص واقع شده در بين نيروهای انتظامی را رسيدگی می کنند و متهمين را در جهت تکميل پرونده و بازجويی و اعمال شکنجه های خاص در آن نگهداری میکنند. تمام سلولهای اين بازداشتگاه بدون استثناء انفرادی می باشد و فنی ترين و وحشتناکترين بازجوئيها چه از متهمين نظامی نيروی انتظامی و يا افراد خاص بازداشتی در آن توسط حفاظت اطلاعات نيروی انتظامی تا حد دست و پا شکستن و مرگ انجام می شود.

مشايي، «سپاه» و «بيت رهبري»

بر خلاف باور بسياري از مردم و حتي نخبگان سياسي، دولت کودتا از يک جناح يکپارچه تشکيل نشده است. گو اينکه در همان آغاز رياست جمهوري احمدي نژاد روشن بود که جناح معروف به «سپاه» ذوب شده در ولايت خامنه اي نبوده و به همين دليل « مصباح يزدي» را تبليغ و تقويت کردند، اما، بخصوص در سال گذشته، برخي از اقدامات دولت و بويژه، عدم توفيق آن در بازگرداندن«اقتدار مطلق» و سرکوب قطعي جنبش هاي اجتماعي، و همچنين، شکست برنامه هاي اقتصادي و عدم موفقيّت در کنترل بيکاري و توّرم، باعث رويارويي هاي مقطعي مابين ايشان و «بيت رهبري» شد. اولين تظاهر اين اختلافات در انتخابات مجلس نهم روي داد که خامنه اي از حمايت صريح نمايندگان «سپاه» خودداري نمود و در سخنراني هايش، از سياست هاي اقتصادي دولت احمدي نژاد انتقاد کرد. تظاهر بعدي که بسيار حادتر از قبلي نمايان گشت، حول «مذاکرات هسته اي» رخ نمود که «بيت رهبري» با دور زدن دولت، خواهان دخالت مستقيم در آن شد و اين سياست را از طريق مقالات و مصاحبه هاي ولايتي، مشاور امور خارجه بيت رهبري، با روزنامه هاي اروپايي و داخلي، و انتصاب جليلي بعنوان نماينده رهبري در شوراي امنيّت ملي و مذاکره کننده ي اصلي با آمريکا و اروپائيان معرفي نمود و او را با پيامهاي مثبتي در مورد انعطاف حکومت ايران، همراه با متکي، به ملاقات با خاوير پرزسولانا، رئيس امور خارجه اروپا فرستاد. در مقابل، احمدي نژاد نيز در مخالفت با گروه مذاکره کننده، در عين تأييد سياست مذاکره با آمريکا و اروپا، صريحاً بر اختيارات دولت پافشاري کرد و «ولايتي» را هيچ کاره خواند و کار را تا جايي پيش برد که اصولگرايان را به انشقاقي علني در اين مورد کشاند. عده اي به هواداري از اختيارات رهبري سخن گفته و احمدي نژاد را در اتخاذ مواضع مخالف سرزنش کردند، اما، مطالب منتشره در مطبوعات طرفدار دولت و سخنان افراد وابسته به جناح «سپاه» نيز نشان مي داد که در اين مورد حاضر به تمکين نبوده و در صورت لزوم، به گسست آشکار از «بيت رهبري» اقدام خواهند نمود. در همان زمان آشکار گشت که با چنين موضع سرسختانه اي که «سپاه» در مورد اختيارات حکومتي گرفته است، حتي با شکست در انتخابات رياست جمهوري حاضر به تسليم مسالمت آميز قدرت نخواهد بود. به ياد داريم که برخي از تحليلگران کمونيست، در همان زمان، عزم انجام کودتاي سپاه را افشا کردند. مسلماً، در آن زمان، اگر جناح «رهبري» در مقابل آنها عقب نشيني نميکرد، چه بسا اين کودتا در همان زمان عليه ديگر جناح هاي حکومتي، از جمله «بيت رهبري» بوقوع مي پيوست. اما، در پايان، نماينده «رهبري» در سپاه، تسليم خامنه اي را در مقابل قدرت سپاه اعلام نمود و از همان زمان در بست در اختيار «سپاه» قرار گرفت و خود، به به صف کودتاچيان پيوست. اين تسليم بيانگر آن بود که خامنه اي، از حمايت لازم در نيروهاي مسلح برخوردار نبود تا بتواند حرف خود را به کرسي نشاند. چرا که در نهايت، اينگونه اختلافاتِ آشتي ناپذير، تنها مي تواند توسط قدرت سياسي ايکه از لوله تفنگ بيرون مي آيد حل و فصل شود. اما، در مورد انتصاب رحيم مشايي، نهايتاً، احمدي نژاد، وادار به تمکين شد. اين واقعه تنها مي تواند بيانگر دو رخداد در ساختار قدرت باشد. اول اينکه، جناح «سپاه»، ديگر قدرت تعيين کننده سياسي در جامعه نيست و با رقيبي بسيار توانمندتر از خود روبرو گشته که در چند مصاف رو در رو توانمندي خود را به اثبات رسانده است. اين رقيب، بر خلاف گذشته از درون حاکميّت بر نخاسته است. اين رقيب، نيروي مبارزات متحد مردمي است که با دخالت مستقيم خود در امور سياسي، نشان داده تا زمانيکه اين اتحاد را حفظ کند و خود را در ميدان سياسي نگاه دارد، نه تنها قدرتي غيرقابل شکست است، بلکه تنها منشاء قدرت در جامعه است،و تمامي مراکز ديگر ، تنها با رضايت آن مي توانند صاحب قدرت باشند. ثانياً، در مقابل اين واقعيّت، نيروهايي ردر «سپاه» معتقد گشته اند که امروز تنها با داشتن وجاهت در ميان بخشي از مردم مي توانند به بقاء خود ادامه دهند، و براي دستيابي به چنين وجاهتي، نياز به «بيت رهبري» دارند. چرا که اينک، تنها نيروهايي در ميدان زير امر ايشان قرار دارند که در مورد «الهي بودن مقام ولايت» دچار توّهم اند. پس سرنوشت ايشان به بقاء اعتبار «مقام ولايت» و «بيت رهبري» گره خورده است. با سقوط «ولايت»، نخبگان «سپاه»، با ريزش فوري نيروي اجرايي روبرو گشته و سقوط خواهند کرد. با آگاهي به اين واقيّعت، در آينده، دو احتمال قابل پيش بيني مي شود. اول، اگر نيروي متحد مردمي به مبارزات خود ادامه دهند، و در مسير خود بتوانند نيروي طبقاتي کارگران را نيز به مبارزه جلب کنند، بزودي، هيچ نيرويي قادر به مقاومت در مقابل اراده ي آنان نخواهد بود و ايشان مي توانند هر آنچه را که اراده ي متحد ايشان ديکته مي کند در جامعه پياده کنند. اما، احتمال دوم اينست که، در اين اتحاد و مبارزات خللي ايجاد شود و يا جنبش مردمي مورد حمايت طبقاتي کارگران قرار نگيرد. در آن زمان، از آنجاييکه نيروي مخالف، عليرغم ضعف و زخم خورده گي، هنوز زنده و سازمان يافته است، مي تواند بسرعت خود را باز سازي کرده و صفوف متفرق و منفعل مردمي را تا آينده اي نا معلوم سرکوب نموده و وادار به تمکين کند. با در نظر گرفتن اين احتمالات، ما پيشنهاداتي راهکاري براي جلوگيري از وقوع احتمال دوم تهيه کرده ايم که در پيام بعدي حضورتان تقديم خواهيم کرد.

نداي سرخ – 3 مرداد 1388


هیچ نظری موجود نیست: