۱۳۸۸ مهر ۲۳, پنجشنبه

بررسی پرونده جنگ غزه در شورای حقوق بشر سازمان ملل bbc

در حمله نظامی اسراییل به نوار غزه بیش از یکهزار و چهارصد فلسطینی کشته شدند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد قرار است گزارش مربوط به حمله اسراییل به نوار غزه را مورد بحث و بررسی قرار دهد. این گزارش که توسط ریچارد گولداستون تهیه شده است هر دو طرف درگیر یعنی اسراییل و جنبش فلسطینی حماس را به ارتکاب جنایات جنگی متهم کرده است.

این گزارش ماه گذشته به شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه کرد اما اجرای توصیه مطرح شده در این گزارش که ارجاع اسراییل و حماس به دادگاه بین المللی کیفری بود به مدت شش ماه به تعویق افتاد. اکنون، به موجب اصرار فلسطینی ها، بحث درباره این گزارش از سرگرفته می شود و یک زاویه جدید هم مد نظر قرار خواهد گرفت. این زاویه جدید بحث بیت المقدس شرقی است که به طور بالقوه می تواند محل اختلاف جدی طرف های مختلف باشد.

به گزارش خبرنگار بی بی سی از ژنو، گروههای حقوق بشری خواهان بحثی جدی درباره گزارش گولداستون هستند. فعالان حقوق بشر معتقدند که شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد باید مساله ارتکاب جنایات جنگی توسط هر دو طرف درگیر را مورد بحث و بررسی قررا دهد، مساله ای که در گزارش گولداستون به طور جزیی و دقیق مطرح شده است.

اما دیپلمات های فلسطینی که از سوی افکار عمومی فلسطینی ها تحت فشار هستند قطعنامه ای ارائه کرده اند که نه تنها از گزارش گولداستون حمایت می کند بلکه شامل بخشی مفصل در خصوص وضعیت بیت المقدس شرقی هم هست، چرا که ادعا شده که اسراییل دسترسی به اماکن مذهبی را محدود کرده است.

یک عضو گروه موسوم به دیده بان حقوق بشر معتقد است که گنجاندن این بحث می تواند زمینه ساز انحراف از مساله اصلی باشد. به موجب گزارش گولداستون، اسراییل و حماس باید به دادگاه بین المللی کیفری ارجاع شوند مگر آنکه ظرف مدت شش ماه تحقیقات معتبری انجام شود. اگر شورای حقوق بشر سازمان ملل از این توصیه حمایت کند، در عمل به معنای اقدامی جدید برای این نهاد ارشد حقوق بشری خواهد بود که به طور بالقوه اقدامی دارای تبعات بلندمدت است.

این در حالی است که آمریکا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا از این قطعنامه به شکل فعلی اش حمایت نمی کنند. گروههای حقوق بشری نگرانند که اصل گزارش گولداستون در هیاهوی کش و قوس های دیپلماتیک از صحنه محو شود.

هیچ نظری موجود نیست: