۱۳۸۸ اسفند ۱۶, یکشنبه

تشکیل دادگاه راسل دربارهء فلسطین

سه شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۲ مارس ۲۰۱۰
و حمایت جمعی از روشنفکران و نویسندگان ایرانی از آن


از اول تا سوم ماه مارس امسال، نخستین اجلاس دادگاه راسل دربارهء فلسطین در شهر بارسلون (اسپانیا) تشکیل می شود.
در سال گذشته، در 4 مارس 2009، در بروکسل اعلام شد که یک دادگاه راسل دربارهء فلسطین تأسیس شده است. هدف عبارت است از محاکمهء کسانی که در اسرائیل، مرتکب جنایات جنگی علیه مردم فلسطین، به ویژه در غزه شده اند. نمونه و سرمشق این دادگاه، دادگاهی ست به همین نام که در سال 1967 برتراند راسل، فیلسوف انگلیسی، و ژان پل سارتر، فیلسوف فرانسوی برای محاکمهء ایالات متحده به علت تجاوز و جنگ در ویتنام برپا کردند. هدف از دادگاه راسل دربارهء فلسطین احقاق حقوق فلسطینی ها برپایهء موازین حقوقی بین المللی ست، موازینی که می تواند پایهء هر گونه تلاش برای حل نزاع فلسطین ـ اسرائیل باشد؛ برپایی این دادگاه تأکید بر این مسأله است که نقض حقوق مردم فلسطین توسط اسرائیل و رنجی که فلسطینیان طی سالیان دراز برده اند اجرای قوانین مزبور را ضروری می سازد.
اجلاس بارسلون که از اول تا سوم مارس منعقد خواهد شد یک کمیتهء دادرسی تشکیل خواهد داد، متشکل از 9 شخصیت حقوقی جهانی که در قانون بین المللی مرجع به شمار می روند. برای مثال، مایرید کوریگان ماگویر برندهء نوبل 1976 از ایرلند شمالی، خوان تاپیا گوسمان قاضی شیلیایی، خانم ژیزل حلیمی وکیل دعاوی و سفیر اسبق فرانسه در یونسکو، خوزه آنتونیو قاضی اسپانیایی، خانم سینتیا ماک کینی سیاستمدار آمریکایی از حزب سبزها، رونه کاسریل نویسنده از آفریقای جنوبی،خانم آمیناتا ترائوره نویسنده و سیاستمدار از کشور آفریقایی مالی و ...
کمیتهء سازماندهی و تدارک عبارتند از: استفان هسل سفیر فرانسه و یکی از نویسندگان بیانیهء حقوق بشر و شهروند مصوب 1948، پی یر گالان سناتور سابق بلژیکی، فرانسوا ماسپرو نویسنده و ناشر سابق در فرانسه، مارسل فرانسیس کان شرکت کننده در دادگاه سابق راسل دربارهء ویتنام، کوستاگاوراس سینماگر، اریک کانتونا فوتبالیست سابق و بازیگر سینما، ایلان پاپه نویسنده و مورخ اسرائیلی، میشل ورشوفسکی مبارز صلح طلب اسرائیلی، ژان زیگلر جامعه شناس و نویسنده و نمایندهء مجلس در سویس...
کسان دیگری هم هستند که از نظر بین المللی مشهورند و از تشکیل دادگاه حمایت می کنند. تا کنون بیش از صد نفر از شخصیت های جهانی در این کمیته عضویت دارند مانند بطرس بطرس غالی دبیر کل اسبق ملل متحد، خانم دومینیک شومیلیه ژاندرو استاد حقوق بین المللی در پاریس، نوآم چامسکی اندیشمند و زبان شناس، احمد بن بلا نخستین رئیس جمهوری الجزایر، سوزان جرج شهروند آمریکایی ـ فرانسوی نویسنده و فعال مشهور آلترموندیالیست، ادواردو گالیانو نویسندهء اوروگوئه یی، خوزه ساراماگو برندهء نوبل ادبیات از پرتغال...
باید توجه داشت که این دادگاه جنبهء سمبلیک دارد که مصوباتش لازم الاجرا نیست، بگذریم که مصوبات دادگاه بین المللی لاهه هم که رسمی ست، اسرائیل حکم آن را در مورد غیر قانونی بودن «دیوار جداسازی» در فلسطین، به هیچ گرفته است. از آنجا که ارادهء سیاسی در غرب به ویژه در اروپا برای محاکمهء جنایتکاران جنگی وجود ندارد، دادگاه راسل دربارهء فلسطین کار خود را از بروکسل که مرکز اتحادیهء اروپا ست آغاز کرد. بدین منظور که مقامات دولتی اتحادیهء اروپا را از طریق فشار توده ای و شهروندی به انجام وظایفی که برای اجرای قوانین بین المللی دارند وادارد.
برای اطلاع بیشتر رک. به:
www.russelltribunalonpalestine.org

حمایت جمعی از روشنفکران و نویسندگان ایرانی
تشکیل دادگاه راسل دربارهء فلسطین
جناب آقای رئیس دادگاه راسل دربارهء فلسطین
اول مارس 2010
به مناسبت گشایش نخستین اجلاس بین المللی دادگاه راسل دربارهء فلسطین، علاقه مندیم صمیمانه ترین آرزوهای خود را برای موفقیت کامل و راستین شما در کارها و تصمیم هایتان تقدیم داریم.
بر اساس خواست شما مبنی بر بررسی و آشکار کردن «مسؤولیت ویژهء ایالات متحده آمریکا و اتحادیهء اروپا در طولانی شدن اعمال بی عدالتی نسبت به مردم فلسطین که از حقوق اساسی شان محروم هستند» این اجلاس دادگاه راسل توجه ویژهء خود را معطوف به «حالت مخاصمه» ای می کند که پیامد اشغال سرزمین های فلسطینی و نقض حقوق ابتدائی مردم فلسطین به دست اسرائیل است. سکوت شرم آور، بی عملی جانبدارانه یا بی ارادگی آگاهانهء جامعهء بین المللی باعث پیدایش و تداوم و طولانی شدن این «حالت مخاصمه» است که در نقض پیوستهء حقوق بشر و نفی دائمی مبانی حقوق بین المللی ریشه دارد و با نیروی سرکوبگر و مرگبار سلاح حمایت و «حراست» می شود. مردم فلسطین که محروم از حق تعیین سرنوشت خویش اند به مردمی بدل شده اند «محصور در دیوار» بدون حقوق و بدون سرپناه، «مشتی» انسان های شیئ شدهء متحرک، جان به در برده از نابودی، که در منطقه ای تهی از هرگونه حق، به حال خود رها شده، و محصور در سکوت کرکنندهء جامعهء بین المللی به سختی روزگار می گذرانند.
آقای رئیس،
در موقعیت کنونی، برپاییِ دادگاه راسل دربارهء فلسطین خود گامی مهم در راهی پرپیچ و خم و پر از کمینگاه است؛ گامی که شاید بتواند بر وضعیت سخت فاجعه بار و غیر انسانی مردم فلسطین نقطهء پایانی بگذارد. از اینجا ست که همه کسانی که در سراسر جهان، و نه تنها در خاور میانه، خواستار حل و فصل عادلانه و منصفانهء این حالت مخاصمه اند و تحقق صلحی عادلانه و پایدار را در این بخش از جهان، که از ۶۰ سال پیش تا کنون قربانی مخاصمات وجنگهای پیاپی بوده آرزو دارند، توصیه ها و نتیجه گیری های این دادگاه را با امید و علاقهء فراوان دنبال می کنند.
آقای رئیس
اجازه می خواهیم تا یک بار دیگر صمیمانه ترین آرزوهامان را برای کارهای نخستین اجلاس دادگاه راسل دربارهء فلسطین تجدید کنیم.

گروهی از روشنفکران و نویسندگان ایرانی در تبعید، پشتیبان دادگاه راسل دربارهء فلسطین:

داریوش آشوری، نویسنده،
ناصر پاکدامن، استاد سابق دانشگاه (تهران و پاریس)،
علی اصغر حاج سید جوادی، نویسنده، رئیس پیشین جامعهء حقوق بشر در ایران،
باقر مؤمنی، نویسنده، مورخ،
رضا مرزبان، روزنامه نگار،
محسن یلفانی، نویسنده، نمایشنامه نویس.

هیچ نظری موجود نیست: