۱۳۸۹ تیر ۱۱, جمعه

شعبان بی‌مخ: مردی برای تمام فصول+عکس

کروبی: اگر زمان شاه یک شعبان بی مخ بود، اکنون این حاکمیت صدها شعبان بی مخ تربیت کرده است.

۱. دولت ملی مصدق با کودتای آمریکائی-انگبسی ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ سقوط کرد. نفتی که ملی شده بود، پس از مذاکره با انگلیس و چند شرکت آمریکائی و اروپائی، تحت «قرارداد کنسرسیوم» دوباره به سوی غرب روان شد. سه روز پس از کودتا، محمدرضا پهلوی که از ترس به رم گریخته بود، دوباره به تخت سلطنت برگشت.

۲. یکی از مهمترین صحنه‌گردان‌های تظاهرات خیابانی مرتبط با کودتا شعبان جعفری است. وی قهرمان چرخزنی ورزش زورخانه‌ای بود، و در میان لات‌ها و محله‌گردانهای آن زمان به «شعبان بی‌مخ» و «شعبان درخونگاه» شهرت داشت.

پس از بازگشت شاه به تهران، شعبان بی‌مخ در حالی که پرچم ایران را به دست داشت، او را تا کاخ اسکورت کرد. به دستور و کمک مالی شاه، یک باشگاه ورزش باستانی به نام وی در تهران تاسیس شد. به جز قتلی که در روزگار جوانی وی بدان متهم شد، چاقوکشیها و حملات در راس گروه‌های فشار به دفاتر و محل اجتماع گروه‌های سياسی در کارنامه‌ی شعبان وجود دارد. همچنین یکی از ننگین‌ترین اعمال وی حمله یه دکتر فاطمی در جریان دادگاه وی است.

در آن زمان به تاکيد شاهدان و نوشته روزنامه‌های وقت شعبان جعفری و نوچه‌های وی به متهم بيمار موقع خروج از دادگاه حمله بردند و با چاقو قصد کشتن وی را داشتند که منجر به زخمی شدن خانم سلطنت فاطمی خواهر دکتر فاطمی شد که برای نجات جان برادر خود را حايل کرد. دکتر فاطمی، همو که امروز میدانی در تهران به نام اوست، به حکم دادگاه نظامی تیرباران شد.

۳. سرلشکر نادر باتمانقلیچ از افسران کودتاچی که پس از ۲۸ مرداد به سمت ریاست ستاد ارتش رسید، در جریان محاکماتش پس از انقلاب ۱۳۵۷ به نقش آیت‌الله کاشانی اشاره‌ای کرد و گفت:
«در اوایل سال ۳۲ به خدمت آیت‌الله کاشانی مشرف شدم حضرت از جریان سیاسی کشور متأثر بودند و دعا می‌کردند که مملکت نجات پیدا کند و به من گفتند تلاش کنید مملکت از این وضع نجات پیدا کند. پس از کودتای ۲۸ مرداد وقتی رئیس ستاد شدم با فرزند آیت‌الله کاشانی تماس گرفتم و جریان را به او گفتم و نظر آیت‌الله را خواستم. آقا مصطفی از قول آیت‌الله کاشانی گفتند چه بهتر که شما را انتخاب کردند. در اوایل شهریور ۳۲ وقتی خدمت آیت‌الله کاشانی شرفیاب شدم ایشان مرا به گرمی پذیرفتند و نسخه‌ای از فرمان حضرت علی به من دادند و فرمودند این دستورات را نصب العین قرار دهید.»

۴. شعبان بی‌مخ در کتاب خاطرات خود تاکید می‌کند که چه اندازه به آيت الله کاشانی ارادت می‌ورزيده و عضو فدائيان اسلام بوده است. اگرچه “يالثارات” (ارگان انصار حزب‌الله) با مصاحبه‌ای که با محمدمهدی عبدخدايی، از اعضای معروف فدائيان اسلام، ترتيب داده سعی در انکار ادعای شعبان می‌کند، اما در واقع سخنان او از جمله رفت و آمدش به منزل آيت الله کاشانی و روابطش با نزديکان و اطرافيان نواب صفوی را تاييد می‌کند.

۵. عکسهای مرتبط در زیر آمده‌اند:

عکس ۱: شعبان پرچم به دست

عکس ۲: شعبان در درگیری

عکس ۳: شعبان و یکی از یارانش در حال تراشیدن موی یک مخالف

عکس ۴: شعبان و شاه

عکس ۵: آیه الله کاشانی، آیه الله فلسفی (واعظ مشهور تهران) و شعبان (چپ نشسته) در آخرین شب مراسمی که شعبان متولی آن بود.

عکس ۶: آیه الله کاشانی و شعبان (با عدد ۳ در تصویر مشخص شده است)

عکس ۷: دیدار آیه الله كاشاني و لوئي هندرسون (سفیر آمریکا در ایران)

عکس ۸: آيت‌الله كاشاني و كنت دولا زونكا (مديرعامل شركت ايتاليايي اپيم) در سفر به ايران براي خريد نفت، هنگام ديدار با آيت‌الله كاشاني. از راست: ابوالقاسم كاشاني، دولا زونكا

عکس ۹: آيت‌الله كاشاني در ديدار با جردن آمريكايي (مؤسس مدرسه البرز)

منابع:

[۱] http://fa.wikipedia.org/wiki/آیت‌الله_کاشانی

[۲] http://fa.wikipedia.org/wiki/شعبان_جعفری

[۳] http://www.bbc.co.uk/persian/arts/020810_l-cy-bimokh.shtml

[۴] http://fa.wikipedia.org/wiki/باشگاه_جعفری

[۵] http://www.bbc.co.uk/persian/iran/story/2006/08/060820_mv-mb-shaban-jafari.shtml

جاوید فرداد_خودنویس

هیچ نظری موجود نیست: