۱۳۸۹ مهر ۹, جمعه

پایانی غم انگیز برای سرای دلگشای بازار/ تخریب از دیشب شروع شد

۰۹,۰۷,۱۳۸۹

BazarTehranGhajar

مهر-

شمارش معکوس برای تخریب کامل سرای قجری دلگشای بازار تهران که سال ۵۶ در فهرست آثار تاریخی به ثبت رسیده بود اما با رای دیوان عدالت اداری از این فهرست حذف شد از شب گذشته آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، تعدادی از اهالی بازار بزرگ تهران در گفتگو با خبرنگار مهر اعلام کردند: عوامل فردی که مالک واحدهای تجاری متعددی در بازار تهران از جمله پاساژ رضای بازار است از شب گذشته ( پنجشنبه ) تخریب سقف مغازها و سرای دلگشای بازار را آغاز کرده اند. این در حالی است که سرای دلگشا (وزیرنظام) سال ۱۳۵۶ به شماره ۱۹۸۴۸ در فهرست میراث فرهنگی به ثبت رسیده است.

محمدعلی محمدی مدیر بافت تاریخی شهرداری منطقه ۱۲ در گفتگو با خبرنگار مهر با اظهار بی اطلاعی از تخریب سرای دلگشا گفت: از مدتها قبل مغازه داران این سرا حکم تخلیه را گرفته بودند اما چون دیوان عدالت اداری به عنوان یک مرجع قضایی مجوز تخریب سرای دلگشا را به مالک آن داده نه تنها شهرداری منطقه ۱۲ بلکه سازمان میراث فرهنگی به عنوان متولی حفاظت از بناهای تاریخی نیز نمی تواند کاری انجام دهد.

وی افزود: بر اساس ادعای مالک و همچین حکم دادگاه، ثبت سرای دلگشا در فهرست آثار تاریخی باید با رضایت مالک انجام می شده اما چون رضایت او جلب نشده ثبت آن از اساس مشکل داشته است.

محمدی تاکید کرد: این ادعای مالک باعث شد دادگاه حکم خروج سرای دلگشا از فهرست آثار ملی را صادر کند.

سرای دلگشا تنها محدوده قاجاری خیابان ۱۵خرداد است که بعد از تعریض این خیابان از زمان بوذرجمهری تا کنون باقی مانده است.


هیچ نظری موجود نیست: