۱۳۸۹ آبان ۳, دوشنبه

بررسی احتمالات «ایران، فردای بمب اتمی»

همدمی
نهادهای سیاسی وامنیتی اسرائیل به بررسی احتمالات «ایران، فردای بمب اتمی» پرداخته، برنامه می ریزند

وزارت خارجه اسرائیل در مباحثات داخلی خود به بررسی این احتمال پرداخته که جمهوری اسلامی ایران، علی رغم همه تلاش های بین المللی و فشار و تحریم ها، بالاخره بتواند به بمب هسته ای دسترسی یابد. هدف از این بررسی ها، شناسائی همه احتمالات و راه های رویاروئی با آن ها می باشد. روزنامه های اسرائیل امروز (دوشنبه 3 آبان ماه – 25 اکتبر) از قول محافل نزدیک به وزارت خارجه نوشتند: «جمهوری اسلامی مجهز به بمب هسته ای یک فاجعه خواهد بود، ولی ما باید خود را برای رویاروئی با هر احتمالی آماده سازیم».
تحلیلگران اسرائیلی می گویند: با وجود آسیب زیادی که تحریم های اقتصادی بین المللی به جمهوری اسلامی ایران وارد آورده، ولی در حدی نبوده که آنان را به کنار گذاشتن برنامه های زیاده خواهانه اتمی متقاعد سازد و با آن که سخن از تجدید مذاکرات بین کشورهای 1+5 با حکومت اسلامی ایران است، بعید می نماید که این گفتگوها واقعا آغاز گردد، و حتی اگر هم شروع شود به نتیجه برسد.
«کشورهای باید خود را برای رویاروئی با هرگونه فاجعه ای، از پیش آماده ساخته باشند»

روزنامه های اسرائیلی امروز از قول محافل آگاه دولتی که نامی از آن ها نبردند نوشتند: باید برای این احتمال آماده شد که روزی از خواب بیدار شویم و ببینیم که ایران بمب اتمی خود را ساخته است. مفهوم این سخنان آن نیست که اسرائیل با ایران هسته ای کنار می آید، بلکه هدف آن است که باید خود را برای رویاروئی با هرگونه احتمالی آماده سازیم.
در ادامه گزارش روزنامه ها از قول این محافل آمده است: «شما هیچ علاقه ای ندارید که یک فاجعه طبیعی رخ دهد، ولی از آن جا که احتمال وقوع آن را می دهید، باید برای رویاروئی با آن همه وسائل و امکانات لازم را آماده سازید. مثال دیگر آن که شما وسائل آتش نشانی تهیه می کنید، ولی همیشه امیدوارید که آتش سوزی رخ ندهد».
روزنامه "جروزالم پست" که امروز گزارش مفصلی را به این خبر اختصاص داد، نوشت: «تنها وزارت خارجه نیست که خود را برای چنین احتمالی آماده می سازد، بلکه در شورای عالی امنیت ملی اسرائیل نیز بررسی این احتمال ادامه دارد و آن ها هم می کوشند گزینه های آینده را شناسائی و بررسی کنند».
رسانه های جهانی تاکنون بارها از احتمال بمباران تاسیسات اتمی ایران توسط اسرائیل سخن گفته اند. ارزیابی برخی تحلیلگران تا کنون آن بوده که ایالات متحده، و به ویژه دولت پرزیدنت اوباما، آن هم پس از وقایعی که در افغانستان و عراق می گذرد، برای انهدام تاسیسات اتمی ایران پیشگام نخواهد شد. از سوی دیگر، اسرائیل نیز بر این باور است که بمب اتم ایران، نه تنها اسرائیل را به خطر می اندازد، بلکه یک خطر جدی برای همه کشورهای منطقه و سراسر جهان است؛ بنابراین نباید از اسرائیل توقع داشته یک تنه به مصاف این چالش برود.
آگاهان گفتند: تا کنون تلاش اسرائیل در همه سطوح تماس های دیپلماتیک و مراجعات بین المللی مصروف آن بوده که از اتمی شدن ایران جلوگیری کند و برای این منظور کوشش های گسترده ای به عملی آورده و از همه امکانات بهره گرفته، ولی نتایج به دست آمده در حدی نیست که بتوان امیدوار بود حکومت ایران به زودی و به ابتکار خود از تلاش اتمی دست بردارد.
در گزارش های پیشین همچنین گفته شده بود که در ایالات متحده نیز مشاورات و مباحثاتی انجام گرفته که اگر ایران بالاخره به بمب اتمی دست یابد، چه باید کرد. با انتشار این گزارش ها احتمال داده شده بود که برخی مقامات آمریکائی با بمب هسته ای ایران کنار آمده باشند.

«اسرائیل خود را برای رویاروئی با هرگونه احتمالی به خوبی آماده میسازد»

در آن هنگام استدلال شده بود: همان گونه که در دوران جنگ سرد، دو جناح شرق و غرب به بمب هسته ای مجهز بودند، ولی درگیری بین آن ها رخ نداد، در صورت مجهز شدن ایران به بمب هسته ای نیز می توان یک "توازن وحشت" Balance of terror به وجود آورد که حکومت ایران را از قصد به کارگیری بمب اتمی باز دارد.
ولی بسیاری از آشنایان امور ایران این ارزیابی را مردود می دانند، و استدلال هائی عنوان می کنند که برخی از آن ها از این قرار است:
- حکومت ایران حتی اگر قصد به کارگیری بمب هسته ای را نداشته باشد، با تهدید علیه کشورهای همسایه به کاربرد این جنگ افزار، می تواند برای پیشبرد مقاصد خود بکوشد و یک "قدرت کلاشی" به دست آورد که خطر آن کمتر از بمب اتمی نیست.
- حکومت ایران بمب اتمی را همچنین به عنوان یک "بیمه نامه" برای ادامه موجودیت خود می خواهد تا دنیا جرات نکند ایران را در مورد حقوق انسانی و پایان بخشیدن به اعدام و قتل و شکنجه، و همچنین فتنه گری در کشورهای همسایه، زیر فشار بگذارد.
- در حکومتی مانند رژیم اسلامی ایران، که در آن مراکز قدرت متعدد وجود دارد و یک نظام دمکرات و مردمسالار بر سر کار نیست، و باورهای تعصب گرایانه دینی و خرافات مذهبی را بر مصالح ملی و منافع کشوری ترجیح می دهد، هیچ اطمینانی نمی توان داشت که اگر به بمب اتمی مجهز گردد، در صدد استفاده از آن بر نیاید و یک فاجعه منطقه ای و جهانی به وجود نیاورد.
- حکومت ایران که به سازمان های ترور انواع کمک های مالی و تسلیحاتی را می رساند که آن ها را به ایجاد آشوب و آدم کشی بکشاند و غرب را مرعوب سازد، بعید نیست حتی حاضر شود بمب رادیو اکتیو (معروف به "بمب کثیف") در اختیار سازمان ها قرار دهد، که ممکن است برای بشریت فاجعه بار باشد.
کارشناسان اسرائیلی با رد دیدگاه برخی آمریکائیان که می گویند "می توان با بمب هسته ای ایران، همانند دوران جنگ سرد کنار آمد"، می گویند که چنین بمبی در دست حکومت ایران ممکن است پیامدهای فاجعه باری به دنبال آورد و هیچ جنبه مثبت و امیدبخشی نمی توان در آن یافت.
آشنایان امور یادآوری کردند که وزارت دفاع اسرائیل و وزارت خارجه این کشور همیشه سناریوهای مختلفی را برای رویاروئی با احتمالات قابل پیش بینی تهیه می کنند، تا اسرائیل در برابر هر وضع جدیدی که پیش آید آمادگی داشته باشد.



منبع: همدمی - سایت وزارت امورخارجه اسرائیل، 3 آبان 1389

هیچ نظری موجود نیست: