۱۳۹۰ فروردین ۸, دوشنبه

گزارش سالانه عفو بین‌الملل در مورد اعدام‌های سال ۲۰۱۰

گزارش سالانه عفو بین‌الملل در مورد اعدام‌های سال ۲۰۱۰







۰۸,۰۱,۱۳۹۰


به گزارش تارنمای عفو بین‌الملل، در گزارش سالانه عفو بین‌الملل، ایران بار دیگر پس از چین، بیشترین اعدام‌های سال را به خود اختصاص داده است. عفو بین‌الملل می‌گوید مجازات اعدام هر روز بیشتر در جهان منزوی می‌شود.










به گزارش تارنمای عفو بین‌الملل، این سازمان مدافع حقوق بشر آمار اعدام‌های جهان در سال ۲۰۱۰ میلادی را منتشر کرد.










بر اساس گزارش تازه عفو بین‌الملل، در سال گذشته مجازات اعدام در سطح جهان منزوی‌تر شد و کشورهایی بیشتری اجرای این مجازات را کنار گذاشتند.










بنا بر گزارش سالانه سازمان عفو بین‌الملل، در سال ۲۰۱۰ میلادی ۵۲۷ نفر در ۲۳ کشور جهان اعدام شده‌ و بیش از ۲۰۰۰ نفر در ۶۷ کشور به این مجازات محکوم گردیده‌اند.










۱۳۹ کشور جهان مجازات اعدام را از قانون خود حذف کرده و یا در عمل آن را به اجرا نمی‌گذارند. آخرین این کشورها گابن و مغولستان بودند.










تا پایان سال ۲۰۱۰ میلادی ۹۶ کشور جهان مجازات اعدام را به‌طور کلی از قوانین جزایی خود حذف کرده‌اند؛ ۹ کشور این مجازات را در زمان صلح کنار گذاشته و ۳۴ کشور نیز اعدام را در عمل به اجرا نمی‌گذارند اما در قوانین جزایی خود آن را دارند.










در سال گذشته سازمان ملل متحد قطع‌نامه‌ای برای توقف جهانی مجازات اعدام به تصویب رساند اما با این حال ۵۸ کشور همچنان مجازات اعدام را در قوانین جزایی خود حفظ کرده‌اند.










اولیور هندریش، صاحب‌نظر درباره مجازات اعدام در شعبه عفو بین‌الملل آلمان در این باره می‌گوید: «از ۱۰ سال پیش به این سو شاهد گرایش روشنی به سوی جهانی بدون مجازات اعدام هستیم.»










هندریش می‌افزاید: «هر کشوری که در سده ۲۱ انسان‌ها را به‌دار آویزد و یا اعدام کند به شکل فزاینده‌ای در جهان منزوی می‌شود.»










با این حال در گزارش سالانه عفو بین‌الملل در دو کشور چین و ایران وضعیت مجازات اعدام ناگوار اعلام شده است.










تعداد اعدام‌ها در چین، به دلیل پنهان نگه‌داشتن آن از سوی دولت این کشور، همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. بنا بر تخمین عفو بین‌الملل تعداد اعدام‌ها در چین به پنج هزار نفر می‌رسد در حالی که در دهه ۹۰ میلادی این تعداد هفت تا ۹ هزار نفر در سال گزارش می‌شد.










پس از چین، ایران با رقم دست‌کم ۲۵۲ اعدام در رتبه دوم قرار دارد. بر اساس گزارش سالانه عفو بین‌الملل تعداد اعدام‌ها در ایران نسبت به سال ۲۰۰۹ کاهش یافته است. در گزارش سال ۲۰۰۹ تعداد اعدام‌ها در ایران ۳۸۸ نفر گزارش شده‌بود. این در حالی است که برخی اعدام‌های گسترده سال ۲۰۱۰ در ایران، از جمله اعدام‌های جمعی در مشهد هیچ‌گاه توسط جمهوری اسلامی ایران اعلام رسمی نشده‌اند.










سازمان عفو بین‌الملل در همین رابطه می‌گوید گزارش‌های قابل اعتمادی از «۳۰۰ مورد اعدام که به تازگی در ایران در زندان وکیل‌آباد مشهد به اجرا گذاشته شده» به دست آورده است.










رتبه‌های بعدی متعلق به کره شمالی با دست‌کم ۶۰ اعدام، یمن با دست‌کم ۵۳، آمریکا با ۴۶ و عربستان سعودی با دست‌کم ۲۷ اعدام می‌باشند.










اعدام با شلیک گلوله اکنون جای خود را بیشتر به اعدام با طناب دار و یا تزریقات کشنده داده است.










در گزارش ۲۰۱۰ عفو بین‌الملل بلاروس تنها کشور اروپایی است که در آن همچنان مجازات اعدام وجود دارد و هم‌اکنون جان سه تن را در این کشور تهدید می‌کند.










در برخی از کشورها از جمله چین، مصر و تایلند بالا رفتن میزان اعدام‌ها به دلیل مواد مخدر، جنایات اقتصادی و روابط جنسی میان بزرگسالان و توهین به مقدسات اعلام شده است.






هیچ نظری موجود نیست: