۱۳۹۱ مهر ۱, شنبه

مراسم عروسی خونبس دختر نوبالغ و مرد پیر؛ در اعتراض به ثبت خونبس توسط میراث

مراسم عروسی خونبس دختر نوبالغ و مرد پیر؛ در اعتراض به ثبت خونبس توسط میراث






این ویدیو توسط یک فیلمبردار مراسم عروسی و برای یادگاری خانوادگی تهیه شده بود اما اکنون سندی از یک قربانی خونبس استصحنه هایی مستند از مراسم ازداوج یک دختر بچه سال با یک پیرمرد در کردستان ایران.
مردم محلی گفته اند که طایفه دختر برسم خونبس و ایجاد صلح و آشتی بین دو طایفه این دختر را بدون هیچ قید و شرطی به عقد این پیرمرد که از طایفه مقابل بوده است در اورده اند. به گفته اهالی روستا این دختربچه بعد از چند روز خودکشی کرده است.
این فیلم متعلق به اواخر دهه هفتاد هجری شمسی است و از هویت این دختر یا محل عروسی اطلاعی در دست نیست.
این فیلم برای نخستین بار توسط زنان تی وی در سال ۹۱ هجری شمسی و در اعتراض به ثبت رسم خونبس به عنوان سنت توسط سازمان میراث فرهنگی منتشر شده است.
*****
برای اطلاعات بیشتر در مورد ثبت رسم خونبس به عنوان سنت خبر زیر را بخوانید
استانهای فارس، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان و چهارمحال و بختیاری در حال آمادهسازی پرونده ثبت ملی آیین خونبس هستند. خونبس رسمی است که براساس آن وقتی در جریان یک درگیری میان دو طایفه یا خانواده فردی به قتل میرسید، به منظور پایان دادن به درگیریها و ایجاد رابطه خویشاوندی یکی از دختران خانواده قاتل به عقد یکی از نزدیکان مقتول درآورده میشد
اولین بار در بهمن ماه سال 89 مسوولان میراث فرهنگی استان لرستان از تلاش برای ثبت ملی خونبس سخن به میان آوردند، با این حال از آن زمان تاکنون هنوز این آیین به فهرست آثار ثبت شده ملی ایران وارد نشده است. علاوه بر این مردادماه گذشته نیز از سوی مسوولان اداره میراث استان کهگیلویه و بویراحمد خبر آمد پرونده ثبت ملی خونبس تهیه شده و برای ورود این آیین به فهرست آثار ثبت شده ملی ایران تلاش خواهد شد

هیچ نظری موجود نیست: