۱۳۹۱ مهر ۲۶, چهارشنبه

779 میلیارد تومان کمک بلاعوض به واردکنندگان خودرو! + جدول

779 میلیارد تومان کمک بلاعوض به واردکنندگان خودرو! + جدول

در پاسخ به این سئوال خوانندگان باید گفت، قصد از انتشار این جدول قیمت های نجومی این خودروها طرح این سئوال است که چرا باید دلاری که باید صرف واردات کالاهای ضروری شود؟ رانت ارزی که صرف واردات این خودروها چه میزان است؟، خودروهایی که تنها کارکرد نمایشی داشته و اقشار خاصی برای نمایش توان اقتصادی خود از آن استفاده می کنند.
کدام دستگاه پاسخگوی رانت های نجومی به واردات خودرو خواهد بود؟

به گزارش خبرآنلاین؛ انتشار فهرست باشگاه یکصد هزار دلاری ها که تشکیل شده از بنز، پورشه و مازراتی به صورت ماهانه در سایت خبرآنلاین از سوی خوانندگان ضمن استقبال با نقدهایی هم مواجه می شود که دلیل از انتشار این فهرست چه می تواند باشد، در حالی که خرید آنها تنها برای بعضی ها ممکن است!


در پاسخ به این سئوال خوانندگان باید گفت، قصد از انتشار این جدول قیمت های نجومی این خودروها طرح این سئوال است که چرا باید دلاری که باید صرف واردات کالاهای ضروری شود؟ رانت ارزی که صرف واردات این خودروها چه میزان است؟، خودروهایی که تنها کارکرد نمایشی داشته و اقشار خاصی برای نمایش توان اقتصادی خود از آن استفاده می کنند.


خودروهایی که بنابرگفته وزیر صنعت معدن و تجارت تا پایان تیرماه با ارز 1226 تومانی وارد شده و با سهمیه بندی ارز بین 10 اولویت کالایی، وارد کنندگان خودرو از دریافت ارز رسمی 1226 تومانی محروم شده اند!


با احتساب همین نکته می توان گفت واردکنندگان خودروهای لوکس به کشور طی 16 ماه یعنی از ابتدای سال 90 تا پایان تیرماه سال 91 رقمی معادل 390 میلیارد تومان تنها از محل مابه التفاوت ارز دولتی و آزاد منتفع شده اند، یعنی به طور متوسط برای هر دستگاه خودرو رقمی معادل 7.6 میلیون تومان.


رانت ارزی واردات خودرو طی سال 1390
ماه تعداد (دستگاه) وزن (تن) میلیارد تومان میلیون دلار قیمت هر دستگاه قیمت دلار وارداتی حقوق ورودی و عوارض اخذ شده (میلیارد تومان) قیمت دلار آزاد رانت ارز رسمی برای واردات خودرو (میلیون تومان)
میلیون تومان دلار
فروردین 2456 4233 52 50 21.2 20483 1035 63 1122 4392
اردیبهشت 1994 3229 50 52 25.1 26192 959 60 1155 10217
خرداد 2454 3949 58 55 23.7 22232 1065 70 1200 7334
تیر 1390 2302 38 35 27.1 25110 1079 45 1154 2629
مرداد 3830 6022 76 72 19.8 18737 1059 92 1157 7058
شهریور 4361 7213 95 90 21.8 20617 1060 115 1237 15909
مهر 3994 6405 85 79 21.2 19823 1068 102 1254 14660
آبان 4492 7297 98 92 21.8 20371 1068 118 1317 22741
آذر 5195 7896 105 97 20.3 18682 1086 127 1377 28226
دی 2644 4193 65 59 24.7 22414 1101 79 1628 31207
بهمن 2537 4312 69 59 27.2 23078 1179 83 1852 39437
اسفند 4057 6390 98 81 24.1 19845 1216 118 1896 54699
جمع: 39404 63443 889 820 - - - 1074 - 238509
منبع: گمرک ایران


تخفیفات گمرکی نادیده گرفته شده
اما نکته ابهام برانگیز دراین بحث ارقام مندرج در گزارش های گمرکات کشور است که هنوز ارقام مربوط به قیمت کالاهای وارداتی در ان با ارز مرجع درج می شود و البته این موضوع شامل خودروهای لوکس، چند صد میلیون تومانی هم شده است. البته وارد کنندگان خودرو در این زمینه با تائید سخنان وزیر عنوان می کنند در ماههای اخیر ارز رسمی به آنها پرداخت نشده است، که حتی اگر این گفته درست باشد، باید گفت زمانی که خودرو با ارز آزاد وارد شده و با ارز دولتی در گمرک ثبت شده است، اخذ عوارض و مالیات آن با احتساب ارز دولتی به مراتب پایین تر خواهد بود.

سئوال اصلی اینجاست که چرا باید به واردات خودرو یارانه داده شود، اگر بخواهیم مابه التفاوت عوارض قانونی را بین محاسبه قیمت خودرو با ارز رسمی و آزاد محاسبه کنیم می بینیم از ابتدای سال 90 تا پایان شهریورماه سال 91 معادل 388 میلیارد تومان کمترعوارض و مالیات از وارد کنندگان دریافت شده است، به عبارت ساده تر وارد کنندگان خودرو در یک دوره یکم سال و نیمه به ازای همین نکته کوچک در نحوه محاسبه عوارض به ازای هر یک دستگاه خودروی وارداتی به طور متوسط 6.6 میلیون تومان تخفیف گرفته اند، البته بهتر است بگوییم در فصل حذف یارانه برق و نان و بنزین، معادل 17 ماه حداقل حقوق یک کارگر یارانه گرفته اند!، با چه توجیحی این اتفاق افتاد است؟

در شرایطی که گفته می شود به دلیل کسری بودجه دولت تحت فشار شدید است، وزارت اقتصاد و دارایی به عنوان متولی گمرکات کشور و وزارت صنعت و معدن و تجارت به عنوان متولی بازار خودرو با چه توجیهی اجازه وقوع چنین اتفاقی را داده اند؟، سازمانهای نظارتی مانند سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان آیا از این وضعیت مطلع هستند؟، اگر بی اطلاع هستند چرا؟

سر جمع رانت ارز دولتی برای واردات 58 هزار دستگاه خودرو در یک سال و نیم گذشته رقمی معادل 779 میلیارد تومان است، یعنی بسیار نزدیک به 1000 میلیارد وامی که دولت وعده آنرا به خودروسازان داده است، خودروسازانی که در سال 1.5 میلیون دستگاه خودرو را در کشور تولید می کنند، در این مجال قصد حمایت از صنعت خودروی کشور را نداریم ولی تفاوت به قدری فاحش است که نمی توان آنرا نادیده گرفت، ناگوار تر انکه خودروسازان کشور باید این 1000 میلیارد تومان را با سود به بانکهای عامل بازگردانند ولی تمامی 779 میلیارد تومان رانت ارزی را باید به عنوان کمک بلاعوضی به واردات خودروهای خارجی تلقی کنیم، یعنی 13 میلیون تومان به ازای هر خودروی وارداتی. (معادل 33ماه حداقل حقوق یک کارگر)

رانت ارزی واردات خودرو طی شش ماهه نخست سال 1391
دوره زمانی دستگاه ارزش مجموله وارداتی متوسط قیمت هر خودرو (دلار) قیمت دلار وارداتی (تومان) قیمت دلار آزاد رانت ارز رسمی واردات خودرو (میلیون تومان)
میلیون تومان دلار
فروردین 1,573 37,785 31,248,824 19,866 1209 1862 20,405
اردیبهشت 2,890 75,248 61,432,859 21,257 1225 1688 28,453
خرداد 3,780 99,706 81,347,176 21,520 1226 1770 44,299
تیر 3,714 101,657 83,199,054 22,401 1222 1928 58,735
مرداد 3,723 101,270 82,601,666 22,187 1226 2048 -
شهریور 3,582 104,819 85,497,015 23,869 1226 2300 -
جمع: 19,262 520,484 425,326,593 - - - 151,892
منبع: گمرک ایران


یک تشکر، یک خواهش
قبل از به پایان بردن این مطلب ذکر این نکته ضروری به نظر می رسد، در حال حاضر گمرکات کشور از لحاظ اطلاع رسانی شفاف ترین دستگاه اقتصادی محسوب می شود و تنها مرجع اطلاع رسانی مستند در مورد وضعیت بازارها در کشور است که باید از این جهت از تمامی دست اندرکاران این مجموعه تشکر کرد.

اما یک خواهش از مسئولان ذی ربط ، اگر امکان به سامان رسیدن مسئله مطرح شده در این گزارش وجود ندارد، لطفا مانند دیگر دستگاهها مسیر اطلاع رسانی را مسدود نکنید؛ به زبان ساده تر انتشار این نوع مقالات انتقادی باعث عدم انتشار یا انتشار قطره چکانی اطلاعات تراز تجاری کشور نشود؛ متاسفانه مسبوق به سابقه است که دستگاهها زمانی که توان پاسخگویی به ابهامات را ندارند مسیرهای اطلاع رسانی را مخدوش می کنند، لطفا مسئولین اجازه تکرار چنین تجربه های تلخی را ندهند.


هیچ نظری موجود نیست: