۱۳۹۱ آبان ۲۸, یکشنبه

داریوش فروهر در دفاع از حقوق ملی ایران - زندان و اعتصاب غذا در اعتراض به جدا سازی بحرین-خبرنامه 1349 پرينت گرفتن

١٣٩١/٠٨/٢٧Forouhar Dariush 120818
خبرنامه جبهه ملی – شماره پانزدهم – اردیبهشت ماه 1349- دستگیری و اعتصاب غذای فروهر – حزب ملت ایران و مسئله بحرین

رژیم شاه برای اجرای یکی از بزرگترین خیانتهای خود یعنی جدا ساختن بحرین دست باعمال فشار بر میهن پرستان واقعی زده است. در تاریخ دوازدهم فروردین ماه کمیته مرکزی حزب ملت ایران دست بصدور اعلامیه ای برای افشای توطئه دستگاه زد. طی این اعلامیه که در شرایط اختناق شدید منتشر میشد، پس از روشن ساختن استبداد داخلی بحرین، از جمله نوشته میشود: « در چنین وضعی چگونه سازمان ملل متحد که خود بارها دستخوش دسیسه های استعمارگرانه برضد حق حاکمیت ملتها شده است، میتواند خواست واقعی مردم بحرین را روشن سازد. و در پایان : « در این هنگامه فضیلت سوز، حزب ملت ایران از همه مردم، همه مبارزان ضد استعمار، همه حزبها، همه سازمانهای ملی میخواهد علیه این توطئه شوم بانگ اعتراض بردارند. باشد که در هم شکستن آن، خود سر فصل پیکاری گسترده برای رهائی همه ایرانیان از بندهای کران استعمار و استبداد گردد». متعاقب صدور این اطلاعیه همانطور که فوق العاده خبرنامه آمد، داریوش فروهر، دبیر حزب ملت ایران و عضو جبهه ملی سوم، نیز توقیف گردید. فروهر که برای چهاردمین بار بزندان میافتد، بعنوان اعتراض، دست به اعتصاب غذا زد و احمدی نیز به او پیوست. این اعتصاب غذا با توجه به وضع مزاجی فروهر، برای او بسیار خطرناک بود. فروهر و احمدی را سه روز پس از دستگیری از زندان قلعه به محل نامعلومی نقل مکان دادند و از آن پس، کسی از حال و روزشان خبر ندارد.
در اواخر فروردینماه، دو تن دیگر از اعضای حزب ملت ایران و جبهه ملی سوم، آقایان خالقی و محمدی را شبانه از خانه هاشان ربودند و پس از آنکه آنها را ساعتها در خانه های سازمان امنیت در تهران و اطراف نگهداشتند، مضروب و مصدوم رها ساختند.
دفتر آمریکائی سازمان برون مرزی (خارج از کشور) حزب ملت ایران این تلگراف را برای هویدا مخابره کرد:
« آنکه داریوش فروهر دبیر حزب ملت ایران و دیگر زندانیانی که برای اعتراض بروش غیر قانونی حکومت ایران در باره بحرین بازداشت شده اند و دست به اعتصاب غذا زده و از سرنوشت آنان اطلاعی در دست نیست و این بازداشتها نمونه دیگری از خفقان موجود در ایران است. بشما بخاطر نقض اعلامیه جهانی حقوق بشر اعتراض نموده و اعلام می نمائیم که هر گونه قراردادی که در این شرایط دولت ایران برسر بحرین منعقد نماید از نظر ملت ایران بی ارزش می باشد».
رونوشت این تلگراف برای اوتانت و دفتر جهانی حقوق بشر فرستاده شد. دفتر آمریکائی سازمان برون مرزی حزب ملت ایران بعلاوه تلگرافی به اوتانت دبیر کل سازمان ملل فرستاده، غیر قانونی بودن «رفراندوم» بحرین و خطری که جان بازداشت شدگان حزب ملت ایران را تهدید می کند، گوشزد کرده است.
دفتر اروپائی سازمان برون مرزی حزب ملت ایران طی اعلامیه ای بتاریخ 23 فروردین از جمله می نویسد:
1-      بحرین جز جدانشدنی ایران است و در طول تاریخ جز ایران بوده است و ایرانی خواهد ماند.
2-   اکنون که اعتصاب غذای داریوش فروهر و یکی از وابستگان حزب بعنوان اعتراض بدسیسه های ایران برباد ده هیات حاکمه، بخاطر بحرین تندرستی و جانشان را تهدید می کند، مسئولیت عواقب این امر را مستقیما متوجه هیات حاکمه ایران می دانیم.
3-   مبارزان ملی و آزادی خواهان استقلال طلب ایرانی را در هر کجا که هستند بیاری و مبارزه بخاطر حق حاکمیت ملی و رهائی ایرانیان از بندهای گران استعمار و استبداد فرا می خواهیم.
در همین مورد، آقای آندره هاس وکیل دادگستری فرانسه و عضو کمیته دفاع از زندانیان سیاسی ایران طی نامه ای که در روزنامه لوموند بتاریخ 5 مه 1970 چاپ شد، می نویسد:
روزنامه لوموند در شماره 16 آوریل خود، گزارشی از اظهارات سفیر ایران در فرانسه داده است. این گزارش حاوی اظهاراتی است که سفیر ایران ضمن دادن ناهاری بخبرگزاران مطبوعات، ایراد کرده است. (1)
«من بعنوان عضو کمیته دفاع از زندانیان سیاسی ایران که تحت ریاست ژان پل سارتر است، بخصوص لازم می بینم اظهارات سفیر ایران را در کنار اخباری بگذارم که اخیرا دریافت کرده ام. اخبار مزبور مبین شرایطی خاص است. در این شرایط است که یکی از همکاران من، یعنی یکی از وکلای دادگستری تهران، آقای داریوش فروهر توقیف شده است.
ساعت ده صبح روز دوشنبه 6 آوریل، پلیس ساواک (پلیس سیاسی) وارد دفتر آقای فروهر می شود. فروهر در حزب ملت ایران فعالیت می کند و در حال حاضر دبیر اول این حزب میباشد. در جریان تفتیشی که در حدود 24 ساعت طول می کشد، کلیه پرونده های دفتر او را بهم ریخته، بتاراج میبرند. در همان روز نیز، داریوش فروهر را همراه یکی از اعضای حزب ملت ایران بنام احمدی که در آن موقع در دفتر فروهر بود، توقیف می کنند. این دو نفر در زندان قزل قلعه زندانی می شوند. آقایان فروهر و احمدی چون اعتراض به این نحوه رفتار را بیفایده دیدند، دست به اعتصاب غذا زدند. فروهر که چهل ساله است، مبتلا به زخم معده مزمن، درد قلب و سردردی شدید است. پزشک معالج وی متعقد است که این اعتصاب غذا به قیمت جان فروهر، تمام خواهد شد.
از کودتای 1953 ببعد، آقای فروهر چهارده بار است که زندانی می شود. او از هیجده سال فعالیت سیاسی، ده سال آنرا در زندان گذرانده است...
بدین ترتیب ملاحظه می شود که یکبار دیگر آزادیهای فردی را در ایران پایمال می کنند. یک وکیل دادگستری فرانسه در برابر بهم ریختن و تاراج دفتر یکی از همکارانش نمی تواند ابراز انزجار نکند و نیز نمی تواند نگرانی خود را از چنین بازداشتی پنهان نگهدارد. این بازداشت تنها بآن علت صورت گرفته است که یک فرد ایرانی براه و رسمی وفادار مانده که موافق راه و رسم حکومت نیست...

1- خبرنامه: سفیر ایران در فرانسه برای جوابگوئی به اعتراض کمیته دفاع از زندانیان سیاسی (که ترجمه آن در این شماره مندرج است) بخبرنگاران ناهاری داده، ضمن آن اظهار می دارد که او خود مدتها رئیس سازمان امنیت بوده و در آن سازمان هیچگونه شکنجه ای وجود نداشته و ندارد.

توقیف بهنام
آقای علی اصغر بهنام، عضو حزب ملت ایران وابسته به جبهه ملی سوم در اوائل اردیبهشت ماه بدنبال انتشار دومین اعلامیه حزب ملت ایران توقیف شد. از محل زندان او نیز اطلاعی در دست نیست.

ForuharBahreinKhabarName1 12117
 ForouharBahreinKhabarname2 121117

توضیح احمد رناسی- ١٣٩١/٠٨/٢٧: در پیوند با جدایی بحرین بنا برخواست استعمار پیر «انگلستان» و پذیرش آمریکا و محمدرضا شاه به انجام همه پرسیِ ساختگی و دور از حقیقت، داریوش فروهر، بهرام نمازی، دکتر جمشیدی، فرزین مخبر و منوچهر احمدی (ورزشکار) دستگیر می شوند! بازداشت مورد اعتراض قرار میگیرد، مبنی براینکه بایست دادگاهی آزاد برگزار شود تا چهره ی نه تنها سلطنت وابسته به دو قدرت جهان خوار روشن گردد، که نشاندهی باشد به اینکه همواره محمد رضا شاه اجرا گر خواسته های کودتا گران 28 مرداد میباشد!؟
توضیح سایت انقلاب اسلامی: نخستین شماره خبرنامه جبهه ملی در اردیبهشت ماه 1347 انتشار یافت. همکاران در تحریه و انتشار در خارج از کشور به ترتیب حروف الفبا :
علی امیر حسینی، ابوالحسن بنی صدر، علیرضا بهزادی، دکتر عبدالصمد تقی زاده، ناصر تکمیل همایون و تا زمانی صادق قطب زاده بودند. کسانی هم بودند که با امضای مستعار و یا بدون امضا مقاله مینوشتند.
در ایران، حزب ملت ایران به رهبری داریوش فروهر و نیز هدایت الله متین دفتری و تا زمانی نهضت آزادی و بیژن جزنی و گروه او و نیز افرادی که یا در خارج از کشور بودند و به کشور باز گشته بودند و یا در داخل بودند، با ارسال خبر و گزارش ها برای نشریه، با خبر نامه همکاری داشتند.
در قسمت پخش آن، آنها که به هنگام انشعاب، در جبهه ملی سوم باقی ماندند و نیز اعضای حزب ملت ایران و افراد عضو انجمن های اسلامی در اروپا و آمریکا شرکت می کردند.

هیچ نظری موجود نیست: