۱۳۹۱ آذر ۸, چهارشنبه

تاملی برمحتوی کتاب « دردامگه حادثه » از منظر جامعه شناسی سیاسی - بخش ششم

تاملی برمحتوی کتاب « دردامگه حادثه » از منظر جامعه شناسی سیاسی - بخش ششم

از منظر روحانیون دین اسلام ، هر مسلمان مو مئن باید تسلیم رضا ی آخوند باشد ، این آخوند است که زندگی یک مسلمان مئومن را از روز تولد تا مرگ ، برای او طراحی و برنامه ریزی مکند . به عبارت دیگر ، انسان مسلمان فاقد آزادی و اراده شخصی است .
مصاحبه آقای :عرفان قانعی فرد ، با آقای : پرویز ثابتی .
به قلم : کاظم رنجبر: افسر سابق ارتش ، دکتر در جامعه شناسی سیاسی ،از مدرسه عالی علوم انسانی پاریس .
 26 نوامبر 2012
*- از انجائیکه در این مقاله ، از منظر جامعه شناسی ادیان ، از اندشه های دو جامعه شناس معروف فرانسه استفاده خواهیم کرد ،و همچنین استفاده قدرت های استعماری از باورهای دینی اقوم مختلف خصوصاً ملت های عقب مانده از منظر آگاهی علمی و منطق عقلی و غرق در خرافات ، مثل ملت ایران ، در سیاست استعماری خود نهایت استفاده را می کنند ، همچنانیکه آمریکا و متحدان اروپائی اش در استقرار نظام جهل و خرافات و جنایات «اسلام خمینی » درسال 1357 با تمام طرفند از این سلاح تحمیق ملت استفاده کردند ، لذا قبل از همه لازم است ، خوانندگان با اسم و تخصص این دو جامعه شناس بطور مختصر آشناشوند .
الکسی دو توکویلe Alexis de Tocquevill :متولد 1805 –مرگ 1859 یکی ازمهم ترین متفکران قرن نوزدهم فرانسه است . او تاریخ دان ، حقوق دان ، فیلسوف و سیاستمدار و یکی از موسسین جامعه شناسی و علم سیاست به معنی امروز است .
امیل دروکهایم -
- Emile Durkhime ر متولد 1858 مرگ 1917 جامعه شناس بزرگ قرن نوزدهم و ابتدای قرن بیستم است . به عقیده بسیاری ، دورکهایم بنیانگذار جامعه شناسی به شمار می رود . هرچند که اگوست کنت ، به عنوان واضع واژه جامعه شناسی (Sociologie )شناخته می شود ، ولی اولین کسی که توانست کرسی استادی جامعه شناسی را تاسیس کند ، دورکهایم بود .
Rendez à César ce qui est à César, et à Dieu ce qui est à Dieu
Render unto Caesar what is Caesar's and to God what is God'
ترجمه : آنچه که متعلق به سزار (امپراطور ) است به سزار بر گردانید ، وانچه که متعق به خدا است ، به خدا برگردانید.
این جملات برگرفته از انجیل ، که به حضرت عیسی نسبت می دهند ، برای جامعه شناسان متخصص در جامعه شناسی سیاسی وجامعه شناسی ادیان ، اگر چه به ظاهر کوتاه ، وحتی ساده بنظر می رسد ، ولی محتوی فلسفی – سیاسی این جملات ، آینده یک ملیارد و دویست ملیون مسلمانان جهان ، پخش شده در 57 کشور دنیا را رقم میزند . اگر رهبران سیاسی مذهبی ملت ها مسلمان ، معنی و مفهوم این جملات ساده را از منظر سیاسی -اجتماعی درک نکنند ، ملت های مسلمان آینده ای جزء ملت های عقب مانده از منظر علمی ، اقتصادی ، فرهنگی ،و ملت های اسیر در دست قدرت های بزرگ استعمار نخواهند داشت . بی جهت نیست این جملات را در نقد کتاب : دردامگه حادثه ، کتاب بظاهر 670 صفحه ای ولی در حقیقت 200 صفحه ای مصاحبه آقای عرفان قانعی فرد با آقای ثابتی را در اینجا می آورم .
پرفسور ریمون بودون . (Raymond Boudon – استاد برجسته دانشگاه سوربن پاریس ، در کتاب اخیر خود ،با عنوان : باور داشتن ، و دانستن ، (Croire et Savoir ) – (انتشارات :Puf سال انتشار 2012 – 319 صفحه ) در تحلیل اندیشه های بنیانگذاران مکتب جامعه شناسی ادیان ، در رابطه با ظهور ادیان بزرگ ، و تاثیر این ادیان بر آثار بزرگ جامعه شناسان معروف ،و تحلیل و تفسیر کارهای آکادمیک این جامعه شناسان ، در مقایسه دین مسحیت و اسلام ، چون :الکسی توکویل ، چنین می نویسد :
«...» دین اسلام با یک سرعت عجیب و برق آسا ، رشد و توسعه کرد . این دین با دین مسیحیت ، یک وجه مشترک دارد که هردو به مسئله انسان ، وراوبط آنان با همدیگر در جامعه و نیز رابطه انسان با خدا ، اهمیت بسیار بزرگی قائل هستند . ولی اسلام درست است که در تمام جزئیات رابطه انسان با خدا دخالت می کند ، ولی نکته ضعف اسلام در این است از یک جنبه ، این دین از منظر روند تکاملی خود در رابطه با نظام حکومتی مسدود است ، واین دین فاقد درک روند تکاملی جامعه است ، درست نقطه ضعف این دین در این جا است . به عبارت دیگر ، این دین آنچنان در زندگی و حتی زوایای کوچک زندگی فرد دخالت می کند ، که در نهایت به بن بست خواهد رسید . ( ماخذ : صفحه 159 کتاب یاد شده دربالا . )
کلمه اسلام ، اسم فاعل است ، که ریشه اش سلمه است ، یعنی تسلیم بودن. البته دستگاه روحانیت اسلام ، در تفسیر این کلمه ، توضیح میدهد که منظوراز تسلیم شدن در دین اسلام ، این انسان مسلمان است که تسلیم رضای خدا می شود. مسلم است این سخنان بظاهر تفسیر ، یک طرفند دستگاه روحانیت اسلام است ، و از آنجائیکه تا کنون هیچ انسانی در روی کره خاکی ، شخصاً خدا را به چشم خود ندیده است و با او مکالمه ای مستقیم نداشته است ، این روحانیون دستگاه دین هستند که خود را نماینده خدا در روی زمین ، بر مردمان کره خاکی از طریق تبلیغات ،و چه بسا به زور اسلحه های سرد و گرم ، بر ملت های مغلوب ، تحمیل می کنند . به عبارت دیگر ، از منظر روحانیون دین اسلام ، هر مسلمان مو مئن باید تسلیم رضا ی آخوند باشد ، این آخوند است که زندگی یک مسلمان مئومن را از روز تولد تا مرگ ، برای او طراحی و برنامه ریزی مکند . به عبارت دیگر ، انسان مسلمان فاقد آزادی و اراده شخصی است .
شاید برای خواننده ایرانی که بدون اراده شخصی ، و حتی مطالعه قران و آگاهی از متون آن ، فقط به صرف اینکه پدر و مادرش مسلمان بودند و او هم مسلمان است ، خواندن و درک این کلمات صقیل و غیر منتظره باشد . اما برای جامعه شناسان خصوصا جامعه شناسان کشور هائی که در طول سه قرن گذشته ، تمام کشور های اسلامی را بدون استثنا ء مستقیم و غیر مستقیم ، تبدیل به مستعمرات خود کرده اند ، در راستای تحکیم قدرت استعماری خود ، کارهای پژوهشی بسیار مهم و ریشه ای در رابطه با فرهنگ و خلق و خوی و باور های دینی ملت های مسلمانان انجام داده اند ، که بخشی از این مطالعات در دانشگاه های قدرت های استعماری برای دانشجویان این کشورها ، که مدیران عالی رتبه و چه بسا حاکمان آینده این کشور ها خواهند بود ، تدریس می شوند . در این رابطه است که چند لحظه روی این موضوع ، یعنی دلیل عقب ماندگی علمی ، اقتصادی ، سیاسی ، و نبود نظام دموکراتیک در کشورهای مسلمان را از مد نظر می گذارنیم ، و از اینکه آقای پرویز ثابتی ، و آقای عرفان قانعی فرد ، در کتاب بظاهر 670 صفحه ای و در حقیقت 200 صفحه ، هرکدام خود را متخصص در امور سیاسی و تحلیلگر سیاسی ، به خواننده معرفی می کنند ، شاید به این اصل توجه بکنند ، که : سرنگونی رژیم استبداد سلطنتی محمد رضا شاه ، در22 بهمن سال 1357 هجری شمسی ، (16 ژانویه 1979 ) نه تنها یک برنامه طراحی شده از قبل بود ، بعلاوه ، دستگاه روحانیت اسلام ، در ذات خود ، بخاطر همان اصل اساسی دین اسلام ، تسلیم بودن انسان مسلمان فاقد اراده و آزادی ، در مقابل خدا ، یا به عبارت دیگر ، و واقعیت امر در مقابل دستگاه روحانیت دین اسلام ، که خودشان را نماینده قدرت خداوندی دردیار اسلام می دانند ، کار دستگاه های اطلاعاتی غرب را در راسیدن به اهداف خود ، یعنی سرنگونی نظام محمد رضاشاه ، خیلی آسان کرده بود . وسالها است که قدر ت های استعماری نه تنها ضعف نظام های حکومتی کشورهای مسلمان را خوب می شناسند ، بلکه از این ضعف نهایت اسقاده را نیز در پیشبرد اهداف خود استفاده می کنند . (تصمیم غرب برای تغیر نظام های حکومتی مصر ، تونس ، لیبی ، زیر پوشش تبلیغاتی : بهار عرب ، درسال 2011 ، بهترین نمونه این سیاست ، و ضعف بنیادین نطام های خود کامه و فاسد کشورهای مسلمان هستند .
لازم است روی این مسئله : دخالت دین اسلام در تمام جرئیات زندگی فرد مسلمان ، و نبودن جدائی دین از سیاست ، و شکنند گی ضعف جوامع اسلامی از منظر ثبات سیاسی در مقابل تحریکات و اهداف سیاسی قدرت های استعماری و نفوذ آنان در این دستگاه دینی را دو چندان آسان کرده است کمی مکث وبکنیم و به تحلیل و تفسر آن بپردازیم
دور کهایم می نویسد : فرد گرائی یک پدیده ایست که نقطه حرکت مشخص ندارد ، ولی بطور دائم در طول تاریخ بشریت به گسترش خود ادامه میدهد . ( صفحه 158) به عبارت دیگر : خواست احترام به شخصیت انسانی ، برابری تمام انسانها ، ماهیت و طبیعت تمام افراد بشر است . مسیحیت این اصل را و نگرانی انسان از محدود شدن آزادی اش توسط هیت حاکمه را بلاخره بعد از گذشت قرنها درک کرد . به همین جهت جوامع مسیحی این حقوق آزادی انسان را به رسمیت شناخت .بنا به نظر الکسی توکویل همین امر ، (یعنی نگرانی انسان برای حفظ آزادی های فردی اش ) را ادیان بزرگ درک کردند . و بنا به عقیده توکویل همین امر باعث گسترش سریع دین اسلام شد . توکویل اضافه می کند و می گوید : اسلام نیز اساس فلسفه اش رابطه انسان با انسان ، انسان با خدا ، بدون استناد به زمینه های معین است . (منظور توکویل این است که اسلام چون مسحیت درش به روی تمام انسان ها باز است ) .
اما توکویل به یک فرق بزرگ بین اسلام و مسیحیت قائل است .او می گوید : پیام اسلام از جهت دیگر مسدود است فرق مسیحیت با اسلام در این است که نه تنها اسلام در بیان و تفسیر دنیای اسلام دخالت میکند ، بلکه داری «قوانین
اداری خود برای ادراه دنیای اسلام را و مدیریت جامعه اسلام را دارد . برای مسلمانان دین باور نه تنها پیامبر اسلام ، قران را از آسمان به مسلمانان نازل کرد ، در عین حال به باور مسلمانان این کتاب داری قوانین حکومتی ، قوانین مدنی ، جزائی ، نظریه های علمی است ( البته برای دین باوران ، قران دارای قوانین علمی است ).
توکویل با تکیه بر این توضیح ، اضافه میکند : این دخالت های چنین عمیقانه ،این دین را در مقابل پیروان خود بیش از پیش ثقیل ،میکند و بر شکنند گی آن می افزاید و آینده اسلام را زیر سئوال می برد ( منظر توکویل این است که اسلام مانع روند تکاملی جوامع اسلامی بر مبنای شرایط زمانی و مکانی می شود . در صورتیکه انجیل در رابطه باسیاست و مدیریت جامعه تا انداره ای خود را کنار کشیده است . ( البته این کنار کشیدن انجیل و دستگاه مسیحیت از اداره جوامع مسیحی ، ناشی از انقلابات متعدد در جوامع اروپائی است که به قدرت و دخالت دین را اداره جامعه ، نکته پایان گذاشت . دستگاه روحانیت مسیحی در نهایت به این اصل گردن نهاد :
آنچه که متعلق به سزار (امپراطور ) است به سزار بر گردانید ، وانچه که متعق به خدا است ، به خدا برگردانید.
این تفسیر دو جامعه شناس معتبر اروپا ، و متخصص در جامعه شناسی ادیان ، بطور روشن و آشکار نشان می دهند که جوامع اسلامی از منظر روند تکاملی خود به نظام های حکومتی دموکراتیک ، وجدائی دین از سیاست ، در یک بن بست فراگیر قرار دارند .آیا قدرت های استعماری در راس آن ، قدرت های استعماری اروپا ، وامریکا ، در سیاست استعمار همه جانبه خود در رابطه با استعمار کشورهای مسلمان ، در تحکیم قدرت دستگاه استبداد و تحجر دینی جوامع اسلامی نقش دارند ، یا نسبت به این معضل ومسئله بی تفاوت هستند ؟ اینجا است که شناخت ماهیت و سیاست های واقعی قدرت های استعماری در رابطه با جهان اسلام ، وظیفه اصلی و اساسی متفکرین و تحلیلگران جوامع اسلامی است. برای اینکه ، سیاست های سری و پشت پرده قدرت های استعماری ، در اختیار توده مردم مسلمان نیست .
درست بر منطق عقلی و علمی این نظریه این جامعه شناس بزرگ ، الکسی دو توکویل است ، که ما نمیتوانیم عنوان «روشنفکر دینی –یا روشنفکر اسلامی » را قبول بکنیم . این مفهوم روشنفکر اسلامی ، که درسالهای قبل از انقلاب 1357 ایران ، تبدیل به ورد زبان یک مشت اشخاص بیسواد از منظر فرهنگ سیاسی – دموکراسی شده بود ، درست در تضاد با اندیشه های توکویل و دورکهایم است . خصوصا اینکه اشخاصی چون علی مزینانی معروف به علی شریعتی با یک لیسانس ادبیات فارسی به فرانسه می رود ،تبدیل به جامعه شناس و روشنفکر اسلامی می شود ! یا آقای سید ابوالحسن بنی صدر ،با لیسانس دانشکده معقول و منقل دانشگاه تهران ، و تبدیل به اقتصاد دان و روشنفکر اسلامی می شود !!! ما از منظر فلسفه و جامعه شناسی ، روشنفکر اسلامی ، روشنفکر مسییحیت ، و روشنفکر یهودیت نداریم . آقای فیلسوف پروفسور ، دکتر سید حسین نصر نیز زیر نظر : Rand-Corporation (انبار اندیشه سازمان اطلاعاتی سیا و وزارت دفاع آمریکا ، تبدیل به فیلسوف اسلامی و دفاع از اسلامیت و قران می شود ، آثارش به هزینه همان : Rand-Corporation - در اغلب در زبان های اقوام مسلمان آسیائی و آفریقائی ترجمه می شوند !!! سئوال برانگیز است که همه این «روشنفکران و فیلسوف ها ، اقتصاد دانان اسلامی ،(البته آقای علی مزینانی قبل از انقلاب فوت کرد ) وقتی که نظام اسلامی خمینی در ایران حاکم شد ، این مدافعان اسلام ، به اروپا و آمریکا ، برگشتند !!! گوئی که ماموریت آنان برای استقرار نظام جهل و خرافات ، جنایت و غارت ثروت های مادی و معنوی ملت ایران توسط قدرت های استعماری ، با موفقیت انجام شد !!!.
این وظیفه محققین و پژوهگران ملت های مسلمان است که با پشتکار و دقت و آشنائی به روش تحلیل راوبط سیاسی دولتها ی پرقدرت جهانی ، در برهه های مختلف ، به این اصل پی ببرند که چگونه این قدرت ها در راستای غارت ثروت های کشور های عقب مانده از منظر سیاسی ، اقتصادی و تکنولوژی، چگونه در مسائل داخلی این کشور ها ، حتی با سازماندهی و رهبری کودتاهای مختلف ، و سرنگونی دولت های ملی عمل میکنند. کودتای 28 مرداد 1332-برابر با 19 اوت 1953 در ایران ، کودتای 20 آوریل 1967 یونان ، کودتای 30 سپتامبر 1965 اندونزی ، کودتای 11 سپتامبر 1973 شیلی ، نمونه های از کودتا های نظامی سیاسی هستند که آمریکا مستقیماً طراح و مجری این کودتا بود .
این داده های تاریخی ، و آگاهی به روابط اقتصادی ، سیاسی ، فرهنگی ، و دیپلماتیک و رقابت های این قدرت های بزرگ استعمار دربین خود ، و جنگهائیکه در طول حد اقل سه قرن گذشته ، و استعمار علنی و مستقیم قریب به اتقاق همه کشور های مسلمان ، چه در آفریقا، چه در خاورمیانه و آسیای مرکزی و شرق آسیا ، نشان میدهند ، که سیاست استعماری این قدرت ، با حاکمیت جهل و خرافات ، استبداد دینی ، و پشتبانی از دستگاه دینی ، و روحانیت مرتجع و غرق در جهالت و مردم فریبی ،پیوند و همبستگی ارگانیک (سازمانی ) دارند .
برای اثبات این حقیقت تاریخی ، که قدرت های استعماری در راستای دفاع از منافع خود ، مستقیم و غیر مستقیم ، پشتبان حاکمیت جهالت و خرافات دینی توسط دستگاه روحانیت جوامع اسلامی هستند به دو واقعیت تاریخی و اقتصادی تکیه میکنیم . این دو واقعیت ، عبارتند از : خاطره تاریخی شکست مسیحیان از مسلمانان در در جنگ های صلیبی ، و واقعیت دوم یک واقعیت اقتصادی و ژئواستراتژیک است ،که هیچ تحلیلگر مسائل سیاسی – اقتصادی جهان امروز نمی تواند ، انرا نفی بکند . این واقعیت ، قرار داشتن 75 درصد دخائر نفت و گاز جهان ، این ماده انرژی زا ، که چرخ اقتصاد جهان و خصوصا اقتصاد کشورهای پیشرفته را بکار می اندارند ، در سرزمین های کشور های اسلامی قرار دارند . به عبارت دیگر هر اندازه که کشور های مسلمان از منظر نظام حکومتی ، عدالت اجتماعی ، توسعه علمی عقب مانده باشند ، به همان اندازه در راستای منافع قدرت های استعماری است که هستی و ثروت های انسانی ، معنوی و مادی این کشور ها را به تاراج ببرند . نظام های مبلغ جهل و خرافات اسلامی در نهایت متحدین بالقوه و بالفطره قدرت های استعماری هستند
در 2 اوت 1990 ، ارتش صدام ، کویت (امیر نشین کویتی که خود هستی اش ساخته استعمار انگلیس در راستای استفاده از ثروت های منابع نفتی این امیر نشین است ) را اشغال کرد، به دنبال آن ،کشورهای مهم و معتبر دنیا چون آمریکا ، ، فرانسه انگلیس ، وهمراه با کمک مالی سایر کشور های عربی و اروپائی وارد جنگ علیه صدام شدند ، و با قدرت تمام این کشورها نه تنها ارتش صدام را نابود کردند ، بلکه بر تثبیت قدرت نظامی و حضور خود ، در خلیج فارس این منطقه حساسی و سوق الجیشی بسیار مهم دنیا امروز را تحکیم بخشیدند ، که هرگز سایر قدرت های ماجراجو ، چنان اندیشه های همراه با دیوانگی در سر نپروراند . آن زمان نخست وزیر آن وقت فرانسه ، لوران فابیوس (وزیر امورخارجه امروز فرانسه ) بود . در گرما گرم آمادگی فرانسه با متحدان نظامی خود برای جنگ و اخراج صدام از کویت ، در یک سخنرانی رادیو – تلویزیونی ، نخست وزیر فرانسه چنین گفت : نفت خاویار نیست ، که ما بگوئیم ، از فردا خاویار نمیخوریم ، نفت انرژی مورد احتیاج ماشین اقتصادی ما است ، و ما با هر امکانات ممکنه حتی با قدرت نظامی ، به آن دسترسی خواهیم یافت .
خود این امارات نشین خلیج فارس ، ساخته استعمار انگلیس ، وآمریکا و سایر قدرت های غربی است . این امارات در واقع انبار نفت کشورهای غربی هستند که نفت این امارات را کمپانی های غربی استخراج کرده به بازار مصرفی خود منتقل میکنند ،و پول پرداخته شده به عنوان قیمت نفت صادراتی به امارات عربی ، دوباره توسط همان حاکمان و شیوخ عرب ، در اقتصاد غرب سرمایه گذاری میشوند . در حقیقت آقای لوران فابیوس می گوید :
.از آنجائیکه 75 درصد ذخائر نفت و گاز دنیا در کشور های مسلمان قرار دارند ، اگر این اهداف با روی کار آوردن نظام های فاسد و خودکامه اسلامی ، که جوامع اسلامی را بایک مشت خرافات دینی ، و قدرت استبدادی در جهل و فقر نگه دارند ، تا ما بتوانیم به اهداف خود نائل بشویم ، این استراتژی در نهایت خواسته ها و اهداف ما را با کمترین هزینه ها بر آورد میکند . در حقیقت این خط مشی سیاست کشورهای یزرگ با کشور های مسلمان در راستای غارت ثروت های ملی این کشور ها ، با هزینه های کم است که ما امروز شاهد هستیم .
تعجب آور است که آقایان عرفان قانعی فرد ، و پرویز ثابتی ، به این اصل ، استقرار « جمهوری جهل و خرافات، و جنایت و دیکتاتوری اسلامی سید روح الله خمینی و دار ودسته اش » را نمیتوانند از این زاویه مشاهده بکنند و این سیاست را برای خوانندگان کتاب شان با اسناد معتبر تاریخی ، که برای آگاهی نسل های آینده ایران لازم و ضروری است ، تفیم بکنند . در این رابطه خوانندگان ایرانی آشنا به زبان های معتبر جهانی چون : انگلیسی و فرانسه را به 4 کتاب زیر رجوع میدهم ، که البته من صاحب این قلم آنها را در زبان فرانسه ، زبان دانشگاهی ام مطالعه کرده ام. هموطنانی که اهل مطالعه و پژوهش هستند ، با مطالعه این کتاب های تخصصی در جهان سیاست های بین المللی قدرت های بزرگ ، همراه با سازمان های اطلاعتی گسترده این قدرت ها ، میتوانند تا اندازه ای به آنچه که این قدرت ها با استفاده و باورهای دینی توام با خرافات و منطق دور از عقل و علم ، به ماهیت «نظام اسلام ناب محمدی آقای روح الله خمینی » و دارو دسته ایشان با پوشش «روشنفکران ، فیلسوفان ، اقتصادانان اسلامی » پی ببرند . ای کاش آقایان پرویز ثابتی ،و عرفان قانعی فرد ، قبل از تنظیم برنامه مصاحبه بظاهر 670 صفحه ای خود ، که در واقع 200 صفحه بیش نیست ، این کتاب ها و یا معادل این کتاب ها را که در آمریکا واروپا به آسانی پیدا می شوند در رابطه با سیاست های قدرت های استعماری در راستای غارت ثروت های مادی و انسانی کشور های عقب نگه داشته شده در راستای استعمار نوین را می خواندند .
1- Les espions de l’or noir-de Gilles Munier
Paru le 24 avril 2009 aux Editions Koutoubia *
2- Auteur(s) : Robert Baer
Titre : Et la maison s'envolera
Editions : JC Lattès
Collection : Thrillers
Date de Parution : 02/2007
3- L'histoire secrète de l'empire américain : Assassins financiers, chacals et la vérité sur la corruption à l'échelle mondiale [Broché] John Perkins (Auteur), Annie Ollivier (Traduction)
4- The new World disorder- world relation at the dawn of the 21 st Century
PETER DALE SCOTT
ادامه دارد .
اقتباس بطور کامل و با به اختصار با ذکر نام نویسنده و سایت ، کاملا آزاد است .

هیچ نظری موجود نیست: