۱۳۹۱ آذر ۸, چهارشنبه

تصویب پیش نویس قطعنامه حقوق بشر علیه ایران در سازمان ملل: ۸۳ آری، ۳۱ رای مخالف

427921 511414858871235 87011875 n | Nasrin Sotoudeh, Incarcerated Human Rights Lawyer on Hunger Strike, Transferred to Solitary Confinementhttp://www.persianicons.org/wp-content/uploads/2012/11/427921_511414858871235_87011875_n.jpgNasrin SotoudehNasrin Sotoudeh

تصویب پیش نویس قطعنامه حقوق بشر علیه ایران در سازمان ملل: ۸۳ آری، ۳۱ رای مخالف

۱۳۹۱,۰۹,۰۷
محمدخزاعی نماینده ایران در سازمان ملل در سخنرانی خود در مخالفت با قطعنامه حقوق بشر که توسط ۴۲ حمایت می شد به شدت از کشورهای نویسنده پیش نویس انتقاد کرد ولی به هیچ یک از موارد نقض حقوق بشر مطرح شده در پیش نویس اشاره ای نکرد.
شصت وهفتمین جلسه کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل امروز در مقر سازمان ملل در نیویورک برگزار شد و  کشورهای حاضر نظرات خود در خصوص پیش نویس قطعنامه که دولت کانادا ارائه و مورد حمایت ۴۲ کشور بود را بیان کردند و در پایان این پیش نویس با ۸۳ رای مثبت، ۳۱ رای منفی و ۶۸ رای ممتنع به تصویب رسید. سال گذشته این قطعنامه ۸۶ مثبت را به همراه داشت و ۳۲ رای منفی و ۵۹ رای ممتنع.
در ابتدای جلسه نماینده کشورکانادا به انتقاد از وضعیت حقوق بشر در ایران به خصوص وضعیت زندانیان سیاسی و اعدام های فزآینده پرداخت وگفت ۴۲ کشور از این قطعنامه برای در صحن علنی گذاشتن حمایت کردند.
نماینده اروگوئه رای ممتنع داد اما به انتقاد ازاعدام، آزادی بیان و تحت تعقیب قراردادن روزنامه نگاران و همچنین استفاده از شکنجه را در ایران مورد انتقاد قرار داد ولی گفت که در برخی از حوزه ها تحولات مثبتی رخ داده است. او از دولت ایران خواست که همه امکانات لازم را فراهم آورد که کمیساریای عالی حقوق بشر بتواند از ایران دیدار کند و در طول دیدار آزادانه بتواند کار خود را انجام دهد.
بعد از نماینده کانادا چندین کشور مخالف قطعنامه به ارائه نظرات خود پرداختند ونماینده ایران در سازمان ملل نیز با دفاع از عملکرد مکانیسم های حقوق بشر در ایران به انتقاد شدید از کشورهایی که به طرح پیش نویس پرداخته بودند پرداخت.
درجریان جلسه نماینده قزاقستان، با قطعنامه مخالفت کرد و استفاده از قطعنامه ها را یک ابزار برای ایجاد فشار سیاسی خواند. نماینده قزاقستان به اقدامات ایران در ارائه گزارش های دوره ای اشاره کرد و از کشورهای دیگر خواست که به این قطعنامه رای ندهند. نماینده کره شمالی نیز با قطعنامه کشورهای ارائه کننده مخالفت کرد و آن را دخالت در امور داخلی کشور دانست و گفت قطعنامه کاملا سیاسی است. او گفت که حقوق بشر نمی تواند از خارج از کشور تحمیل شود.
محمد خزاعی نماینده ایران  در سازمان ملل به انتقاد از نماینده کانادا پرداخت و گفت نمی خواهد که به جای مردم ایران بخواهد صحبت کند. او گفت که کمیته سوم یک بار دیگر در استانه رای گیری در مورد یکی ازقطعنامه های غیرسازنده درمورد موضوع حقوق بشر در ایران است. خزائی گفت کاملا قطعنامه را به دقت مطالعه کرده است و بیش از ۱۵۰ ادعاهای بی پایه علیه ایران وجود داشته است. او گفت آشکارا قطعنامه نشان دهنده واقعیت کشور نیست و از واقعیت جامعه ایران دور است و متکی است به مطالب سایت های خبری. او انتقاد از وضعیت اقلیت ها در ایران را اغراق آمیز خواند و گفت پیش نویس تناقضات زیادی دارد. او سپس به انتقاد از مکانیسم های حقوق بشر سازمان ملل پرداخت که به صورت گزینشی اعمال می شود و تنها برخی کشورها مورد مجازات قرار می گیرند. او گفت که نظارت بر وضعیت حقوق بشر در کشورهای مختلف باید از حالت انحصاری برخی کشورها دربیاید. او گفت که قطعنامه به دبیر کل سازمان ملل اجازه می دهد که گزارش موازی تهیه کند. او همچنین عدالت، غیرتبعیض  بودن و بی طرفانه بودن قطعنامه و رویه های حقوق شر سازمان ملل را مورد انتقاد قرار داد. خزاعی به شدت از احمدشهید انتقاد کرد که نکات و بازخوردهای ایران را در گزارش اخیر خود لحاظ نکرده است و آن را مخالف کدهای اخلاقی چنین گزارش هایی خواند.
نماینده ایران در سازمان ملل گفت چرا کشورهایی مانند آمریکا، کانادا و اسرائیل  به خاطر نقض حقوق بشر در این کشورها تحت مکانیسم های کشوری قرار نمی گیرند؟ او گفت این کشورها باید پاسخگو باشند؟ نماینده ایران همچنین تبعیض علیه مهاجرین ومسلمانان در اروپا و آمریکا و همچنین اسلام هراسی را مورد انتقاد قرار داد. موضوع وضعیت رفتار بی رحمانه با زندانیان، نگهداری زندانیان در گوانتانامو و بگرام و همچنین شکنجه علیه زندانیان در آمریکا نیز از موارد مورد انتقاد خزاعی نسبت به آمریکا بود. او سپس به انتقاد از وضعیت حقوق بشر در کانادا پرداخت و گفت که «دولت کانادا در رفتار خودش نژاد پرست است». نماینده ایران همچنین در سخنرانی طولانی خود به انتقاد از وضعیتی که بر شهروندان در غزه می رود و سیاست های اسرائیل در این زمینه پرداخت. او انگشت نما کردن برخی از کشورها را در سازمان ملل مورد انتقاد قرار داد و گفت که هیچ کدام از کشورهایی که خود را قهرمان حقوق بشر می نامند حرفی از قتل عام در غزه نمی زنند. او همچنین از قتل دانشمندان هسته ای ایران نیز انتقاد کردو گفت که استانداردهای دوگانه باعث می شود که مکانیسم های حقوق بشر سازمان ملل تحریف شود.
نماینده کشورکوبا نیزبه انتقاد از قطعنامه پرداخت و گفت که همکاری بین المللی روی اصل بی طرفی امکان پذیر است نه گزینشی برخورد کردن با کشور. او گفت قطعنامه انگیزه های سیاسی دارد. نماینده سوریه بعد از نماینده کوبا گفت که قطعنامه را رد می کند و اینکه هیچ کشوری در امور داخلی کشورهای دیگر بخواهد دخالت کند.
نماینده کشور اکوادر گفت که به شدت اینکه برخی کشورها را مورد انتقاد قرار می دهند مخالفت می کند. او رای منفی به قطعنامه داد. نماینده کشور روسیه سفید گفت که چنین قطعنامه ای نمی تواند برای ترویج و حمایت حقوق بشر فضای گفت وگو به وجود بیاورد. او همچنین گفت که ایران گزارش دوره ای سال ۲۰۱۰ ایران نشان می دهد که دولت ایران قابل توصیه است (از توصیه ها استفاده می کند). او گفت حمایت کنندگان از قطعنامه بی طرف نیستند و از منابع رسمی و قابل اعتماد استفاده نشده است.
نماینده چین هم با قطعنامه مخالفت کرد و گفت هیچ کشوری وضعیت کاملی در زمینه حقوق بشر ندارد. نماینده ژاپن به وضعیت حقوق بشر در ایران انتقاد کرد ولی همزمان گفت که با ایران در این خصوص در حال گفت وگو است واینکه ایران با مکانیسم های سازمان ملل همکاری می کند. ژاپن گفت که از پیش نویس بدون اینکه ازحامیان اولیه آن باشد حمایت می کند.
این گزارش لحظه به لحظه آپدیت می شود.

Nasrin Sotoudeh, Incarcerated Human Rights Lawyer on Hunger Strike, Transferred to Solitary Confinement

BalatarinCloobGoogle PlusFacebookTwitterLinkedin
November 4th, 2012 – According to reports received by The Peace Activists in Exile Campaign, in the latest attempt to coerce  Nasrin Sotoudeh to break her hunger strike, the incarcerated human rights lawyer now on the 18th day of her hunger strike was reportedly transferred to solitary confinement last Wednesday October 31st, 2012.
Soutoudeh’s husband Reza Khandan, confirmed that he was informed that he and other family members have been banned from visiting with Nasrin when he arrived at the visitation area at Evin today. It looks as though Sotoudeh’s transfer from the general female ward to solitary confinement was preplanned.
Nasrin Sotoudeh is a lawyer, human rights and civil rights activist.  She is a member of the Defender of Human Rights Center in Iran, a member of the One Million Signature Campaign (seeking to end legalized discrimination against women) and The Society for the Protection of Children.  Prior to her arrest and incarceration, Sotoudeh was  legal council for a large number of human rights activist, women’s rights activists, victims of child abuse and children on death row.
427921 511414858871235 87011875 n | Nasrin Sotoudeh, Incarcerated Human Rights Lawyer on Hunger Strike, Transferred to Solitary Confinement
Soutoudeh has been on hunger strike since October 17th, 2012 protesting the harassment and illegal treatment of her family members during their prison visitations, in addition to the illegal  banning of her young daughter from leaving the country.
It looks as though this latest transfer to solitary confinement is designed to further increase pressure on Sotoudeh. Given the past history of death of political prisoners such as Hoda Saber while on hunger strike in solitary confinement, it goes without saying that there is much concern regarding her Soutoudeh’s well being.
The recent wave of news regarding Sotoudeh’s hunger strike has attracted the attention of the international community.  In fact the Iranian authorities cancelled a European Parliament delegation’s trip to Iran after they requested to meet with Soutoudeh while in the country. 
Source: The Peace Activists in Exile Campaign 
Translation by Banooye Sabz


Read more: http://www.persianicons.org/human-right/nasrin-sotoudeh-incarcerated-human-rights-lawyer-on-hunger-strke-transferred-to-solitary-confinement/#ixzz2DVNFlOzc

هیچ نظری موجود نیست: