۱۳۹۱ اسفند ۱۳, یکشنبه

جان‌باختن جانبازان و سکوت مسئولان

To match feature IRAN-IRAQ/CHEMICAL
سی و چهار سال از جنگ هشت ساله ایران و عراق می گذرد اما مشکلات و چالش های رسیدگی به جانبازان هنوز به قوت خود باقی است. در دوران این جنگ تحمیلی حدود دو میلیون نفر به جبهه هاى جنگ اعزام شدند. حدود دویست و هجده هزار نفر شهید و ۵۵۴ هزار و ۸۵۸ رزمنده (صد هزار جانباز شیمیایی) جانباز شدند. از این تعداد ۶۰ درصد جانباز زیر ۲۵ درصد و ۴۰ درصد باقی مانده جانباز ۲۵ درصد و بالا‌تر هستند.
زمانی سخن از جانبازان به میان می آید بیشتر توجهات معطوف به مردان است، در حالیکه در میان آنان زنانی هستند که یادی از آنها نمی شود و در پیچ و خم های زندگی به فراموشی سپرده شده اند. بر اساس آمار نام بیش از ۵۰۰۰ جانباز زن (سه هزار نفر بالای ۲۵ درصد جانبازی) به ثبت رسیده است.
نکته قابل توجه این است که این آمار واقعی نیست و ده ها هزار جانباز در انتظار رای کمیسیون‌های پزشکی بنیاد شهید هستند تا جانبازی خود را اثبات کنند. بیش از یک صد و ده هزار مصدوم شیمیایی در کشور بدون احراز جانبازی زندگی می‌کنند. یا بسیاری حاضر به ثبت نام خود در لیست آسیب دیدگان جنگ نشدند و بسیاری از آنان نیز بر اثر آسیب های حاصل از جنگ غریبانه فوت کردند.
مشکلات و مسائل مالی و روحی جانبازان سبب شده است که خودکشی را به عنوان آخرین راه خروج از زندگی پر از درد خود انتخاب کنند. ۱۷۰۹ مورد مرگ جانبازان در بنیاد جانبازان تا سال هشتاد و یک به ثبت رسیده است که علت مرگ بخش عظیمی از این جانبازان خودکشی بوده است. خودکشی یکی از علل مرگ جانبازان بویژه گروه سنی زیر چهل سال است و نشان دهنده ضرورت توجه به جانبازان می باشد.
حیدر نوری از اهالی روستای پیرواش گرگان نمونه ای از جانبازان جنگ هشت ساله بود که چند روز پیش بدلیل بی توجهی مسئولان به زندگی خود پایان داد. حقوق این جانباز شیمیایی که سالها با درد و رنج مشکلات اعصاب و روان و مصدومیت های مختلف دست و پنجه نرم می کرد توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران قطع شده بود.
در واکنش به این فاجعه دردناک عباس پوریانی دادستان انقلاب استان گلستان تنها به جمله بسنده می کند که متاسفانه این اتفاق افتاده است و البته اطلاعات بیشتر در ارتباط با این موضوع را پیگیری خواهد کرد.
اخباری همچون زندگی یک جانباز شیمیایی (کارتن خواب) در خیابانهای تهران، حراج کلیه همسر یک جانباز، زندگی یک جانباز در ماشین، زندگی یک جانباز نابینا در حمام متروکه، اعتراض جانبازان به کمیسیونهای تعیین درصد جانبازی و صدها خبر دیگر در سالهای اخیر تیتر رسانه های کشور بوده است، بی آنکه عزمی جدی از سوی مسئولان برای حل مشکلات جانباران مشاهده شود.
آنچه قابل تامل است تبلیغات گسترده و ادعای مسئولان بنیاد شهید در خصوص عملکرد مثبت خود است. مسعود زریبافان رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران از کارنامه قوی بنیاد شهید سخن گفته و می گوید: “نمره بنیاد نمره خوبی است. بر اساس ارزیابی دولت، بنیاد شهید در زمینه سلامت اداری حائز رتبه اول، ساختار نیرو رتبه دوم، تکریم ارباب رجوع رتبه سوم و در مجموع زمینه‌ها، دارای رتبه چهارم در بین دستگاه‌های خدمت‌رسان کشور است.”
این در حالیست که تنها در سال گذشته درصد شکایت از بنیاد شهید حداقل ده برابر شده است و هزار و دویست نفر تنها از پرسنل خود بنیاد از بنیاد شهید شکایت داشته‌اند.
در همین زمینه محمد جعفر منتظری، رئیس دیوان عدالت اداری در گفتگو با مهر با انتقاد از بی توجهی بنیاد شهید به شکایات جانبازان گفته است: “میزان شکایتهایی جانبازان از این نهاد در این دیوان افزایش یافته است. متاسفانه بنیاد شهید حقوق برخی از جانبازان را رعایت نمی کند. اگر بنیاد شهید همانند بسیاری از ادارات دولتی قوانین و مقررات را در مورد حقوق جانبازان رعایت کند قطعا میزان شکایات آنها در دیوان عدالت اداری کاهش می یابد.”
چندی پیش نیز اخباری از اختلاس پانزده میلیارد تومانی در بنیاد شهید منتشر شد. مصطفی افضلی‌فرد سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی از شکایت نمایندگان مجلس و کارکنان بنیاد شهید و امور ایثارگران از این بنیاد به کمیسیون اصل نود خبر داد و گفت:‌ “این شکایت به دلیل سوء مدیریت‌ها در بنیاد شهید مطرح شده است، بخصوص مدیریت‌هایی که متاسفانه هم برخلاف شان قاطبه ایثارگران عمل می‌کند و هم نمی‌تواند آنگونه که شایسته است از حقوق ایثارگران دفاع کند. این موارد بارها به رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران اعلام شده است، اما متاسفانه در عمل چیزی تغییر نکرده است.”
روایت زندگی پردرد جانبازانی مانند نوری ها و ظفرعلی ها سالهاست که در کشور تکرار می شود و آنها اولین قربانی ناکارآمدی مسئولان نبوده و نخواهند بود. متاسفانه اخبار حوادث دردناکی از این دست کمتر انعکاس رسانه ای پیدا کرده است و یا شاید عزمی وجود داشته است که نگذارد این فجایع رسانه ای شوند.

در همین زمینه:

هیچ نظری موجود نیست: