۱۳۹۲ مهر ۲۳, سه‌شنبه

«مک فارلین»، مشاور رونالد ریگان، رئیس جمهور وقت آمریکا به همراه هیاتی وارد تهران شدند که باعث رسوایی سیاسی بزرگ برای آمریکا شد. این اتفاق نام « ایران گیت» را به خود گرفت.

irangait


جام جم -13مهر 1365 هواپیمایی بر روی باند فرودگاه مهرآباد بر روی زمین نشست که مسافران آن، ناشناس بودند. یک هواپیمای باری با هویت ایرلند شمالی که پس از پیاده شدن مسافرانش، هویت آنها آشکار شد.
«مک فارلین»، مشاور رونالد ریگان، رئیس جمهور وقت آمریکا به همراه هیاتی وارد تهران شدند که باعث رسوایی سیاسی بزرگ برای آمریکا شد. این اتفاق نام « ایران گیت» را به خود گرفت.
ماجرای مک فارلین، هنگامی افشا شد که آقای هاشمی رفسنجانی که آن زمان رئیس مجلس شورای اسلام بود، در خطبه های نماز جمعه که با روز 13 آبان مصادف بود، با اشاره به سفر مک فارلین، مشاور امنیت ملی ریگان و هیات همراه او که با پاسپورت جعلی ایرلندی و با هواپیمای باربری آن کشور وارد تهران شده بودند، گفت « ما به دستور امام خمینی (ره) ازملاقات با این افراد خودداری کردیم و فقط هیاتی برای تحقیق درباره علت سفر و تخلیه اطلاعاتی آنان، نزدشان رفت. آن ها پس از چند روز بازداشت از ایران اخراج شدند...
● 17 آبان 1365، مک فارلین پس از افشای سفر به ایران، آن را دروغ و خیالبافی خواند اما اسناد، مدارک و عکس های ثبت شده باعث شد او به این سفر اعتراف کند.
مک فارلین در 18 آبان 1365 سفرش به ایران را تایید کرد اما مدعی شد که این سفر برای توافق با مقامات ایران جهت توقف تروریسم، مذاکره برای پایان جنگ و همکاری برای آزادسازی گروگان های آمریکایی در لبنان، به عنوان سه شرط برقراری روابط میان واشنگتن و تهران انجام شده است.
این رسوایی بزرگ برای آمریکایی ها بسیار گران تمام شد. اکنون 27 سال از آن اتفاق می گذرد، نسل کنونی از آن ماجرا که با هدایت حضرت امام (ره) باعث رسوایی دولت وقت آمریکا شد ، شاید آنچنان خبر نداشته باشد.
از آن سال تا کنون، گرچه آمریکایی ها در مواردی ابراز تمایل به گفت و گو و برقراری ارتباط کرده اند، اما هنوز نتوانسته اند آن رسوایی بزرگ را ازصفحه سیاسی خود حذف کنند.
ورود چند مقام ارشد نظامی و سیاسی آمریکایی به ایران و بی اعتنایی و بی توجهی مقامات جمهوری اسلامی ایران، آن هم در بحبوحه جنگ ، آنها را شوکه کرد. تصور آمریکایی ها این بود که ایران با آغوش باز از آنها استقبال خواهد کرد و هدایا و محموله ای که با خود آورده اند ایران را ذوق زده خواهد نمود اما رفتاری که با تدبیر بنیانگذار جمهوری اسلامی در قبال انها پیاده شد، همه چیز را به ضرر آمریکایی ها تغییر داد.
مخالفت شدید حضرت امام ( ره ) برای درخواست فرستادگان واشنگتن به گفت و گو با مقامات جمهوری اسلامی ایران و بازگرداندن آنها به همراه محموله ای که با خود داشتند ، نشان درایت عمیق رهبر کبیر انقلاب از تبعات و آینده آن داشت.
دور اندیشی ایشان باعث شد دسیسه ای که از سوی واشنگتن و با همراهی رژیم صهیونیستی پیگیری می شد، خنثی شود. این درایت و دوراندیشی از آنجا ثابت می شود که رسانه های آمریکایی پس از افشای این سفر مخفی ، علیه دولت ریگان انتقادات تندی را مطرح کردند.

نیویورک تایمز نوشت « اعتبار آمریکا خدشه دار شده است.» کریستین ساینس مانیتور هم نوشت « آمریکا با آبروی خود بازی کرد.»رونالد ریگان که به علت این اقدام فشارهای زیادی را تحمل می کرد در یک سخنرانی تلویزیونی گفت« ابتکار آمریکا در اعزام نماینده به تهران برای برقراری رابطه بین ایران و آمریکا اشتباه بود.» و مسئولیت کامل اقدامات خود و دولتش را در ارتباط با ماجرای «ایران گیت» برعهده گرفت.
آمریکایی ها که در ابتدا سعی داشتند این سفر و حتی افشاگری های مقامات جمهوری اسلامی ایران را کتمان و تکذیب کنند راه به جایی نبردند.
اکنون که آمریکایی ها تمایل زیادی به گفت و گو و احتمالا برقراری رابطه با ایران از خود نشان داده اند ، تشابهاتی میان ماجرای « ایران گیت » و گفت و گوی تلفنی روسای جمهور ایران و آمریکا دیده می شود.
نخست اصرار و تمایلی است که از سوی واشنگتن در این ماجرا وجود دارد. مکالمه تلفنی با اصرار و درخواست اوباما برقرار شد اما پس از گذشت زمان کوتاهی مقامات کاخ سفید آن را تکذیب کردند. دست آخر هم برای همگان مشخص شد که تماس از سوی آمریکایی ها بوده است.
تشابه دوم ، نیاز آمریکا به گفت وکو و برقراری ارتباط با ایران است. آمریکا پس از اعمال فشارها و تهدیدات بسیار علیه ایران ، با شکست های پی در پی رو به رو شده و اکنون این نیاز بیشتر در کاخ سفید احساس می شود.
احساس نیاز شدید به برقراری رابطه آمریکا با ایران، اشتهای سیری ناپذیری است که تنها با این اتفاق رخ خواهد داد.
اکنون در برخی محافل رسانه ای و حتی شخصیت های سیاسی مواضعی در قبال رابطه با آمریکا پیگیری می شود که خارج از سیاست های حضرت امام ( ره ) و آرمان هایی است که انقلاب پیگیر آنها بوده و هست.
حضرت امام (ره ) هیچگاه سیاست سازشکارانه با آمریکایی های نداشتند و رهبر معظم انقلاب هم در پیروی از آن نگاه، ادامه دهنده راه ایشان بوده اند.
   آن هنگام، یعنی در ماجرای مک فالین، باید با آنها آنگونه رفتار می شد تا باعث بی آبرویی و رسوایی آمریکایی ها در افکارعمومی جهان شود. اکنون نیز تدابیر و درایت رهبر معظم انقلاب با طرح موضوع نرمش قهمرمانانه ، باعث خواهد شد تا بار دیگر کاخ سفید محکی بزرگ را تجربه کند.
نرمش قهرمانانه، سیاستی نیست که باعث شود جمهوری اسلامی ایران از مواضع اصولی و به حق خود عدول کند. برای این که سیاست به نتیجه برسد، باید انسجام و استحکام در داخل بویژه میان مسئولان و اشخاصی که درباره مورادی چون برقراری رابطه با آمریکا اظهار نظر می کنند ، وجود داشته باشد.
خط سازش که در برخی موراد و مواضع دیده می شود و برخی رسانه ها هم آن را پیگیری می کنند باعث خواهد شد نتیجه ای که مورد نظر است به مطلوب ما نزدیک نباشد.
   به همین خاطر است که موضوع شعار «مرگ بر آمریکا» در ایران، موضوعی است که مورد توجه برخی از مطبوعات و رسانه های آمریکایی از جمله «رویترز» قرار گرفته‌است. این خبرگزاری در مطلبی به بررسی این موضوع پرداخته و نوشته است،« شعار مرگ بر آمریکا، دیپلماسی رئیس جمهور ایران را دچار چالش می‌کند. در شرایطی که حسن روحانی، رئیس جمهور ایران تلاش دارد تا شکاف های موجود در رابطه با آمریکا را کاهش دهد، سر دادن شعار مرگ بر آمریکا در روزهای جمعه، می تواند درباره آمادگی ایران برای رسیدن به توافقی در موضوع هسته‌ای در میان کشورهای غربی تردید ایجاد کند.
   گره زدن مذاکرات هسته ای و گفت وگوهی ایران و آمریکا و در ادامه برقراری ارتباط احتمالی بین دو کشور تاکنون مطرح نشده بود و اکنون به خاطر برخی مواضع این خط در رسانه های آمریکایی دنبال می شود. اما همه می دانند که شعار مرگ بر آمریکا نه به مردم بلکه به خاطر سیاست هایی است که در چند سال گذشته از سوی آمریکا علیه مردم ایران اتخاذ شده است و حذف این شعار نمی تواند بهانه ای برای آمریکا باشد تا با جمهوری اسلامی ایران به توافقاتی برسد.
   به نظر می رسد، روندی که دولت و دستگاه دیپلماسی کشور آغاز کرده و اکنون سیاست های روزهای پیش از سفر و هنگام سفر به نیویورک در حال تغییرات اساسی در حوزه گفتمانی و رفتاری است ، هدایت های رهبر معظم انقلاب ، باعث می شود ، در صورتی که آمریکایی ها در قبال جمهوری اسلامی ایران هیچ نرمش و سازشی از خود نشان ندهند یک رسوایی بزرگ دیگر که از رسوایی « ایران گیت » هم بزرگتر خواهد بود، در راه باشد که شاید بتوان آن را« ایران گیت 2» نام گذاشت.

هیچ نظری موجود نیست: