۱۳۹۲ آبان ۱۴, سه‌شنبه

بانک جهانی: در سال ۲۰۱۱ هفت میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار گاز ایران سوخت شده است

بانک جهانی: در سال ۲۰۱۱ هفت میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار گاز ایران سوخت شده است


بانک جهانی اعلام کرد: در سال ۲۰۱۱ میلادی هفت میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار از گازهای همراه ایران سوخت شده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از بلومبرگ، موسسه کاهش گازهای همراه بانک جهانی اعلام کرد: در سال ۲۰۱۱ میلادی ۱۱٫۴ میلیارد مترمکعب از گازهای همراه ایران به ارزش هفت میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار سوخت شده است.
این رقم حدود یک چهارم تقاضای گاز کره جنوبی به عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده ال ان جی آسیا پس از ژاپن است.
محاسبات بلومبرگ طبق قیمت‌های جهانی نشان می‌دهد که ارزش این مقدار گاز سوخت‌ شده حدود هفت میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار در بازارهای ال ان جی آسیا است.
ایران گاز‌های تولید‌شده همراه با نفت را به این دلیل از دست می‌دهد که فاقد زیرساخت‌های لازم برای پالایش و انتقال آن به بازار‌های جهانی است.
ارزیابی‌های جهانی انجام شده نشان می‌دهد قیمت ال ان جی در شمال شرقی آسیا به ۱۷ دلار و ۵۰ سنت در هر میلیون واحد گرمایی در هفته منتهی به ۲۸ اکتبر رسیده است.
نیل بوریچ تحلیلگر انرژی در هنگ‌ کنگ گفت: ذخایر ایران باید منافع این کشور را همزمان با افزایش قیمت‌های گاز در بلند‌مدت تامین کند.
وی افزود: آنها پس از روسیه بزرگ‌ترین ذخایر گاز جهان را در اختیار دارند.
بررسی‌های بریتیش پترولیوم نشان می‌دهد: ایران سومین تولید‌کننده بزرگ گاز در جهان و یکی از وارد‌کنندگان این سوخت است. این شرکت همچنین سال گذشته ذخایر ایران را بالاتر از روسیه اعلام کرد که از سوی گازپروم شدیدا مورد انتقاد قرار گرفت.
جیمز گفت: ایران اساسا از بازار‌های جهانی و منطقه‌ای غایب است در حالیکه به راحتی می‌تواند ۱۰ درصد تجارت گاز جهان را در اختیار بگیرد.
 تحریم‌ها توسعه‌ میدان پارس جنوبی را متوقف کرده و شرکت‌های انرژی بین‌المللی را از ایران دور کرده است.
شرکتهای شل، رپسول و توتال برنامه‌های خود را برای توسعه ال ان جی در ایران متوقف کرده‌اند که باعث شده ایران از این خریداران و پول و تخصص مورد نیاز برای تولید و فروش گاز خود محروم شود.
ظرفیت پروژه‌های ال ان جی ایران که شل و رپسول در سال ۲۰۱۰ از آن خارج شدند سالانه ۱۶٫۲میلیون تن (پنج درصد ظرفیت کنونی جهان) است. توتال در سال ۲۰۰۹ سایت ال ان جی پارس جنوبی را که ظرفیت آن ۱۰ میلیون تن پیش‌بینی شده بود ترک کرد.
این درحالی است که ظرفیت سایت ال ان جی استرالیا که در حال احداث است ۶۱٫۲ میلیون تن و پروژه‌های ال ان جی آمریکا ۳۹٫۵۵ میلیون تن ظرفیت دارد.
از چهار پروژه ال ان جی که ایران در ابتدا دنبال می‌کرد تنها یک پروژه با ظرفیت ۱۰٫۵ میلیون تن در سال بنام “ایران ال ان جی” در منطقه تومبک نزدیک بندر عسلویه پیگیری می‌شود.

ایران پس از لغو قرار‌داد خود با شریک چینی به تنهایی در حال کار روی این پروژه ۳٫۳ میلیارد دلاری است.
 

هیچ نظری موجود نیست: