۱۳۹۲ دی ۲۷, جمعه


جامعه بین المللی گسترش خانه سازی را مغایر قوانین بین المللی عنوان کرده
اسرائیل با فراخواندن سفیران کشورهای اروپایی دولت‌های آنها را به جانبداری از فلسطینیان متهم کرده است.
وزارت خارجه اسرائیل با انتشار بیانیه‌ای گفته است آویگدور لیبرمن، وزیر خارجه اسرائیل، با فراخواندن سفرای بریتانیا، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا تاکید کرد که سیاست یک جانبه کشورشان علیه اسرائیل و حمایت از فلسطینیان غیرقابل قبول است و به نظر می‌رسد که آنها به دنبال راه‌هایی هستند که تنها اسرائیل را مقصر جلوه دهند.
در بخش دیگری از این بیانیه آمده است که "وزیر خارجه از سفرای این کشورها خواسته به آگاهی دولت‌های متبوع خود برسانند که اسرائیل تمام تلاش خود را برای ادامه گفتگو با فلسطینیان انجام می‌دهد."
ظاهرا احضار سفیران اروپایی به تلافی کردن احضار سفرای این کشور توسط بریتانیا و سایر کشورهای اروپایی صورت گرفته است. این کشورها طرح‌های اسرائیل برای گسترش شهرک سازی در کرانه باختری وبیت المقدس شرقی صورت را مورد انتقاد قرار داده و آن را مانعی در پیشرفت مذاکرات صلح دانسته بودند.
بینامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل هم در گفتگویی با بی‌بی‌سی، انتقاد کشورهای عضو اتحادیه اروپا از گسترش شهرک سازی را "ریاکارانه" خواند.
یکی از مقامات اسرائیل به خبرگزاری فرانسه گفته است اقدام وزارت خارجه در احضار سفیران کشورهای اروپایی در یک روز ، اقدامی نادر است که نشان می‌دهد موضع گیری کشورهای اروپایی تا چه اندازه باعث ناخشنودی اسرائیل شده است.
هفته گذشته اسرائیل اعلام کرد که طرح‌هایی را برای احداث حدود ۱۸۰۰ واحد مسکونی در کرانه باختری رود اردن و بیت المقدس شرقی در دست بررسی دارد.
این خبرتنها چند روز پس از آخرین ماموریت جان کری، وزیر خارجه آمریکا برای احیای مذاکرات صلح منتشر شد.
در پی اعلام این خبر، کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن "ابراز نگرانی عمیق" گفت که گسترش شهرک سازی " براساس قوانین بین‌المللی غیرقانونی" و " مانعی در راه برقراری صلح" است.
احداث شهرک های یهودی نشین در سرزمین هایی صورت می گیرد که در جریان اعراب و اسرائیل در سال ۱۹۶۷ به تصرف ارتش اسرائیل درآمد و قرار است کشور مستقل فلسطینی در این اراضی تاسیس شود.
قوانین بین المللی دخل و تصرف در اراضی اشغال شده در جنگ و تغییر در ترکیب جمعیتی آن را غیرقانونی می‌داند.

هیچ نظری موجود نیست: