۱۳۹۲ اسفند ۲۹, پنجشنبه

1200 میلیارد تومان با یک اشاره در جیب دولت



هر ساله رفع فیلترینگ شبکه های اجتماعی این روزها همچنان تیتر رسانه ها می شود و اظهارات ضد و نقیضی درباره آن به گوش می رسد. این در حالی است که عضویت کابینه روحانی در فیسبوک و توییتر این مساله را تداعی می کند که به زودی این سایت ها رفع فیلتر خواهند شد.
 در هر حال، هر چند اینترنت در ایران هنوز همگانی نشده است اما بر اساس آخرین آمار چیزی حدود 45 درصد از مردم ایران از خدمات اینترنت استفاده می کنند که به نوبه خود قابل توجه است.
همچنین بر اساس آخرین آمارهای منتشر شده از سوی سامانه مدیریت ضریب نفوذ اینترنت کشور، ۴۰ میلیون و ۷۱۸ هزار و ۷۴۰ کاربر اینترنت در ایران وجود دارند که با توجه به جمعیت ۷۵ میلیون و ۱۴۹ هزار و ۶۶۹ نفری در کشور، ضریب نفوذ اینترنت تا پایان نیمه اول امسال 18/54 درصد برآورد می‌شود.
در همین حال تعداد مشترکان اینترنت در ایران نیز ۲۶ میلیون و ۶۷۶ هزار و ۹۴۸ مشترک اعلام شده است. با این رقم، می‌توان گفت که کاربران ایرانی عضو فیس‌بوک بیش از چهار میلیون نفر هستند.
محدوده فیلترینگ این روزها فراتر از اینترنت رفته و نرم‌افزارهای موبایل را نیز در بر گرفته است. بعد از فیلتر شدن وی‌چت، این روزها خبرها حکایت از فیلترینگ واتس‌اَپ دارد و برخی رسانه‌ها همانند فراهم آوردن زمینه برای فیلترینگ وی‌چت، در حال آماده کردن اذهان برای فیلترینگ واتس‌اَپ هستند.
فیلتر شدن سایت اینترنتی اپلیکیشن واتس‌اَپ، احتمال فیلتر شدن این اپلیکیشن موبایلی در روزهای آینده را تقویت کرده است. باز هم تجربه فیلتر شدن وی‌چت پیش روی ماست.
وزیر ارتباطات بعد از فیلترینگ وی‌چت، توپ را به زمین شورای فیلترینگ انداخت و گفت: ما هیچ ارتباطی به فیلتر وی‌چت نداریم و فقط یک عضو از اعضای دوازده‌گانه هستیم.
بنا بر یک گزارش رسمی، ۴۸ ساعت بعد از فیلتر کردن وی‌چت، ۴۱ درصد از چهار و نیم میلیون نفر استفاده‌کننده از وی‌چت یعنی یک میلیون و ۸۴۵ هزار نفر، روی گوشی موبایل خود فیلترشکن نصب کردند. در حال حاضر میانگین قیمتی فیلترشکن‌های سرویس موبایل چیزی حدود ۶ هزار تومان است. با این حساب فقط در ۴۸ ساعت اولیه ۱۱ میلیارد و 70 میلیون تومان توسط کاربران اپلیکیشن موبایلی وی‌چت، فیلترشکن خریداری شده است. با از کار افتادن فیلترشکن رایگان سایفون، ایرانیان امروز برای دور زدن فیلترینگ باید یک وی‌پی‌ان خریداری کنند.
در حال حاضر اشتراک یک‌ماهه ارزان‌ترین وی‌پی‌ان چهار هزار تومان است که البته این فیلترشکن ارزان، توانایی گذر از فیلتر فیس‌بوک و توییتر را ندارد و باید سرویس‌هایی مانند کریو، تونل پلاس و... را خریداری کرد که به مراتب گران‌تر هستند.
به این ترتیب با این فیلترینگ گسترده کنونی که حتی سایت‌های علمی را نیز در بر گرفته، اگر بگوییم نصف کاربران اینترنت در ایران از فیلترشکن استفاده می‌کنند، مبلغی که ماهانه نیمی از کاربران ایرانی اینترنت بابت گذر از فیلترینگ می‌پردازند، چیزی حدود ۱۰۰ میلیارد تومان می‌شود.
مبلغی به عبارتی میشود سالی 1200 میلیارد تومان یعنی رقمی که می تواند در وضعیت فعلی اقتصاد کشور بسیار راهگشا باشد و صرف ایجاد کارگاه ها و کارخانه های تولیدی و کمک به صنعت و تولید کشور شود اما به جیب سودجویان فیلتریگ ایران روانه می‌شود تا اقتصاد کشور را از این مبلغ محروم کند.
در هر حال، ا ز روزی که روحانی رییس دولت یازدهم شد گمانه زنی ها درباره آزادی بیشتر در فضای مجازی شروع شد. رفع فیلتر فیس بوک اولین خواسته ای بود که با تشکیل کمپینی به همین نام در این شبکه اجتماعی مطرح شد و عضویت اعضای دولت در فیس بوک احتمال رفع فیلتر آن را قوت بخشید.
بعد از آن هم سید ضیاء هاشمی معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم اظهاراتی در باره وی چت و فضای مجازی داشت که قابل توجه است.
و در این خصوص گفت: دانشگاه باید خود فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی همچون فیس بوک را به رسمیت بشناسد چرا که این ابزارها فرصت‌ها و راهکارهای خوبی را برای رساندن صدای ما به جهان فراهم کردند. عده‌ای می‌گویند برای حضور در فیسبوک چه راه حلی داریم مگر بحرانی وجود دارد که به دنبال راه حل می‌گردید. این مسئله مثل این است که بگوییم زندگی در شهر نسبت به روستا مخاطره آفرین است. درست است که شهر آسیب پذیرتر است اما امکانات بیشتری دارد. در نگاه به حوزه فضای مجازی نباید به عنوان یک معضل به آن نگاه کرد.
هاشمی همچنین آمار جالبی از حضور دانشجویان در فضای مجازی ارائه کردو گفت: طبق تحقیقات 60 درصد دانشجویان ما از ابزارهای ارتباطی همچون وی چت و وایبر استفاده می‌کنند و ما باید آنها را مخاطب خود قرار دهیم و نباید با درگیر شدن در دعواهای خود این 60 درصد را فراموش کنیم.
هر چند اظهارات کابینه روحانی مانند علی جنتی درباره فیسبوک همواره مورد انتقاد عده ای از تندروها قرار گرفته اما نمی توان منکر این مساله شد که شبکه های اجتماعی و ابزارهای ارتباطی نوین این روزها نقش اساسی در زندگی جوانان دارند و نمی توان جلوی گسترش پیوستن نسل جوان به این شبکه هار ا گرفت و به این ترتیب شاید بهتر باشد برای کنترل فضای مجازی به جای فیلترینگ به دنبال راه حل کاربردی تری بود.
از سوی دیگر می توان از هزینه فیلتر شکن ها به صورت بهینه استفاده اقتصادی کرد و باید منتظر ماند و دید دولت روحانی در این خصوص چه راهکارس خواهد اندیشید.

هیچ نظری موجود نیست: