۱۳۹۳ خرداد ۹, جمعه

تولید درون را در خارج از ایران شروع میکنیم

آقای محمد ریگی مبتکر و مخترع ایرانی است که توانسته است به همراه حدود شش نفر از هم دانشگاهی های خود در دانشگاه فنی شاهرود با تلاشی چهارساله نهایتا سیستمی طراحی کند و بسازد که به طرز کارآمادی میتواند تلفات جانی را در سواحل دریاها کاهش دهد.
آقای ریگی در این رابطه به فرانس24 میگوید:
 
متاسفانه طبق آمار رسمی، تنها طی چهار سال گذشته حدود 1100 نفر در دریای مازندان غرق شده اند، ماجراهایی که از غرق شدن ها حتی در میان دوستان خودمان میشنیدیم باعث شد تا چهار سال پیش من و دوستانم به فکر بیفتیم تا سیستمی طراحی کنیم که مانع غرق شدن مردم در سواحل دریا شود، سیستم های مختلفی از جمله شناور و زیردریایی را امتحان کردیم، اما نهایتا متوجه شدیم «درون» از همه راه حل ها بهتر است.
مشکل شناور و یا زیردریایی ها این است که محدوده دید کمی دارند، اگر طوفان باشد حرکتشان با مشکل مواجه میشود. همچنین این وسیله ها مانورپذیری کمی دارند یعنی اگر شما فرد در حال غرق شدن را هم ببینید و برای لحظه ای او را رد کنید زمان بسیاری طول خواهد کشید تا دور بزنید و در «موقعیت نجات» قرار بگیرید ولی هلیکوپتر و یا درون اینطور نیست و قدرت مانور بسیار بالایی دارد، شعاع دید به خصوص در شب بسیار بالاست.
 https://www.youtube.com/watch?v=OIcB7Zte1hc#t=46
آزمایش عملکرد درون در شب
 
در حال حاضر در درونی که ما طراحی کردیم سه بالشتک امداد وجود دارد که میتواند به سه نفر همزمان کمک کند، نکته مهمی که ما بر اساس تحقیقات متوجه شدیم این است که وقتی فردی در دریا در حال غرق شدن است برخی دیگر به کمک او میروند و در بسیاری از موارد خود این افراد نیز به مشکل برمیخورند، حالا ما در نظر داریم در مدل پیشرفته ای که در حال طراحی است تعداد حلقه های امداد را به 15 عدد برسانیم، به این شکل که حلقه ها باد شده نیستند اما با مواد شیمایی خاصی پر میشوند که در زمان امداد و آزاد شدن از درون به ناگهان باد میشوند در درون دوربین دید در شب، دوربین حرارتی، ژیرسکوپ و جی پی اس نصب شده است.
در مدل پیشرفته تری که در حال طراحی است این درون قادر خواهد بود به صورت خودکار به بیست نقطه پرخطر ساحل که از قبل به او معرفی شده سر بزند. همچنین در مدل بعدی این درون قادر خواهد بود با استفاده از باتری های خورشیدی و امکانات ماهواره ای و نصب سکو در دریا، از روی آب نیز به کار گشت زنی و امداد بپردازد.
 
فاز بعدی درون نجات غریق پارس
 
همچنین در مدل بعدی این امکان وجود دارد که با نصب دوربین در نقاط مختلف ساحل و تعیین فردی که در حال غرق شدن است توسط کاربر، این درون از آشیانه پرواز کند و عملیات نجات را انجام دهد و به آشیانه برگردد.
ما امکان هوشمند کردن کل پروسه امداد را به شدت مورد بررسی قرار دادیم اما به این نتیجه رسیدیم که خودکار کردن مسئله بسیار مهم و حیاتی مانند نجات فردی که درحال غرق شدن است کار درستی نیست و ریسک را بالا میبرد.
در این شیوه امداد، غریق نجات ها به هیچ وجه حذف نمیشوند بلکه این درون ها به علت سرعت بالا فرد را از غرق شدن نجات میدهند تا نیروهای امداد برای نجات نهایی وارد عمل شوند.
هزینه نهایی ساخت این درون با توجه به امکانات مختلفی که میتوان روی آنها نصب کرد بسته به سفارش بین 10 تا 15 هزار دلار است.
زمانی که این پروژه ساخته و تکمیل شد هلال احمر در حضور دوربین های تلویزیون عنوان کرد 20 عدد از این درون ها را سفارش خواهد داد، اما بعدا دیگر هیچ خبری از آنها نشد و ماجرا منتفی شد گویا فقط میخواستند جلوی تلویزیون یک کار تبلیغاتی بکنند. در این چهار سال هیچ حمایتی از ما نکردند تنها برای انجام آزمایش ها در ساحل به ما امکاناتی دادند و شهرداری 15 تهران یک دفتر در اختیار ما گذاشت که از آنها بسیار ممنونیم
 
عملکرد درون نجات غریق ساخت دانشجویان ایرانی در باد شدید در این ویدئو مشخص است
 
ما در ابتدا خیلی به مشتری و سرمایه گذار خارجی دقت نکردیم در ایران هم این مدت هرجا رفتیم فقط از ما زیرمیزی خواستند و ما قبول نکردیم.
اما حالا مشتری ها و سرمایه گذارهای خارجی پیدا شده اند، چندی پیش برای سخنرانی به مجارستان دعوت شده بودم که در دو روز جلسه ای با مسوولان دولتی و صنعتی این کشور برای من تدارک دیدند و آنها اعلام کردند آماده سرمایه گذاری برای تولید انبوه هستند پیشنهادهای دیگری از کشورهای دیگر نیز هستند که در حال بررسی آنها هستیم که نهایتا تولید این درون را در خارج از کشور شروع کنیم، چرا که ما هم اکنون هم مشتری های نهایی زیادی داریم اما چون سرمایه گذار اولیه پیدا نکرده ایم نتوانسته ایم سفارش بگیریم.
 

هیچ نظری موجود نیست: