۱۳۹۳ تیر ۳, سه‌شنبه

ستیزه‌جویان افراطی بزرگترین پالایشگاه عراق را "تصرف کردند"

بنا بر گزارش‌هایی از عراق، پیکارجویان افراطی توانسته‌اند بیجی، بزرگ‌ترین پالایشگاه آن کشور را، که نبردها در آن میان شورشیان و نیروهای ارتش ادامه داشته، به تصرف کامل خود درآورند.
رادیو فردا ـ منابع خبری روز دوشنبه، دوم تیر ماه، این موضوع را در گفت‌وگویی با شبکه خبری سی‌ان‌ان تائید کردند. این شبکه خبری خود نمی‌تواند این خبر را تائید کند.
شبکه «العربیه» نیز خبری مشابه را در بخش خبری خود گزارش داده است.
پیشتر خبرهایی منتشر شده بود که شورشیان بخش عمده‌ای از این پالایشگاه را تصرف کرده‌اند.
در ۲۸ خرداد ماه خبرگزای رویترز به نقل از مسئولان این پالایشگاه خبر داده بود که نیروهای دولت اسلامی عراق و شام، «داعش»، حدود ۷۵ درصد از پالایشگاه بیجی از جمله واحدهای تولیدی آن را تصرف کرده‌اند و نبرد برای اشغال تمام پالایشگاه جریان دارد.
اما ارتش عراق همان زمان این خبر را تکذیب کرده بود.
یک روز پیش از آن این پالایشگاه بسته شده و کارکنان خارجی آن تخلیه شده بودند.
«بیجی»، بزرگ‌ترین پالایشگاه عراق، در ۲۰۰ کیلومتری شمال بغداد قرار دارد و تامین کننده یک سوم سوخت مورد نیاز در آن کشور است.
خبرها در مورد تصرف کامل بیجی در حالی منتشر می‌شود که جان کری، وزیر خارجه آمریکا، روز دوشنبه اطمینان خاطر داد که کشورش از دولت عراق به صورت «پایدار و قوی» حمایت خواهد کرد.
او بار دیگر بر این نظر ایالات متحده تاکید کرده است که یکپارچگی در عراق با برداشتن گام‌های لازم رهبران آن کشور برای متحد کردن مردم شدنی است.
نیروهای داعش طی روزهای گذشته به پیشروی خود در عراق ادامه داده‌اند.
طی تازه‌ترین خبرها آنها توانسته‌اند کنترل گذرگاه‌های مرزی غرب عراق را به دست گرفته و یک فرودگاه مهم و استراتژیک را نیز در شهر تلعفر به تصرف خود در آورد.

داعش در حال حاضر چهار شهر مهم استان انبار را که در مرز با سوريه قرار دارد در کنترل خود دارد.

هیچ نظری موجود نیست: