۱۳۹۳ تیر ۱۹, پنجشنبه

روسها، آمريکائيها و ايرانيها به کمک عراق مي شتابند

 

روسها، آمريکائيها و ايرانيها به کمک عراق مي شتابند
 
مسکو و تهران در برابر اکراه واشينگتن، يک کمک هوائي مستقيم در اختيار بغداد قرار مي دهند. «منازعه عراق به صحنه يک ائتلاف بين المللي کاملا بي سابقه بين ايران، ايالات متحده و روسيه مبدل شده که همگي به درجات مختلف از مقامات بغداد که در گير مقابله با جهاديستهاي "دولت اسلامي" (EI) و متحدان سني آنان هستند، پشتيباني مي کنند. واشينگتن از يک سو و تهران و مسکو از سوي ديگر، در حالي که هر سه در منازعه سوريه به شکل نيابتي درگير روز آزمائي هستند، اين بار در عراق به نام مبارزه عليه تهديد جهاديستي به نوعي شريک شده اند. تعهد نظامي محدود ايالات متحده، به رغم درخواستهاي مکرر نخست وزير نوري المالکي، به ايران – که پيش از اين نيز در عراق فعال بوده – و بخصوص به روسيه فرصتي داده تا حضور و نفوذ خود در عراق را تحکيم کنند.
 
واشينگتن تا کنون به اعزام 200 مستشار نظامي به بغداد جهت "تعليم، پشتيباني و کمک" به ارتش عراق و ارزيابي توان رزمي جهاديست هاي "دولت اسلامي" (داEI-) اکتفا کرده است. به گفته يک مسئول آمريکائي که اظهاراتش در شماره 26 ژوئن روزنامه نيويورک تايمز نقل شده، "درون" هاي مدل "پرداتور" Predator مجهز به موشکهاي "هل فاير"، براي پشتيباني از اين مأموريت ارزيابي و اطلاعاتي، در آسمان عراق به پرواز در آمده اند. ارزيابي اوليه کارشناسان مزبور اين بوده که نيروهاي عراقي «قادر به دفاع از بغداد» هستند، اما براي دست زدن به يک ضد حمله گسترده نياز به کمک خارجي اضافي دارند. با اين حال، موضع دولت اوباما تغييري نکرده است : هر گونه مداخله نظامي آمريکا مشروط به تشکيل يک دولت وحدت ملي در بر گيرنده تمام اجزاء تشکيل دهنده جامعه و سياست عراق از سوي نخست وزير شيعي خواهد بود. اکراه و نيز ناتواني مالکي در پاسخ به اين خواست، او را در برابر ضرورت يافتن منابع پشتيباني ديگر، بخصوص به لحاظ هوائي، قرار داده است.
 
از زمان سقوط صدام حسين متعاقب مداخله آمريکا در سال 2003، نيروي هوائي عراق تنها دو هواپيماي جنگي مجهز به موشکهاي "هل فاير" و 180 هليکوپتر در اختيار دارد. ذخيره موشکها که در ابتداي تهاجم جهاديستها سريعا به پايان رسيد، از سوي آمريکائيها تأمين شده است. اما تحويل شکاريهاي اف-16 و هيلکوپترهاي آپاچي که در سال 2010 به واشينگتن سفارش داده شده (و به مدت دو سال توسط کنگره آمريکا بلوکه شده بود) تا پائيز آينده آغاز نخواهد شد. همچنين ماهها براي آموزش خلبانان عراقي وقت لازم خواهد بود. لذا مالکي يک سفارش فوري براي دوازده فروند هواپيماي جنگي سوخوي و هليکوپترهاي MI-35 و MI-38 به مبلغ 365 ميليون يورو تسليم روسيه کرده است. روز 29 ژوئيه، نخستين محموله حاوي قطعات پنج سوخوي-25 بوسيله يک مؤسسه حمل و نقل روسي وارد پايگاه تاجي در شمال بغداد گرديد. ژنرال انور حما امين، فرمانده نيروي هوائي عراق گفت شماري کارشناس روس جهت سوار کردن قطعات مزبور به عراق اعزام شده اند و تأکيد کرد که خلبانان عراقي از آموزش لازم براي پرواز با اين هواپيماها بر خوردارند.
 
اما چندين کارشناس آشنا با وضعيت نظامي عراق، در اين باره ترديد دارند و مي گويند نيروي هوائي عراق از سال 2002 هواپيماي سوخوي در اختيار نداشته است. از نظر آنان، خلبانان روس که به عنوان مربي معرفي شده اند، مأموريتهاي جنگي را انجام خواهند داد. از سوي ديگر، ورود پنج هواپيماي جديد سوخوي-25 به عراق در روز اول ژوئيه که خبر و تصاوير آن در يک ويديوي وزارت دفاع بدون تصريحي درباره منبع ارسال کننده آنها انتشار يافت، مي تواند نخستين شاهد از درگيري نظامي ايران در کنار متحد شيعه عراقي خود باشد. به گفته جان دمپسي، کارشناس انستيتوي بين المللي مطالعات استراتژيک (IISS)، مستقر در لندن، چندين عنصر قابل مشاهده در تصاوير ويديويي حاکي از آن است که اين هواپيماها به واقع به نيروي هوائي ايران تعلق دارند. همين کارشناس بر تطابق شماره هاي سري و نيز مشابهت رنگ استتار بدنه هواپيماها با سوخويهاي ايراني انگشت مي گذارد. ورود آنها از راه هوا اين تز را تقويت مي کند.
 
طنز تاريخ آنکه اين هواپيماها احتمالا از همان گروه هواپيماهائي است که صدام حسين در جريان جنگ اول خليج در سال 1991 جهت احتراز از انهدام آنها بوسيله نيروي هوائي آمريکا به ايران فرستاده بود و ايران هيچگاه آنها را مسترد نداشت. شماري از پارلمانترهاي عراقي وجود مذاکراتي بين بغداد و تهران بر سر اين هواپيماها را تأييد کرده اند. تهران به دفعات آمادگي خود براي گذاردن امکانات نظامي ايران در اختيار عراق در نقض تحريم تسليحاتي تحميل شده از سوي سازمان ملل در سال 2007 را اعلام کرده است. به گفته مسئولان آمريکائي که اظهاراتشان را نيويورک تايمز نقل کرده، از هم اکنون "درون" هاي مراقبت و اکتشاف ايراني موسوم به "ابابيل" بر فراز عراق پرواز کرده، ده ها تن تجهيرات نظامي به طور روزانه با هواپيما به عراق ارسال مي شود. چندين هزار مستشار نظامي ايراني نيز به عراق فرستاده شده اند. واشينگتن مي توان گفت با قدري نگراني شاهد تقويت حضور نظامي ايران و روسيه در عراق است. اين حمايتها مي تواند فشارهاي وارده بر مالکي در راستاي يک گشايش سياسي را خنثي ساخته، تأييد ديگري باشد بر کاهش قطعي نفوذ آمريکا در منطقه.»
 
لوموند /7/2014 نويسنده : هلن سالون
منبع:لوموند

هیچ نظری موجود نیست: