ناوی پیلای مسئول کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد می گوید که اسرائیل با عملیات نظامی خود در نوار غزه، قوانین بین الملل را نقض می کند و جهان باید این کشور را به خاطر جنایت های جنگی احتمالی، مجازات کند. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، خانم پیلای که در ژنو سخن می گفت، تاکید کرد که اسرائیل، مدارس، بیمارستان ها و ساختمان های سازمان ملل متحد را هدف قرار می دهد و این نقض آشکار توافقنامه های ژنو است. 

او افزود: «به همین دلیل می گویم به نظر می رسد آن ها قوانین بین الملل را به چالش می کشند، رفتاری که به صورت عمد صورت می گیرد.»

پیلای نیروهای گروه فلسطینی حماس را نیز به نقض قانون انسانی بین المللی از راه شلیک بی هدف موشک به مناطق مسکونی اسرائیلی متهم کرد. 

او همچنین از ایالات متحده آمریکا به خاطر استفاده نکردن از نفوذش برای «متوقف کردن کشتار» انتقاد کرد. 

خانم پیلای گفت: «بسیاری از انتقادهای من متوجه ایالات متحده به عنوان طرف تاثیر گذار بر اسرائیل است که باید بیش از آن چه انجام داده، انجام می داد. آمریکا باید طرف های درگیر را به پای میز مذاکره می نشاند. من همچنین خواستار پایان محاصره غزه و پایان اشغالگری هستم.»

مسئول کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد همچنین ادامه داد که از رای پی در پی آمریکا علیه قطعنامه های مرتبط با اسرائیل در شورای حقوق بشر و مجمع عمومی سازمان ملل متحد، در شگفت است. 

او افزود: «آمریکا نه تنها اسلحه سنگینی که اسرائیل اکنون در نوار غزه به کار می برد را در اختیار این کشور قرار داده، بلکه تقریبا یک میلیارد دلار برای تقویت گنبد آهنین و حمایت از اسرائیلی ها پرداخت کرده، در حالی که چنین حمایتی از مردم غزه در برابر بمباران اسرائیل نکرده است.»

پیش از سخنان خانم پیلای، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل تاکید کرده بود که عملیات تا نابودی تمام تونل های ایجاد شده توسط فعالان فلسطینی در مرز غزه با اسرائیل، ادامه خواهد یافت.
تا کنون بیش از 1375 نفر در غزه کشته شده اند و اکثر آن ها غیر نظامی هستند. تعداد زیادی زن و کودک در میان این قربانیان به چشم می خورند.