گروه دولت اسلامی موسوم به داعش، گروهی تندرو است که یک سوم خاک سوریه و مناطق وسیعی از شمال عراق را تصرف کرده است. این گروه امسال در مناطق تحت تصرف خود، برپایی «خلافت اسلامی» اعلام کرد. داعش، هزاران شبه نظامی از دو کشور عراق و سوریه و همچنین از سراسر دنیا به خود جذب کرده است. اخیرا حملات هوایی توسط جنگنده‌های ائتلاف بین‌الملل به سرکردگی آمریکا، علیه مواضع داعش در عراق و سوریه آغاز شده است. رهبری داعش را افرادی تندرو تشکیل می‌دهند که در میدان‌های جنگ عراق، تجربه کسب کردند. برخی شخصیت‌های اصلی در کادر رهبری داعش عبارتند از:

1- ابوبکر البغدادی؛ رهبر تشکیلات:

برپایه آنچه که در صفحات و مجموعه‌های تندروها منتشر می‌شود، البغدادی سال ۱۹۷۱ در خانواده‌ای عراقی به دنیا آمد و پدرش از امامان جماعت و اساتید زبان عربی بود. او در دانشگاه اسلامی بغداد تحصیل کرده است. بنا بر گزارش‌های رسانه‌های آمریکایی، البغدادی چند سال در زندانی در پایگاه آمریکایی بوکا در جنوب عراق زندانی بود. او پس از آزادی، رهبری تشکیلات دولت اسلامی عراق را در سال ۲۰۱۰ در دست گرفت. این تشکیلات پس از توسعه مناطق نفوذ خود به سوریه، در سال ۲۰۱۳، دولت اسلامی عراق و شام نام گرفت. ژوئن امسال، این تشکیلات اعلام کرد که ابو بکر البغدادی را به خلافت تمام مسلمانان جهان انتخاب کرده و از همگان خواست با او بیعت کنند. با وجود اینکه به ندرت عکسی از او گرفته می‌شود، اما ژوئیه گذشته فیلمی ویدیویی منتشر شد که البغدادی را در حال سخنرانی در یکی از مساجد شهر موصل نشان می‌دهد. او در این ویدیو، دستار و لباسی سیاه به تن داشت. البغدادی نشان داد که در برابر رقبا و دشمنان خود، بسیار خشن است. در کنار گذاشتن همپیمانان سابق خود تردید نمی‌کند. علیه گروه النصره شاخه القاعده در سوریه جنگید مساله‌ای که باعث شد پس از آن از ایمن الظواهری رهبر القاعده اعلام جدایی کند. جزوه‌ای که اخیرا گروه دولت اسلامی منتشر کرده، مدعی است که نسب البغدادی به پیامبر اسلام باز می‌گردد. این جزوه حاوی دستاوردهای نظامی البغدادی نیز هست. ایالات متحده آمریکا، ده میلیون دلار پاداش برای کسی در نظر گرفته که اطلاعاتی موثر در شناسایی موقعیت و محل حضور البغدادی ارائه دهد. نام حقیقی البغدادی، ابراهیم عواد ابراهیم علی البدری السامرائی است.

2- ابو محمد العدنانی؛ سخنگوی رسمی:

العدنانی سال ۱۹۷۷ در شهر ادلب سوریه به دنیا آمده است. او پیام‌های مهم گروه داعش را اعلام کرده از جمله بیانیه اعلام خلافت را به پنج زبان منتشر کرد. ایالات متحده آمریکا العدنانی را به عنوان «ترویستی بین‌المللی» شناسایی کرده است. آمریکا می‌گوید العدنانی از جمله شبه‌نظامیانی بود که علیه ائتلاف بین‌الملل به رهبری آمریکا در سال ۲۰۰۳ جنگید. در روزومه‌ای که از العدنانی در سایت‌های گروه‌های تندرو منتشر شده، آمده است که نام حقیقی او، طه صبحی فلاحه است، با «عشق به مساجد»‌بزرگ شد و بسیار اهل مطالعه است.

3- ابو مسلم الترکمانی؛ فرمانده بزرگ در عراق:

سرلشگر سابق ارتش عراق در دوره صدام حسین است. او مسئولیت اداره استان‌هایی را بر عهده دارد که گروه داعش در عراق تصرف کرده است. در دوره ریاست جمهوری صدام حسین در عراق، الترکمانی در سازمان اطلاعات نظامی و گارد ریاست جمهوری فعالیت می‌کرد. نام حقیقی او فاضل احمد عبدالله الحیالی است. او نیز در پایگاه بوکا در عراق زندانی بود. بعثی‌های دوره صدام به جنگ در کنار گروه داعش علیه دولت پیوستند.

4 ابوعمر الشیشانی (چچنی)؛ فرمانده سوریه بزرگ در سوریه:

او سال ۱۹۸۶ در گرجستان به دنیا آمده است. از او به عنوان فرمانده نظامی داعش در سوریه یاد می‌شود. عملیاتی را برای تصرف سرزمین‌های وسیعی در مرز عراق فرماندهی کرد. نام حقیقی او تارخان باتر هیویلی است. او در سال ۲۰۱۲ به مخالفان مسلح بشار اسد پیوست اما پس از آن به داعش گرایش یافت و برای اطلاعت از البغدادی سوگند یاد کرد. شبه نظامیان و نیروهای کُرد می‌گویند که او فرمانده نیروهای عملیاتی اصلی داعش است و اخیرا رهبری عملیات این گروه برای تصرف شهر عین العرب (کوبانی) را بر عهده گرفته است. الشیشانی به کرات در میدان‌های نبرد دیده شده است. تصاویری از او در حال تحویل گرفتن خودروهایی زرهی منتشر شده که داعش در عراق به غنیمت برده و آن‌ها را به سوریه منتقل کرده است.