۱۳۹۳ اسفند ۹, شنبه


گروه شبەنظامی حوثی‌ها توسط سپاه پاسداران رژیم ایران آموزش دادە می‌شوند

فوریه 27, 2015
12155به گزارش روزنامه الحیات، کمیته‌ای از کارشناسان وابسته به شورای امنیت سازمان ملل متحد که اوضاع یمن را تحت نظر دارند، طی راپورتی مفصل اوضاع کنونی یمن را به شورای امنیت گزارش دادە‌اند.
بخشی از این گزارش به همپیمانی حوثی‌ها و علی عبدالله صالح و همچنین پشتیبانی‌های همەجانبەی رژیم ایران از گروه شبەنظامی حوثی‌ها اختصاص دادە شدە است.
گزارش کمیتەی کارشناسان سازمان ملل حاکی از این می‌باشد که «سپاه پاسداران رژیم اسلامی ایران اقدام به آموزش حوثی‌ها در جزیره‌ای کوچک در نزدیکی سواحل اریتره کرده است».
این گزارش همچنین با تاکید بر اینکە آزادی اخیر زندانیان ایرانی پس از تصرف صنعا توسط حوثی‌ها، نشان از روابط دو طرف با یکدیگر دارد، می‌افزاید: «نزدیکی جغرافیایی اریتره به یمن راه را برای فعالیت‌های قانونی و غیر قانونی از سوی سپاه پاسدران ایران هموار می‌کند».
در رابطه با تحولات اخیر یمن، روز سەشنبه پنجم اسفندماه سال ١٣٩٣، جان کری، وزیر امور خارجەی آمریکا، با تاکید بر حمایت ایران از حوثی‌ها اعلام کرد: «حمایت‌های همەجانبەی رژیم ایران از حوثی‌ها در قدرت گرفتن این گروه شبەنظامی در یمن تعیین‌کننده بود».
آمریکا و بسیاری از کشورهای عرب منطقەی خاورمیانە، هموارە رژیم ایران را به حمایت از شبه‌نظامیان حوثی یمن متهم کرده و این رژیم را عامل اصلی برهم زدن ثبات یمن و منطقە عنوان کرده‌اند.
پس از برکناری علی عبدالله صالح و به قدرت رسیدن عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهور جدید یمن، رژیم ایران از طریق گروه‌های شبەنظامی شیعە هموارە در تلاش برای دخالت و تضعیت دولت جدید برآمده است.
طی مدت اخیر دخالت‌های رژیم ایران در قالب کمک تسلیحاتی، مالی، آموزش‌های نظامی به گروه‌های شبه‌نظامی و همچنین افزایش باندهای جاسوسی در کشورهای منطقە کاملا مشهود بوده است.

هیچ نظری موجود نیست: