۱۳۹۳ اسفند ۱۱, دوشنبه

در آستانه ٨ مارس روز جهانی زن یکی از مطالبات جنبش زنان ایران آزادی بدون قید و شرط همه زنانی است که به خاطر ایستادگی و دفاع ازحقوق خدشه ناپذیر زنان و به دلیل دگراندیش بودن در زندان های جمهوری اسلامی در بند هستند



-در آستانه ٨ مارس روز جهانی زن یکی از مطالبات جنبش زنان ایران آزادی بدون قید و شرط همه زنانی است که به خاطر ایستادگی و دفاع ازحقوق خدشه ناپذیر زنان و به دلیل دگراندیش بودن در زندان های جمهوری اسلامی در بند هستند. در ماه های اخیر برخلاف وعده هایی که در جریان انتخابات ریاست جمهوری داده شد احضار و بازداشت فعالان حقوق زنان شدت گرفته و جمعی دیگر بر فعالان سیاسی، مدنی و دانشجویی زن بر زنان زندانی که هم اکنون در حال سپری کردن دوران محکومیت خود در اوین و سایر زندانهای کشور هستند افزوده شده است. گزارش و آماری که از تعداد و مشخصات زنان زندانی در اوین و زندانهای دیگر در دسترس افکار عمومی است تنها شامل کسانی می شود که خبر دستگیری و بازداشت آنان به اشکال مختلف در رسانه ها و شبکه های اجتماعی منتشر شده است. با توجه به این که نهادهای امنیتی و ارگانهای جمهوری اسلامی تنها مسئولیت بازداشت افرادی را برعهده می گیرند که خبر آن رسانه ای شده است، تعداد زنانی که در زندان های رسمی و غیررسمی در بند هستند نا روشن است. به ابتکار و همت "کمپین صلح فعالان در تبعید " گزارشی از ۶۲ زن زندانی همراه اتهامات وارده و میزان محکومیت آن ها منتشر شده است. این گزارش را به نقل از همین منبع می خوانید.

در آستانه روز جهانی زن، و در آستانه دور دوم از دومین بررسی ادواری جهانی پرونده حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران، در جریان بیست و هشتمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در شهر ژنو ، مرور:

«بلاتکلیفی طولانی و غیر قانونی نگار حائری، آتنا دائمی، زهرا رهنورد، زهرا زهتاب چی، رویا سعیدی، مونا مهرابی، الهام کرم پیشه، صفا فرقانی، سها مرتضایی در زندان های غیر استاندارد و بی خبری مطلق و وضعیت نامشخص نغمه شاهسوندی، زهرا کعبی، ناهید گرجی، ثریا نخعی، مونا مهرابی، الهام کرم پیشه و صفا فرقانی؛»

گواهی است بر بخشی از نگرانی های مجامع بین المللی و شورای حقوق بشر در خصوص وضعیت حقوق بشر در ایران که در متن قطعنامه اخیر حقوق بشر برای این کشور، در آن به مواردی چون:

«ناتوانی مستمر در رعایت قانون آیین دادرسی، نقض حقوق افراد بازداشت شده، از جمله متهمانی که بدون اتهام یا بدون تماس با دنیای خارج در زندان نگه داشته می‌شوند، استفاده گسترده نظام مند بازداشت خودسرانه و ناپدید شدن اجباری، عدم دسترسی متهم به وکیل منتخب خود، عدم صدور احکام وثیقه برای بازداشت شدگان، شرایط بد زندان‌ها، ممانعت از دسترسی به درمان پزشکی کافی و خطر مرگ برای زندانیان ناشی از شکنجه، تجاوز و دیگر انواع خشونت جنسی بازداشت شدگان، تکنیک‌های خشن بازجویی و استفاده از فشار روی خویشان و نزدیکان، شامل دستگیری آن‌ها، به منظور اخذ اعترافات دروغین که در محاکمهٔ آن افراد و انتشار در تلویزیون ملی از آن استفاده می‌شود؛ تداوم دخالت‌های خودسرانه و یا غیرقانونی توسط مقامات دولتی درحریم خصوصی افراد و …. ، » اشاره شده است.

بررسی آماری لیست زندان زندانی در پایان بهمن سال ۹۳، حاکی از آن است که ۶۲ زندانی عقیدتی و سیاسی زن در ۱۴ زندان در شهرهای مختلف ایران محبوس هستند که در این میان شهروندان بهایی با ۲۰ زندانی ، و زندان اوین با نگهداری از ۲۶ زندانی بیشترین آمار را به خود اختصاص داده اند. از وضعیت و محل بازداشت هفت زندانی این لیست اطلاع دقیقی در دست نیست و ۱۲ زندانی دیگر این لیست نیز بصورت بلاتکلیف در حبس غیرقانونی به سر می برند.

فاطمه رهنما، ریحانه طباطبایی، شبنم عیسی خانی، ساقی فدایی، معصومه قلی زاده، رزیتا واثقی، شش زندانی سیاسی- عقیدتی هستند که در مقایسه با لیست زندانیان زن در آبان سال جاری، با اتمام دوره محکومیت و یا به صورت مشروط آزاد شده اند. ریحانه جباری از لیست قبلی، اعدام شده است.

سهیلا اقدسی، فرح باغی، ندا فرصتی پور، طناز محمدی، مینا مناقب نیز پنج زندانی جدید در لیست حاضر هستند که از این میان گفته می شود مینا مناقب به اعدام محکوم شده و زینب جلالیان نیز زندانی محکوم به حبس ابد است.

با این مقدمه، لیست و شرح وضعیت ۶۲ زندانی زن در زندان های جمهوری اسلامی ایران به شرح زیر است:

۱- نسیم اشرفی

شهروند بهایی / یکسال حبس / زندان اوین

«نسیم اشرفی» شهروند بهایی در ۲۲ خرداد ماه سال ۱۳۹۲ در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمد مقیسه‌ به اتهام «تبلیغ علیه نظام و عضویت در تشکیلات بهایی» محاکمه و به ۳ سال حبس تعزیری محکوم شده بود.
این حکم از سوی دادگاه تجدید نظر به یک سال حبس کاهش یافت. وی صبح روز سه‌شنبه شانزدهم اردیبهشت ماه، ۱۳۹۳، در حالی که جهت انجام آزمایش پزشکی به آزمایشگاه بهار در خیابان امیرآباد مراجعه کرده بود، توسط ماموران امنیتی دستگیر و جهت اجرای حکم به زندان اوین منتقل شده است.

۲- سونیا احمدی
شهروند بهایی / ۵ سال حبس / زندان وکیل آباد مشهد

سونیا احمدی شهروند بهایی که شهریور ۱۳۹۱ جهت گذراندن حکم ۵ سال حبس تعزیری، خود را به زندان وکیل آباد مشهد معرفی کرد.
او که در ۲۰ دی ۹۲، از زندان وکیل آباد مشهد آزاد شده بود، بار دیگر در تاریخ ۲۱ فروردین ماه سال ۹۳، از دایره اجرای احکام، جهت ادامه حبس، تلفنی احضار شد.
وی به اتهام اقدام علیه امنیت کشور و تبلیغ علیه نظام از طریق عضویت در تشکیلات بهائی به تحمل ۵ سال محکوم شده است.

۳- ستاره ارکوازی

۱۰ سال حبس / زندان دیزل آباد کرمانشاه

این زندانی سیاسی به اتهام عضویت در سازمان مجاهدین خلق به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شده است. وی در زندان دیزل آباد کرمانشاه دوران محکومیت خود را می‌گذراند.

۴- فهیمه اسماعیل بدوی

۱۵ سال حبس / زندان یاسوج

۲۶ ساله و معلم مقطع دبستان، در ۷ اسفند آذر ۱۳۸۴، در حالی که ۸ ماهه باردار بوده، به همراه همسرش، علی مطوری‌زاده از موسسان حزب وفاق، بازداشت شده است.
علی مطوری‌زاده و در ۲۸ آذر ۱۳۸۵ اعدام شده و فهیمه اسماعیل بدوی به ۱۵ سال حبس محکوم، و به زندان یاسوج تبعید شده است. وی تاکنون ۹ سال از دوران محکومیت خود را دور از دخترش سلما که در زندان متولد شده سپری کرده است.

۵- سیما اشراقی

شهروند بهایی / ۵ سال حبس / زندان وکیل آباد مشهد

اشرافی، در بهمن ۱۳۸۷ توسط نیروهای امنیتی شهرستان مشهد بازداشت شد.
وی به اتهام «تبلیغ علیه نظام، اقدام علیه امنیت ملی و توهین به مقدسات» به پنج سال حبس تعزیری محکوم شده است.
وی از آبان ۱۳۸۹ در زندان وکیل آباد مشهد به سر می‌برد.

۶- سهیلا اقدسی   

شهروند بهایی / شش ماه زندان / زندان مرکزی ارومیه

شعبه اول دادگاه انقلاب ارومیه به ریاست قاضی «چابک»، این شهروند بهایی را به اتهام فعالیت تبلیغی به نفع دیانت بهایی، به شش ماه زندان محکوم کرده است.
سهیلا از اواخر شهریور سال جاری برای اجرای حکم، در زندان مرکزی ارومیه بازداشت است.

۷- مریم اکبری منفرد

۱۵ سال حبس / زندان اوین

مریم اکبری منفرد از شهروندان معترض به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ در ایران است. وی سه فرزند دارد که کوچک‌ترین آن‌ها هفت ساله است. مریم اکبری منفرد در تاریخ ۱۰ دی ماه سال ۱۳۸۸ در جریان حوادث عاشورا بازداشت و راهی زندان اوین شد.
وی بعد از بازداشت، به محاربه از طریق عضویت در سازمان مجاهدین خلق متهم شد. منفرد با این‌که ماه‌ها در بازداشت به سر برد، هرگز قرار بازداشت‌اش تمدید نشد. این در حالی بود که وی بار‌ها گفته بود که هیچ وابستگی به سازمان مجاهدین خلق ندارد.
دادگاه خانم اکبری منفرد در تاریخ ۱۶ اردیبهشت ماه ۱۳۸۹ در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد. در تاریخ ۱۱ خرداد ماه ۱۳۸۹ اکبری منفرد به ۱۵ سال زندان و تبعید در زندان رجایی‌شهر محکوم شد. این حکم به اتهام «محاربه» صادر شد. این حکم که در دادگاه تجدید نظر به تأیید رسیده بود در تاریخ پنجم مهر ماه ۱۳۸۹ اجرایی شد. او در حال حاضر در زندان اوین محومیت خود را سپری می‌کند.

۸ - نسیم باقری

شهروند بهایی / ۴ سال حبس / زندان اوین

نسیم باقری، شهروند بهایی، از همکاران دانشگاه مجازی بهائیان، ۱۶ مهرماه ۱۳۹۲ از سوی دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه‌ای به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق عضویت در موسسه آموزشی بهاییان به چهار سال حبس تعزیری محکوم شده است.
نسیم باقری از اساتید دانشگاه مجازی بهائیان اوایل اردیبهشت سال جاری، توسط ماموران وزارت اطلاعات، برای اجرای حکم بازداشت شد.

۹- فرح باغی

شهروند بهایی / ۲ سال حبس / زندان یزد

فرح باغی شهروند بهایی ساکن یزد است که به ۱ سال حبس تعزیری و یک سال حبس تعلیقی محکوم شده است.
وی روز ۲۱ بهمن سال جاری خود را به مراجع قضائی معرفی کرد و به زندان یزد منتقل شد.

۱۰- شهین بایزیدپور

۲ سال حبس / زندان مرکزی مهاباد

فعال مدنی و عضو دور دوم شورای شهر بوکان و یکی از موسسین انجمن معلولین، هفدم تیرماه ۱۳۹۲ در شهر بوکان توسط ماموران اطلاعات بازداشت و به مکان نامعلومی برده شد.
وی سرانجام توسط دادگاه بوکان به تحمل ۲ سال حبس محکوم شد و برای گذراندن حکم به بند زنان زندان مرکزی مهاباد منتقل شد.

۱۱ - مطهره (سیمین) بهرامی حقیقی

۱۰ سال حبس / زندان اوین

در فروردین ۱۳۸۹، در دادگاه انقلاب تهران به اعدام محکوم شد. این حکم در شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر به ریاست قاضی زرگر لغو، و به ۱۰ سال زندان تبدیل شد.
شوهر۷۰ساله او، نیز به اعدام محکوم شده است. سیمین تنها برای دیدن فرزندش، در کمپ اشرف، به عراق رفته بود.

۱۲ - روژین پایا

۶ سال حبس / زندان یاسوج

روژین اهل یکی از روستاهای ارومیه بوده که در سال ۱۳۸۹ به اتهام «عضویت و طرفداری از «پژاک» یکی از احزاب کُرد اپوزیسیون» بازداشت و از سوی شعبه‌ ۱۰۱ دادگاه انقلاب ارومیه توسط قاضی درویشی به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد.
او از خرداد سال ۹۲، برای تحمل ادامه حبس از زندان ارومیه به زندان یاسوج منتقل شده است.

۱۳- فرزانه پرویزی

۱۸ ماه حبس / زندان قرچک ورامین

فرزانه پرویزی، خبرنگار یکی از خبرگزاری‌های دولتی، در حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ در تاریخ ۶ دی ماه ۸۸ (عاشورا) بازداشت و پس از طی مدتی در سلول انفرادی، در دادگاه انقلاب تهران به اتهام «اقدام علیه امنیت کشور و توهین به مقدسات» به ۱۸ ماه زندان محکوم شد.
دادگاه وی را به اتهام اقدام علیه امنیت کشور و توهین به مقدسات محاکمه کرد و مدعی شد که فرزانه قرآن را پاره کرده است. این اتهام توسط فرزانه همواره تکذیب شده است.
حکم فرزانه از دی ۹۱، اجرا شده است و نامبرده که در حال حاضر در زندان قرچک ورامین نگهداری می‌شود، از مشکلات حاد قلبی رنج می‌برد و باید بصورت مرتب دارو مصرف کند و تحت نظر پزشک متخصص باشد.

۱۴- سوسن تبیانیان

شهروند بهایی / ۱ سال حبس / زندان سمنان

شهروند بهایی ساکن سمنان دهم خرداد ۱۳۹۳ توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است.
او طبق حکم شعبه اول دادگاه انقلاب سمنان به ریاست قاضی امیری، به اتهام تبلیغ علیه نظام و تبلیغ به نفع گروههای معاند و مخالف نظام (منظور بهاییت است) با توجه به داشتن سابقه کیفری، به یک سال حبس تعزیری و ضبط کلیه اموال مربوط به دین بهایی محکوم شده بوده است.
سوسن، پیش از این نیز وی از سوی دادگاه به تحمل یکسال حبس تعزیری محکوم شده بود که دوران محکومیت خود را در سال‌های ۸۹-۹۰ در بند نسوان زندان اوین گذرانده بود.
سوسن تبیانیان مادر دو فرزند کودک خردسال است.

۱۵- بسمه الجبوری

تبعه عراق / ۵ سال حبس / زندان قرچک ورامین

بسمه الجبوری، یکی از مسئولان سابق وزارت تجارت عراق و همچنین مدیر هتل الرشید بغداد، در زندان قرچک دوران پنج سال حبس خود را می‌گذراند.
«الجبوری» زن حدودا ۴۰ ساله عراقی است که همسر اولش کشته شده است. به گفته او، پس از چندی با یکی از کارمندان سفارت ایران در بغداد به نام «محمد رضا قربانی» که متاهل هم هست، آشنا شده و زن صیغه‌ای او می‌شود.
بنا بر گزارش ها چندی پس از این رابطه، محمدرضا قربانی از او می‌خواهد که برای زیارت و سیاحت، به ایران برود. اما الجبوری، در بدو ورود به ایران در فرودگاه بین المللی امام خمینی بازداشت و در مراحل بازجویی، متهم به جاسوسی می‌شود. سرانجام پس از محاکمه بسمه الجبوری به ۵ سال زندان محکوم می‌شود.
او که به زبان فارسی هم آشنایی ندارد، در وضعیت بدی در زندان قرچک ورامین، دوران حبس خود را سپری می کند.

۱۶- زینب جلالیان  

حبس ابد / زندان خوی

زینب جلالیان زندانی سیاسی کرد، در آذر سال ۱۳۸۸ به اتهام محاربه و همکاری با گروه پژاک به اعدام محکوم شد. آذر ۱۳۹۲ دیوان عالی کشور، حکم اعدام وی را لغو و آن را به «حبس ابد» تبدیل کرد.
وی در طول بازداشت خود مدت ۴ ماه در سلول انفرادی بوده و در بازداشتگاه اطلاعات جهت گرفتن اعتراف از وی مورد شکنجه قرار گرفت، به طوری که از ناحیه سر دچار جراحت شدید شد. زینب در زندان یک چشمش را ازدست داده و چشم دیگرش در معرض نابینایی قرار دارد.
مقامات امنیتی ایران، در بهمن سال جاری با انتقال این زندانی جوان به زندان خوی، علاوه بر ممانعت از درمان این زندانی جوان، بر تداوم محرومیت این زندانی از ملاقات نیز، پافشاری می‌کنند. جلالیان پیش‌تر خواهان انتقال به زندان ماکو، محل سکونت خانواده‌اش شده بود.
هفت سال پس از بازداشت زینب جلالیان، زندانی ۳۲ ساله، مقامات امنیتی ایران از طریق ممانعت از درمان، محرومیت از ملاقات و حبس در تبعید، به تلاش برای اخذ اعتراف تلویزیونی از این زندانی کرد، ادامه می‌دهند.

۱۷- ریحانه حاج ابراهیم دباغ

۱۵ سال حبس / زندان اوین

ریحانه حاج ابراهیم دباغ، زمستان سال ۸۸، به همراه مطهره بهرامی، محسن دانش‏پور مقدم و احمد دانش‏پور مقدم، در منزل مسکونی شان بازداشت شدند. به گفته خانواده این زندانی سیاسی وی هیچ گونه فعالیت سیاسی نداشته و تنها به دلیل نسبت فامیلی با مطهره بهرامی بازداشت شده است و در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ابوالقاسم صلواتی نخست به اعدام و سپس به پانزده سال زندان محکوم شد!
اتهامات وی «شرکت در تجمعات اعتراضی» و «ارتباط با یکی از گروه‌های معاند نظام» ذکر شده است.

۱۸ – نگار حائری

بلاتکلیف / زندان قرچک ورامین

نگار حائری که از تیر ماه سال جاری بازداشت و به زندان شهر ری (قرچک ورامین) منتقل شده با قرار بازداشت در زندان به سر می‌برد.
پیشتر گمانه ها در خصوص بازداشت وی مبنی بر اجرای محکومیت یک ساله این وکیل دادگستری بود اما گزارش منابع موثق حاکی از بازداشت نگار برای پرونده جدیدی است که برای او مفتوح شده است.
او اکنون در بند زنان زندان قرچک با صدور قرار، بازداشت بود و در انتظار دادگاه است.
نگار حائری وکیل، دختر زندانی سیاسی ماشاالله حائری است که وکالت پرونده پدرش را نیز به عهده داشت.
او پیشتر نیز در سال ۱۳۹۰ و۱۳۹۱ نیز بازداشت و زندانی شده بود.
حائری در بازداشت قبلی، به دوسال حبس تعزیری و پنج سال حبس تعلیقی محکوم شده و مجوز پروانه وکالت‌اش نیز به مدت ده سال به حالت تعلیق در آمده است.

۱۹- فاران حسامی   

شهروند بهایی / ۴ سال / زندان اوین

فاران حسامی، شهروند بهایی، استاد دانشگاه آنلاین بهایی، ۴۰ ساله و مادر یک کودک ۳ ساله است.
او فارغ التحصیل از دانشگاه اتاوا، کانادا است که همراه با شوهرش کامران رحیمیان در تاریخ ۲۲ شهریور۱۳۹۰ بازداشت و مدت ۷۷ روز را در بند ۲۰۹ زندان اوین به سربرد.
قاضی صلواتی، در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی، این زوج بهایی را محاکمه و هر کدام را به ۴ سال زندان محکوم کرده است.

۲۰- نوشین خادم   

شهروند بهایی / ۴ سال / زندان اوین

نوشین خادم مدرس دانشگاه آنلاین بهایی بود. این دانشگاه سال ۱۳۶۶ برای افراد بهایی که محروم از تحصیل در مقاطع دانشگاهی هستند، تاسیس شده است. شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب او را به ۴ سال زندان محکوم کرده است. وی از سال (۲۰۱۲) ۱۳۹۱ در زندان به سر می‌برد.

۲۱- نوا خلوصی

شهروند بهایی / ۴ سال و ۶ ماه حبس / زندان وکیل آباد مشهد

نوا خلوصی در تاریخ ۵ مهر ماه ۱۳۹۱ توسط ماموران اداره اطلاعات مشهد دستگیر و در شعبه سه دادگاه انقلاب به اتهام عضویت در تشکیلات بهائیت، تبلیغ به نفع بهائیت و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی، به ۴ سال و ۶ ماه حبس محکوم شد.
وی اکنون در زندان وکیل آباد دوران حبس خود را می‌گذراند.

۲۲- نیکا خلوصی   

شهروند بهایی / ۶ سال حبس / زندان وکیل آباد مشهد

نیکا خلوصی در تاریخ ۵ مهر ماه ۱۳۹۱ توسط ماموران اداره اطلاعات مشهد دستگیر و به اتهام عضویت در تشکیلات بهائیت، تبلیغ به نفع بهائیت و علیه نظام جمهوری اسلامی، به شش سال حبس تعزیری محکوم شده است.
وی اکنون در زندان وکیل آباد دوران حبس خود را می‌گذراند.

۲۳- آتنا دائمی

بلاتکلیف / زندان اوین

آتنا دائمی ۲۶ ساله، فعال مدنی و فعال حقوق کودکان کار در تهران است که در گروه حمایت از کودکان کوبانی، شنگال و غزه حضور فعالی داشته است.
وی صبح روز سه‌شنبه ۲۹مهرماه ۱۳۹۳ توسط ماموران امنیتی در منزل خود بازداشت و مدت‌ها در سلول‌های انفرادی بند ۲-الف سپاه در زندان اوین بازداشت بود.
اواسط بهمن سال جاری، قاضی صلواتی، آتنا دائمی را به تبعید به زندان قرچک ورامین تهدید کرده است.
او تحت فشار برای اعتراف نسبت به ارتباط با احمد شهید، کمیسر حقوق بشر سازمان ملل است.

۲۴- بهناز ذاکری انصاری

بهناز ذاکری

تابعیت ایران – دانمارکی / ۱۰ سال حبس / زندان اوین

بهناز ذاکری انصاری، متولد ۱۳۴۳، شهروند دانمارک و ساکن سوئد، پس از فوت مادر و خواهرش، برای اولین برای پس از ۳۰ سال، به ایران رفت اما سه ماه بعد به تاریخ در سه‌شنبه ۶ تیر ۱۳۹۱، در حین بازگشت، در فرودگاه امام خمینی توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.
همسر این زندانی ۵۰ ساله بند نسوان اوین می‌گوید: «تا هفت ماه پس از بازداشت همسرم، هیچ اطلاعی از وی و محل بازداشتش در دست نبود. در هفتمین ماه از بازداشت وی، به ما اطلاع دادند که برای ملاقات به زندان اوین مراجعه کنیم.» او ادامه داد: «در اولین ملاقات، آثار شکنجه کاملا مشهود بود، بطوریکه به عنوان مثال، دندان‌های همسرش کاملا شکسته بود.»
ذاکری که در مقطعی با فائزه هاشمی و نسرین ستوده هم بند بوده، تنها یکبار به دادگاه احضار شد که طی آن به اتهام «عضویت در سازمان مجاهدین خلق» به ۱۰ سال حبس محکوم شد.
همسر این زندانی سیاسی اخیرا در گفتگو با خبرنگار این کمپین، با ابراز نگرانی از وضعیت همسرش گفت: «بهناز وضعیت روحی مناسبی ندارد، او به شدت تحت فشار بوده است. و در آخرین اقدام به خودکشی که از طریق مصرف قرص صورت گرفته بود، به صورت اتفاقی و در حالت خفگی در گوشه ای از اتاق پیدایش کردند.» . ادامه داد: «طی این مدت، همسرش بارها به بیمارستان روانی در خارج از زندان منتقل شده است اما مقامات قضایی ایران از آزادی مشروط یا مرخصی استعلاجی وی خودداری می کنند.»

۲۵- زهرا رهنورد

بلاتکلیف / حصر خانگی

زهرا کاظمی، مشهور به زهرا رهنورد (زاده ۱۳۲۴ در بروجرد) نویسنده، روزنامه‌نگار و هنرمند ایرانی است.
وی دکترای علوم سیاسی از دانشگاه آزاد اسلامی، کارشناسی مجسمه‌سازی از دانشگاه تهران و کارشناسی ارشد پژوهش هنر از دانشگاه تهران دارد و ریاست دانشگاه الزهرا را بر عهده داشته ‌است.
وی هم‌اکنون به همراه همسرش میرحسین موسوی از رهبران جنبش اعتراضی ایران موسوم به جنبش سبز، در حبس خانگی به سر می‌برد.
رهنورد، مهر ماه ۱۳۹۳ در بیمارستان نور تحت عمل جراحی چشم قرار گرفته است.

۲۶- زهرا زهتاب‌چی

بلاتکلیف / زندان اوین

زهرا زهتاب‌چی، کار‌شناس ارشد جامعه‌شناسی و پژوهشگر علوم اجتماعی، ۲۴ مهرماه سال۱۳۹۲ همراه با همسرش (دکتر سیدجواد خوش‌نیت) توسط ماموران وزارت اطلاعات، بازداشت شد.
با وجود پایان تحقیقات مقدماتی کار‌شناسان وزارت اطلاعات، بیش از یکسال درسلول انفرادی بسر برده است.
تاکنون، خبری مبنی بر ارجاع پرونده وی به دادگاه در دست نیست. زهرا زهتاب‌چی، مادر دو دختر خردسال است.
وی پیش‌تر نیز در سال ۱۳۸۸ به دنبال یک نظرسنجی برای جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران با موضوع نظرسنجی از مردم درباره‌ نتایج انتخابات ریاست جمهوری دهم، توسط پلیس امنیت تهران دستگیر شد اما پس از چند روز آزاد شد.
هنوز مشخص نیست اتهام خانم زهتابچی و دلیل نگهداری طولانی مدت ایشان در سلول انفرادی، چه می باشد.

۲۷- رویا سعیدی  

بلاتکلیف / زندان اوین

رویا سعیدی در تیر ۱۳۹۲ در منزل مسکونی خود بازداشت شد.
اتهام رویا سعیدی ۵۶ ساله، هواداری از یک گروه «معاند نظام» ذکر شده است.
او پس از ۷۰ روز حبس در سلول‌های انفرادی بند ۲۰۹ اوین، به بند زنان زندان اوین منتقل شده است.

۲۸ – نغمه شاهسوندی شیرازی

۷ سال حبس / محل زندان نامشخص

نغمه شاهسوندی شیرازی، یکی از فعالان صفحات ایرانی در فیس بوک در تاریخ ۷ دی ۹۲ بازداشت و درشعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه با اتهامات اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، توهین به رهبری، توهین به مقامات، تبلیغ علیه نظام، توهین به مقدسات و نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی به ۷سال زندان محکوم شده است.
از محل اجرای حکم این کاربر فیس بوک، اطلاعی در دست نیست. گفته می شود وی از زمان دریافت حکم به قید وثیقه آزاد شده است.

۲۹ – فریده شاهگلی

تابعیت ایران – آلمان / ۳ سال حبس / زندان اوین

فریده شاهگلی۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ به زندان اوین احضار، اما پس از مراجعه به دادسری اوین برای اجرای حکم سه سال زندان به بند زنان زندان اوین منتقل شد.

فریده شاهگلی در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب توسط قاضی مقیسه به اتهام انتشار برخی مطالب در صفحه فیس بوک و «تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبر نظام» به سه سال زندان محکوم شد که دو سال برای توهین به مقام معظم رهبری و یک سال برای تبلیغ علیه نظام است.
شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر این حکم را تایید کرده است. او در نامه‌ای سرگشاده به حسن روحانی نوشت که درمدت۵۰ روز بازداشت زیر فشار وادار به اعترافات غیرواقعی شده است.
فریده شاهگلی به روحانی نوشته است: «قاضی چیزی در مورد سوشال مدیا نمی‌داند و پست‌هایی توسط دیگران در صفحه فیس بوک او گذاشته شده است که متعلق به او نیست و قاضی نمی‌خواهد این را بفهمد.»

۳۰- مریم شفیع‌پور

۴ سال حبس / زندان اوین

مریم شفیع‌پور، فعال دانشجویی و عضو ستاد انتخاباتی مهدی کروبی، پنجم مردادماه ۱۳۹۲ پس از حضور در دادسرای شماره دو شهید مقدس در زندان اوین، به دستور بازپرس این شعبه بازداشت شد.
وی بیش از دو ماه را در بند ۲۰۹ زندان اوین گذراند، و از روز هشتم مهرماه به بند زنان این زندان منتقل شده است.
حکم هفت سال زندان مریم شفیع پور٬ فعال دانشجویی٬که در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی صلواتی صادر شده بود در شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر استان تهران به چهارسال کاهش یافت.

۳۱- حکیمه شکری

۳ سال حبس / زندان قرچک ورامین

حکیمه شکری متولد ۱۳۴۹، نخستین بار در ۱۴ آذر ۱۳۸۹ در مراسم بزرگداشت امیر‌ارشد تاجمیر، از کشته شدگان حوادث پس از انتخابات بازداشت، و پس از حدود دو ماه و نیم بازداشت در بند ۲۰۹ زندان اوین به قید وثیقه آزاد شد.
او که هم پرونده با سیدمحمد ابراهیمی، دیگر عضو «کمیته مادران عزادار پارک لاله» بود، در تاریخ ۲۳ فروردین ۱۳۹۱ در دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه، به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «اقدام علیه امنیت ملی‌» به تحمل ۳ سال حبس تعزیری محکوم شد که از آبان‌‌‌‌ همان سال جهت تحمل حبس در زندان به سر می‌‌برد.
در حالیکه حکیمه شکری در بند مختص به زندانیان «خلاف منافی عفت، سارقان و قاتلان» در زندان قرچک در آستانه نابینایی قرا گرفته، مقامات این زندان همچنان ضمن ممانعت از درمان، حتی از ارائه دارو نیز خودداری کرده و به حکیمه می‌گویند که با کمبود دارو مواجه هستیم!

۳۲ – مهوش شهریاری ثابت

شهروند بهایی / ۲۰ سال حبس / زندان اوین

مهوش شهریاری ثابت، شصت ساله و یکی از مدیران بهائی است که ۵ سال پیش بازداشت شده است.
پس از گذشت دو سال از وضعیت نامشخص و حبس در بند ۲۰۹ زندان اوین، به ۲۰ سال زندان محکوم شد که این حکم در دادگاه تجدید نظر تایید شده است.
او به رغم وضعیت بحرانی از نظر سلامتی از حق مرخصی و دیدار با خانواده‌اش محروم است.
وی که به مدت ۶ماه در سلول انفرادی به سربرده است، به سبب سوءتغذیه در زندان دچار پوکی استخوان شده است که با وجود شکستگی لگن هنوز مسئولین زندان با مرخصی وی موافقت نکرده‌اند.

۳۳ – گیسو شیخ حسن آبادی

شهروند بهایی / ۶ سال حبس / زندان ارومیه

گیسو شیخ حسن آبادی به اتهام تبلیغ بهائیت و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی از طریق تشکیل کلاس‌های تبلیغی در منزل خود به صورت دوره‌ای و تبلیغ برای افراد از سن کودکی و جذب مسلمانان به بهاییت، در شعبه اول دادگاه انقلاب ارومیه به ریاست قاضی چابک به تحمل شش سال زندان محکوم شده است.

۳۴ – امل شیخو     

اطلاعات ناقص / زندان ارومیه

شهریور ۹۲، ژیلا بنی یعقوب به نقل از بهمن احمد امویی، وی را از زندانیان زندان ارومیه معرفی کرد.
او جز زندانیانی است که در ارتباط با حزب دموکرات به حبس بلند مدت محکوم شده است.
اطلاع بیشتری از وی در دست نیست.

۳۵ – رویا صابری‌نژاد نوبخت

تابعیت ایران – بریتانیا / ۷ سال زندان / زندان قرچک ورامین

رویا صابری‌نژاد نوبخت، دارای تابعیت دوگانه ایرانی و بریتانیایی است. وی که پس از سفر به ایران در مهر ۱۳۹۲، که به منظور دیدار با خانواده انجام می‌شد، توسط نیروهای امنیتی ایران در شیراز بازداشت و به اوین منتقل شد.
او طی حکم قاضی مقیسه، در خرداد ۹۳ به بیست سال حبس تعزیری محکوم شد.
حکم سنگین این تبعه ایرانی تبار بریتانیا، به اتهام گردآوری اطلاعات به منظور اقدام علیه امنیت ملی و توهین به مقدسات اسلام، از طریق فعالیت در شبکه‌های اجتماعی مجازی و نوشتن در صفحه فیس بوک صادر شده است.
آخرین روزهای بهمن سال جاری، دادگاه تجدید نظر، حکم این زندانی سیاسی را که در زندان قرچک ورامین منتقل شده، به هفت سال کاهش داد.

۳۶ – صفیه صادقی

۱۵ سال حبس / زندان سنندج

صفیه صادقی اهل سلماس، آبان ماه ۱۳۸۹توسط نیروهای اطلاعات سنندج بازداشت شد.
وی بیش از ۴ ماه زیر بازجویی قرار گرفت. سپس وی از سوی شعبه‌ یک دادگاه انقلاب شهر سنندج به ریاست قاضی بابایی به اتهام محاربه از طریق عضویت در پژاک به ۱۵ سال زندان محکوم شده است.

۳۷ – ساجده عرب سرخی

۱ سال حبس / زندان اوین

ساجده عرب سرخی، روزنامه‌نگار فرزند فیض‌الله عرب سرخی عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی است.
وی روز چهارشنبه ۲۵ تیرماه ۱۳۹۳ برای اجرای حکم زندانش به اوین احضار شد. او در یکی از پرونده‌هایش به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال زندان محکوم شده و پرونده دیگرش به اتهام اجتماع و تبانی علیه نظام هنوز باز است ساجده عرب‌سرخی دارای یک دختر هشت ساله است.

۳۸- الهام فراهانی

شهروند بهایی / ۴ سال حبس/ زندان اوین

الهام فراهانی شهروند بهایی، (مادر شمیم نعیمی زندانی بهایی) ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ به بهانه دیدار با فرزندش به زندان اوین فراخوانده شد که در‌‌‌ همان جا بازداشت شد.
او در دادگاه به ۴ سال زندان محکوم شد.
همسر الهام، به نام عادل نعیمی نیز به ده سال زندان محکوم شده است و از سال ۱۳۹۱ در زندان بسر می‌برد.

۳۹- آتنا فرقدانی

بلاتکلیف / زندان قرچک ورامین

آتنا فرقدانی نقاش و فعال حقوق کودک است که شهریور ۱۳۹۳پس از آنکه منزل وی توسط ماموران امنیتی مورد بازرسی قرار گرفت بازداشت شد. آتنا فرقدانی در انجمن حمایت از کودکان کار و خیابان به کودکان آموزش نقاشی می‌داد.
آتنا فرقدانی که اوایل آبان سال جاری به قید وثیقه و بطور موقت بازداشت شده بود، ۲۰دی همین سال مجددا به دادگاه انقلاب احضار، و در دادگاه در مقابل پدر و مادر خود مورد ضرب و شتم قرار گرفت و سپس به زندان شهر ری (قرچک ورامین) منتقل شد.
فرقدانی فعال مدنی طی هفته گذشته به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی فراخوانده شد تا به اتهامات «تبلیغ علیه نظام»، «اقدام علیه امنیت ملی» و «توهین به نمایندگان مجلس از طریق مهارت نقاشی» پاسخ گوید.
او از اواخر بهمن در اعتراض به حبس غیرقانونی و برای بازگشت به زندان اوین، دست به اعتصاب غذا زده است.

۴۰ - ندا فرصتی پور

شهروند بهایی / ۶ سال حبس / زندان مرکزی ارومیه
ندا فرصتی‌پور، شهروند بهایی ساکن ارومیه است که جهت گذرانیدن محکومیت شش ماه حبس تعزیری راهی زندان ارومیه شد.

۴۱ – قدریه قادری

۷ سال حبس / زندان یاسوج

قدریه قادری، ۲۶ ساله ساکن شهر وان کُردستان ترکیه در تیرماه سال ۸۹ توسط نیروهای امنیتی در شهر ارومیه بازداشت شده و برای بیش از دو ماه در سلولهای انفرادی بازداشتگاه ستاد خبری اداره‌ اطلاعات ارومیه تحت بازجویی و ضرب و شتم قرار گرفته است، شدت ضرب و شتم ها به حدی بوده است که در زمان انتقالش به زندان مرکزی ارومیه، او به مدت دو هفته به راحتی قادر به حرکت و غذا خوردن نبوده است. بعدا در یک دی ماه همانسال ( ۸۹ ) از سوی شعبه‌ یک دادگاه انقلاب ارومیه به اتهام عضویت در حزب کارگران کُردستان به اتهام عضویت در حزب کارگران از طریق تبلیغ به نفع این حزب و ایجاد سازماندهی شهری به قصد برهم زدن امنیت ملی به تحمل ۱۰ سال حبس محکوم شد.
بعد از اعتراض به رای صادر شده از سوی وکیل ایشان، پرونده جهت تجدید نظر خواهی به دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان غربی ارسال شده و دادگاه تجدید نظر نیز حکم را از ۱۰ سال به ۷ سال زندان توام با تبعید به زندان یاسوج کاهش داد.
قدریه قادری که بعد ار صدور حکم به زندان مرکزی یاسوج منتقل شده، در بند نسوان ( بند زنان )این زندان در بین زندانیان زن که عمدتا زندانیان جرائم مواد مخدری هستند، نگهداری می‌شود.

۴۲ – غنچه قوامی

تابعیت ایران – بریتانیا / ۱ سال حبس / زندان اوین

غنچه قوامی، ۲۵ ساله، دارای تابعیت دوگانه ایرانی- بریتانیایی و فارغ‌التحصیل رشته حقوق از دانشگاه سواس لندن است.
وی سی خرداد ۹۳، برای تماشای بازی والیبال ایران و ایتالیا در مقابل ورزشگاه آزادی حضور یافته بود، که به همراه عده‌ای از زنان خواهان تماشای مسابقات والیبال دستگیر و به بازداشتگاه وزرا منتقل شد.
غنچه قوامی که به یک سال حبس تعزیری محکوم و برای دو سال از ایران ممنوع‌الخروج شده است.
او پس از حدود پنج ماه زندان، به قید وثیقه صد میلیون تومانی، بطور موقت آزاد است.

۴۳ – فریبا کمال آبادی

شهروند بهایی / ۲۰ سال حبس / زندان اوین

فریبا کمال آبادی، زندانی بهایی و یکی از مدیران «یاران ایران»، (یک سازمان بهائی)، توسط ماموران اطلاعات در منزل خود بازداشت شد.
او از زمان بازداشت در سال ۱۳۸۵ در زندان اوین نگهداری می‌شود. او به ۲۰ سال زندان محکوم شده و تا کنون بدون حق مرخصی در زندان تحمل حبس کرده است.
فریبا کمال آبادی روانشناسِ و مادر سه فرزند است.

۴۴ – زهرا کعبی

بلاتکلیف / زندان نامشخص

روز یکشنبه پنجم مرداد ماه ۹۳، زهرا کعبی، کاربر فیس بوک، توسط ماموران امنیتی لباس شخصی در مشهد بازداشت، وسپس به مکان نامعلومی منتقل شد.
از وضعیت و محل نگهداری وی خبری منتشر در دست نیست.
هم زمان با بازداشت زهرا کعبی چند نفر از مردان فعال سایبری نیز بازداشت شده‌اند.
تاکنون اتهام وی مشخص نشده است.

۴۵ – ناهید گرجی

بلاتکلیف / زندان نامشخص

ناهید گرجی شهروند ساکن مشهد در تاریخ ۱۹ مهر ۱۳۹۳ به علت عضویت در شبکه‌های اجتماعی همچون فیسبوک، وایبر و واتس آپ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.
او روز یک‌شنبه۲۰ مهر ماه به دادگاه انقلاب کوه سنگی منتقل شد. ولی تاکنون از اتهامات، حکم احتمالی و محل بازداشت وی اطلاعات دقیقی در دست نیست.

۴۶ – طناز محمدی

شهروند بهایی / ۱ سال حبس / زندان یزد

طناز محم در ۸ تیر ماه سال جاری توسط ماموران امنیتی در شهر یزد بازداشت شد. او پس از گذشت بیش از چهار ماه بازداشت موقت در زندان یزد به یکسال حبس تعزیری محکوم شد.
اتهام این شهروند بهایی خبررسانی در رابطه با نقض حقوق شهروندان بهایی در فیس بوک عنوان شده است.

۴۷ – مهناز محمدی

۵ سال حبس / زندان اوین

مهناز محمدی، مستندساز و از فعالان حقوق زنان اولین بار هشتم مرداد ماه ۸۸ به همراه جعفر پناهی و شماری از مستندسازان در حالیکه برای مراسم ندا آقا سلطان، یکی از کشته شدگان وقایع پس از انتخابات ۸۸ ، در بهشت زهرای تهران حضور یافته بود، بازداشت شد.
او پس از ۲۴ ساعت به همراه بقیه بازداشت شدگان آزاد شد.
با این حال برای دومین بار در روز ۵ تیرماه ۱۳۹۰ در منزل شخصی‌اش توسط ماموران حفاظت اطلاعات سپاه بازداشت شد.
او با قرار وثیقه روز پنجم مرداد‌‌‌ همان سال آزاد شد اما مهناز بار دیگر در تاریخ ۱۶ خرداد ۱۳۹۳، برای اجرای حکم ۵ سال زندان احضار شد.

۴۸ - صدیقه مرادی

۱۰ سال حبس / زندان اوین

صدیقه مرادی، یکی از بازماندگان قتل عام زندانیان سیاسی اواخر دهه شصت است.
اودر سن ۵۱ سالگی توسط ماموران اطلاعات بازداشت و به سلول انفرادی فرستاده شد و زیرشکنجه‌های روحی و جسمی قرار گرفت تا حاضر به انجام یک برنامه اعتراف تلویزیونی شود.
مرادی در تاریخ ۱۱ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۰ در تهران بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.
وی به اتهام همکاری با سازمان مجاهدین دستگیر شد و سپس از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه به اتهام محاربه و ارتباط با گروه‌های معاند نظام به ۱۰ سال حبس و تبعید به زندان گوهردشت محکوم شد.

۴۹ - مریم مقدسی

۹ سال زندان / زندان اوین

مریم مقدسی اهل نقده است که به اتهام «فعالیت و تبلیغ علیه نظام و همکاری با یکی از احزاب مخالف رژیم» در اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۹ بازداشت شد.
اتهام همکاری با احزاب مخالف، از طریق شرکت در اعتصابات کردستان در اعتراض به اعدام «فرزاد کمانگر» به او تفهیم شده است.
مقدسی به ۹ سال زندان محکوم شده است، مریم مقدسی، یکبار در اعتراض به وضعیت نا‌مناسب زندان اوین، به ویژه بند زنان، دست به اعتصاب غذا زد.

۵۰ - فرحناز مقدم

شهروند بهایی / ۶ سال حبس / زندان ارومیه

فرحناز مقدم، به اتهام تبلیغ برای بهائیت و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی از طریق تشکیل کلاس‌های تبلیغی در منزل خود به صورت دوره‌ای و تبلیغ برای افراد از سن کودکی و جذب مسلمانان، در شعبه اول دادگاه انقلاب ارومیه به ریاست قاضی چابک، به تحمل شش سال زندان محکوم شده است.

۵۱- مینا مناقب

۸ سال حبس و اعدام / زندان کاشان

خانم مناقب اولین نوه آیت الله صدوقی، همسر مجید جعفری‌تبار است.
مینا مناقب به همراه مجید جعفری‌تبار با حکم دادگاه ویژه روحانیت بازداشت و بیش از ۶ ماه است که در سلول انفرادی زندان «لنگرود» کاشان نگهداری می‌شوند.
گفته می‌شود که این دو با حکم دادگاه ویژه روحانیت به اتهام «مالی»، «مرید و مرادبازی» و ادعای رابطه با «امام زمان» بازداشت و محاکمه شده اند.
مناقب، آبان‌ سال جاری بازداشت شده و به هشت سال زندان و اعدام محکوم شده است.

۵۲- زهرا منصوری

۷ سال حبس / زندان اوین

زهرا منصوری در تاریخ ۱۱ خرداد سال ۱۳۹۰ توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد و حدود ۹۰ روز را در سلولهای انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین به سر برده بود.
او در تاریخ ۲۸ مرداد ۱۳۹۰ با قید وثیقه آزاد شد. اما در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی پیرعباس به اتهام اقدام علیه امنیت ملی، به تحمل ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد که این حکم به دلیل وضعیت خاص جسمی وی، به ۲ سال حبس تعزیری و ۵ سال حبس تعلیقی تقلیل یافت.
زهرا منصوری که ۶۰ سال سن دارد از بیماری صرع رنج می‌برد و این در شرایطی است که هر گونه فشار روانی و فیزیکی خطرات جدی برای سلامتی وی در پی دارد.

۵۳ - شمیس مهاجر

شهروند بهایی / ۱ سال حبس / زندان اوین

شمیس مهاجر شهروند بهایی ساکن تهران تیر سال ۹۱، به همراه تعدادی از شهروندان بهایی بازداشت و پس از مدتی به قید وثیقه از زندان آزاد شد.
اما در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به اتهام تبلیغ علیه نظام و تشکیل گروه غیر قانونی به یک سال حبس تعزیری محکوم شد که حکم صادره در دادگاه تجدید نظر نیز تائید شد.
او هم اکنون در زندان اوین بند زنان درحال سپری کردن یکسال حکم زندان است.
همسر این شهروند بهایی، شهاب دهقانی نیز در زندان رجایی شهر کرج درحال سپری کردن محکومیت ۴ ساله خود است.

۵۴ – نوشین میثاقی

شهروند بهایی / ۶ ماه حبس / زندان ارومیه

آذر سال جاری برای گذراندن محکومیت ۶ ماه حبس به زندان ارومیه منتقل شد. اتهام وی انجام فعالیت به نفع دیانت بهایی و تبلیغ علیه نظام است.

۵۵ – سها مرتضایی

بلاتکلیف / اوین

سها مرتضایی، دانشجوی دانشگاه امیرکبیر، که پیشتر به دلیل فعالیت‌های دانشجویی، یک ترم از تحصیل محروم بوده است.
سها، یکشنبه اول اسفند سال جاری، طی یورش نیروهای اطلاعات سپاه به منزل بازداشت شد. او دوشنبه شب از بازداشت آزاد شد اما ظهر سه شنبه پس از مراجعه به دادگاه انقلاب بار دیگر بازداشت گردید.

۵۶- نورا نبیل‌زاده

شهروند بهایی / ۵ سال حبس / زندان وکیل آباد مشهد

نورا نبیل‌زاده، دوم تیر ۱۳۸۹ بازداشت و به اتهام تبلیغ بهائیت و عضویت در تشکیلات بهائی محاکمه شد.
او سه ماه بعد از بازداشت با وثیقه آزاد شد، اما به حکم دادگاه به ۵ سال حبس محکوم شد و هم اکنون در زندان وکیل آباد مشهد است.

۵۷ - ثریا نخعی

بلاتکلیف / وضعیت نامشخص

ثریا نخعی یکی از مربیان عرفان حلقه پنج شنبه ۱۷ مهر ماه ۱۳۹۳ برای دومین بار در شهر کرمانشاه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است.
از وضعیت و اتهامات وی اطلاعی در دست نیست.

۵۸ - مریم (نسیم) نقاش زرگران

شهروند مسیحی / ۴ سال حبس / زندان اوین

مریم نقاش زرگران، نوکیش مسیحی به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی» و «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» از طریق «گسترش کلیساهای خانگی در داخل کشور» به ۴ سال حبس تعزیری محکوم شده است.
این حکم از سوی دادگاه تجدید نظر تایید شده است.

۵۹- بهاره هدایت

۹ سال و نیم حبس / زندان اوین

بهاره هدایت، فعال دانشجویی (دانشگاه علوم اقتصادی)، فعال جنبش زنان، زندانی سیاسی و عضو شورای مرکزی و سخنگوی دفتر تحکیم وحدت است.
وی از فعالان کمپین یک میلیون امضا برای تغییر قوانین زن‌ستیز است و تاکنون چندین‌بار بازداشت شده است. او در سال ۱۳۸۸ به ۹ سال و نیم حبس محکوم شده است.


۶۰ / ۶۲ – مونا مهرابی، الهام کرم پیشه و صفا فرقانی

۶۲

وضعیت ناشمخص / بلاتکلیف

مونا مهرابی، الهام کرم پیشه و صفا فرقانی، سه شهروند بهایی ساکن تهران هستند که از روز سه شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ بازداشت شده و تا لحظه انتشار این گزارش از وضعیت، محل و علت بازداشت ایشان اطلاعی در دست نیست.


گفتنی است دوره دوم بررسی ادواری جهانی پرونده حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران، در جریان بیست و هشتمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در شهر ژنو، از روز دوشنبه (۲ مارس ۲۰۱۵ (۱۱ اسفند ۱۳۹۳ آغاز می شود.

با توجه به همزمانی این اجلاس با روز جهانی زن در هشت مارس، و با توجه به معوق ماندن توصیه های کشورهای عضو شورای حقوق بشر به ویژه در خصوص زنان، توسط نمایندگان ایران، لیست و شرح وضعیت ۶۲ زندانی زن در زندان های جمهوری اسلامی ایران، به مثابه تنها بخشی از نقض حقوق زنان در این کشور منتشر می شود.

پیوستن به کنوانسیون حذف همه شکل های تبعیض علیه زنان، لغو تمام قوانینی که تبعیض جنسیتی را مجاز می داند، افزایش کوشش برای تضمین برخورد برابر با زنان و دختران، تسهیل حمایت اجتماعی زنان برای جلوگیری از خشونت، تشدید تلاش ها برای تضمین آنکه با زنان و دختران چنان رفتار شود که با مردان و پسران می شود ، تضمین رفتار برابر با زنان در قانون و عمل در راستای پیشنهاد های مرتبط ارائه شده توسط کمیته حقوق بشر؛ تنها بخشی از پیشنهادهای جامعه جهانی به ایران بوده که تا به امروز مسکوت و بی پاسخ مانده است.

لازم به توضیح است با توجه به فضای رعب برای فعالان حقوق بشر در ایران، و دسترسی محدود به اطلاعات در این کشور، قطعا لیست موجود با ایرادات و نواقصی همراه است. برای تکمیل، اصلاح و کمک به بهبود گزارش های آتی، با vandadzm_vista@yahoo.com یا pac.delhi@gmail.com ، تماس بگیرید.

اصلاحیه شماره ۱ بر اساس ایمیل های دریافتی:

زهرا منصوری، از ردیف ۵۲ این لیست، از حدود دو سال، در مرخصی استعلاجی هستند. و حکم زندان ایشان هم دوسال است که در گزارش به اشتباه «سه سال» قید شده بود.
منبع: کمپین صلح فعالان در تبعید

هیچ نظری موجود نیست: