۱۳۹۴ مرداد ۹, جمعه

کودک خردسال فلسطینی در 'آتش‌سوزی عمدی یهودیان افراطی' جان داد


آتش زدن عمدی خانه‌های فلسطینیان توسط یهودیان افراطی بدون سابقه نبوده است
یک طفل خردسال فلسطینی در آتش‌سوزی عمدی در کرانه باختری رود اردن جان خود را از دست داده است.
روز جمعه، ٩ مرداد (٣١ ژوئیه)، سخنگوی پلیس اسرائیل گفت که آتش‌سوزی در خانه‌ای در یکی از روستاهای نزدیک شهر نابلس واقع در کرانه باختری رود اردن باعث کشته شدن یک کودک هجده ماه و زخمی شدن سه نفر دیگر شده است. این حادثه در ساعات شب گذشته روی داد و زخمی‌های این آتش سوزی والدین این کودک و برادر چهارساله او هستند. هنگام آتش سوزی، اعضای خانواده در خانه بودند.
سخنگوی پلیس گفته است که شواهد نشان می‌دهد که این آتش سوزی عمدی بوده و به احتمال زیاد انگیزه تلافی‌جویانه داشته است. به گفته سخنگوی پلیس، تحقیقات در این زمینه ادامه دارد اما نشانه‌هایی که در محل دیده می‌شود از جمله شعارهای نوشته شده بر دیوار خانه، به حملات گذشته یهودیان تندرو موسوم به سیاست یا عملیات "برچسبی" شباهت دارد. روزنامه هاآرتص، چاپ اسرائیل هم به نقل از فلسطینیان ساکن محل گفته نوشته است که قبل از شروع آتش‌سوزی، چند شهرک‌نشین یهودی را مشاهده کردند که شیشه پنجره این خانه را شکستند و بطری آتش‌زا به داخل خانه پرتاب کردند.
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، این حمله را "از هر جهت یک اقدام تروریستی" توصیف کرده و دستور بررسی و یافتن عاملان آن را داده است و موشه یعلون، وزیر دفاع اسرائیل، هم گفته است "آتش زدن خانه و سوزاندن طفل فلسطینی یک اقدام تروریستی است" و افزوده "اجازه نخواهیم داد تروریسم جان فلسطینیان را بگیرد."
سازمان آزادی بخش فلسطین، که عملا قدرت را در تشکیلات خودگران در دست دارد، این اقدام را نکوهش کرده و دولت اسرائیل را مسئول اینگونه اقدامات دانسته است.
یعلون: آتش زدن خانه و سوزاندن طفل فلسطینی یک اقدام تروریستی است.
این آتش‌سوزی جدی‌ترین اقدام خشونت آمیز یهودیان افراطی علیه فلسطینیان از زمان ربودن و قتل یک نوجوان فلسطینی به تلافی کشتن سه نوجوان اسرائیلی در یک سال پیش است. آن حادثه باعث آغاز درگیری گسترده دیگری در غزه شد. پلیس اسرائیل دو تن از اعضای گروه حماس را مسئول ربودن و قتل فلسطینیان و یهودیان افراطی را عامل ربودن و قتل نوجوان فلسطینی معرفی کرده بود.
عملیات "برچسبی" عنوانی است که به اقدامات تلافی‌جویانه تندروهای یهودی داده شده است. این عملیات معمولا به صورت واکنش تلافی‌جویانه در برابر اقدامات علیه ساکنان شهرک‌‌های یهودی نشین صورت می‌گیرد. اینگونه اقدامات گاه به شکل انفرادی برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود و گاه حالت گروهی یا جمعی دارد.
عاملان عملیات "برچسبی" معمولا شعارهایی را هم در محل باقی می‌گذارند
معمولا مرتکبین اینگونه اقدامات با نوشتن شعار یا به وسایل دیگر، یادآور می‌شوند که به تلافی اقداماتی که علیه شهرک‌نشینان یا یهودیان صورت گرفته وارد عمل شده‌اند و در مورد تکرار چنین اقداماتی هشدار می‌دهند. اصطلاح "برچسب قیمت" یا هزینه، از جمله شعارهایی است که در محل باقی گذاشته می‌شود.
گفته می‌شود که سابقه عملیات برچسب به زمان برچیده شدن شهرک‌های یهودی‌نشین و خروج ارتش اسرائیل از نوار غزه در سال ٢٠٠٥ باز می‌گردد که دولت آریل شارون، نخست وزیر وقت اسرائیل، با وجود مخالفت شدید شهرک نشینان ساکن این بخش از اراضی فلسطینی آن را به اجرا گذاشت.
علاوه بر فلسطینیان کرانه باختری و اماکن عمومی و مذهبی آنان، کلیسای مسیحیان و مراکز و نفرات نیروهای امنیتی اسرائیل و تاسیسات دولتی نیز به تلافی اقداماتی که علیه شهرک نشینان صورت گرفته، هدف حمله بوده است. برچیدن خانه‌هایی که یهودیان بدون مجوز دولت اسرائیل در اراضی اشغالی ایجاد می‌کنند یا مقابله با تظاهرات اعتراضی شهرک‌نشینان از جمله اقداماتی است که واکنش تلافی‌جویانه برچسبی را در پی داشته است.
آتش سوزی و قتل کودک فلسطینی که تنها چند هفته پس از نخستین سالگرد آغاز جنگ عزه صورت گرفته باعث نگرانی در مورد واکنش فلسطینیان و تبعات آن شده است.

هیچ نظری موجود نیست: