۱۳۹۴ شهریور ۱۷, سه‌شنبه


چه خَبر و چه اَتَر؟ کتابِ «دیک چینی» و دخترش «لیز»
Exceptional 
 

آقای دیک چینی؛ چهل و ششمین معاون رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا از سال ۲۰۰۱ تا ژانویه ۲۰۰۹، بهمراه دخترش «لیز چینی» کتابی نوشته‌ و این روزها ارائه داده‌اند با عنوان:
Exceptional: Why the World Needs a Powerful America
(استثنایی: چرا جهان به آمریکا نیاز دارد)
...
ایشان که در زمان زمامداری جرج دبلیو بوش، دومین سیاست‌مدار قدرتمند آمریکا محسوب می‌شد؛ از کنگره خواسته است تا به توافق هسته‌ای با تهران رأی منفی بدهد و تحریم‌ها را دوباره از سر بگیرد.
دموکرات‌ها ایشان را یکی از عوامل اصلی جنگ‌ افروزی در دولت پیشین آمریکا و از مشوقان حمله نظامی به عراق، در حالی که جنگ افزار هسته‌ای در آن کشور به دست نیامده بود، معرفی می‌کنند.
دیک چینی کتاب دیگرش In My Time: A Personal and Political Memoir
(در زمان من: خاطرات شخصی و سیاسی) را نیز با دخترش «لیز» نوشته‌است.
...
لیز چینی Elizabeth Lynne Cheney Perry در سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸ مسئول امور ایران و سوریه در وزارت خارجه آمریکا بود. جلو تر به عنوان دستیار ویژه معاون وزیر امور خارجه در رابطه با اتحاد جماهیر شوروی (سابق) فعالیت می‌کرد و در بوداپست و ورشو ماموریت گرفت. در وزارت دفاع هم مسئولیت داشت و در ماجرای «ایران کنترا» به نوعی دخیل بود...
همسرش Philip J. Perry سر مشاور (سابق) وزارت امنیت داخلی است. لیز هم اکنون از همکاران فاکس نیوز است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
 آقای دیک چینی ضمن تایید مجدد برنامه «شکنجه» زندانیان در دولت بوش پسر، به اوباما که او را بی‌عُرضه و «خیلی ضعیف» 'Obama 'very weak جلوه می‌دهد، حسابی توپیده‌ است. 
وی گفته؛ اعتقاد دارد آمریکا بزرگترین نیروی جهان است و باید از این روش‌ها برای حفظ قدرتش استفاده کند اما باراک اوباما این قدرت را کاهش داده‌است. چون بارها برنامه پیشرفته بازجویی از زندانیان را شکنجه دانسته و در حقیقت به حرفه‌ای توهین کرده است که جان آمریکایی‌ها را نجات می‌دهد.
"I was and remain a strong proponent of our enhanced interrogation program."
...
کتاب مزبور البته اشاراتی هم به تاریخ سیاست خارجی ایالات متحده و پیروزی‌های آن می‌کند و از آبراهام لینکلن و روزولت و جرج مارشال (یکی از رهبران نظامی آمریکا بین دو جنگ بزرگ جهانی)، همچنین از آیزنهاور و ترومن و ریگان و... به نیکی یاد می‌کند و با اشاره به نقش «رهائی‌بخش» ایالات متحده در جنگ جهانی دوم، یادآور می‌شود که آمریکا همیشه حامی آزادی و آزادیخواهی بوده‌ و این را باید به کودکانمان هم بیاموزیم...
وی تأکید می‌کند که ما در حمله به عراق حق داشتیم.
We were right’ to invade Iraq.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
دیک چینی (و دخترش) نوشته‌اند: «سیاست خارجی دولت دموکرات در سال‌های گذشته بر اساس به دست‌آوردن دل دشمنان،‌‌ رهاکردن هم‌پیمانان و پوزش خواهی‌های بی‌جا بوده‌است. باید در انتخابات نوامبر ۲۰۱۶ نماینده جمهوری‌خواه وارد کاخ سفید شود تا ملت آمریکا از خطرات بزرگ رهایی یابد.»
...
اگرچه نهادهای اطلاعاتی آمریکا در سال ۲۰۰۷ اعلام کردند که ایران تصمیمی مبنی بر ساخت سلاح هسته‌ای نگرفته، و نهادهای اطلاعاتی اسرائیل هم نتیجه‌گیری مشابهی داشتند، اما دیک چینی می‌گوید از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای مطمئن است.
این موضوع را وی پیش‌تر در موسسه آمریکن اینترپرایز (اتاق فکر نئو محافظه کاران) در حضور کسانی چون ریچارد پرل، پل ولفوویتز، دنیل پلتکا و جان بولتون تأکید کرد و تصریح نمود «دولتمردان ایران بیشتر از هرچیز به دنبال سلاح هسته ای هستند و ما وارد بدترین بحران سیاست خارجی از زمان جنگ ویتنام شده‌ایم.»
...
دیک چینی و دخترش؛ اوباما را متهم کرده‌اند که موافقت وی با برنامه هسته ای ایران احتمالاً منجر به اولین استفاده از سلاح اتمی پس از هیروشیما و ناکازاکی خواهد شد.
«تقریبا هرچیزی را که رئیس جمهوری در مورد توافق (با) ایرانی‌ها به ما گفته، نادرست [دروغ] است. وی گفته‌است که این توافق مانع از دستیابی ایرانی‌ها به سلاح‌های هسته‌ای خواهد شد، اما این توافق در واقع، زاردخانه هسته‌ای ایران را تسهیل و مشروع می‌کند.»
«تصویر اوباما ازجهان با واقعیت منطبق نیست... [ظاهراً] آنچه او تعیین کرده، شامل اهدافی است، که ایران صاحب سلاح اتمی نشود [اما این مقصود] توسط هیات(آژانس) دنبال می‌شود! ایران نباید غنی سازی اورانیوم انجام دهد، [ولی] این هم باید توسط آژانس دنبال شود!» [معلوم گردد]
...
دیک چینی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه وی در کتاب خود توافقنامه اوباما با ایران را به توافقنامه چمبرلین در سال ۱۹۳۸ در برلین تشبیه کرده که در آن با آدولف هیتلر مماشات شده بود. گفت:
«بله، اگر به توافقنامه ایران نگاه کنید می‌بینید که تنها برنده این توافقنامه، ایرانی‌ها هستند. آنها هرچه را می‌خواستند به دست آوردند. بازندگان این توافقنامه آمریکا، دوستان و هم‌پیمانان این کشور در منطقه مثل اسرائیلی‌ها و سعودی‌ها و دیگران هستند... به‌نظر من این توافقنامه یک شکست بزرگ، از جنبه جایگاه آمریکا در منطقه ‌است. اکنون وضعیت طوری است که ما مهمترین چیزها را واگذار کرده‌ایم که شامل حق غنی‌سازی برای ایرانی‌ها است...»
...
در یک گفتگو پیرامون کتاب دیک چینی، خبرنگار فاکس نیوز به وی گفت:
«در دولت جرج بوش ایران از تعداد صفر سانتریفوژ عملیاتی به بیش از ۵۰۰۰ سانتریفوژ دست یافت، آیا شما یعنی دولت بوش و چینی، افتضاحی را برای دولت اوباما باقی نگذاشتید؟»
دیک چینی در واکنش گفت:
«این اتفاق در دولت اوباما رخ داده نه در دولتی که ما بودیم.»
خبرنگار تأکید کرد: «نه، نه! تا سال ۲۰۰۹ [که شما زمام امور را در دست داشتید] تعداد سانتریفوژهای آنها به ۵ هزار رسید.»
دیک چینی گفت: «خب؛ ما کارهای زیادی کردیم...» (و اشاره به برخوردی که با صدام شد نمود و تاثیری که بر تهران گذاشت...)
دختر دیک چینی وارد شد و گفت:
«برنامه‌هایی در جریان بود که مطبوعات درباره آنها گزارش کردند. [ولی] افراد نمی‌توانند در این باره صحبت کنند...در دولت بوش این مسئله به‌صورت مخفیانه روی برنامه ایران تأثیر گذاشت اما در دولت باراک اوباما علنی شد.»
خبرنگار حدسش را اینگونه بیان کرد:
«فکر می‌کنم منظور شما جنگ افزارهای سایبری مثل استاکس‌نت و سایر موضوعات باشد...»
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
در کتاب دیک چینی (ها) به موضوعات زیر هم اشاره شده است:

هیچ نظری موجود نیست: