۱۳۹۴ آبان ۲۲, جمعه

برچسب‌گذاری اتحادیه‌ی اروپا بر محصولات کوچ‌نشین‌های اسراییلی: گامی در جهت درست

برچسب‌گذاری اتحادیه‌ی اروپا بر محصولات کوچ‌نشین‌های اسراییلی: گامی در جهت درست


Fri 13 11 2015 



روز ۱۱ نوامبر ۲۰۱۵، کمیسیون اروپا مصوبه‌ای تفسیری درباره‌ی منشأ کالاها از سرزمین‌های اشغالی به دست اسراییل پس از ژوئن ۱۹۶۷ ـ یعنی کرانه‌ی باختری شامل بیت‌المقدس (اورشلیم) شرقی، غزه و بلندی‌های جولان ـ به تصویب رسانید.

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، سازمان‌های عضو آن الحق، مرکز حقوق بشر فلسطین، جامعه‌ی حقوق بشر (فرانسه)، جامعه‌ی حقوق بشر (بلژیک) و سازمان‌ همکار آن در جولان اشغالی سوریه از این تصمیم به‌عنوان گامی در جهت درست استقبال می‌کنند. با وجود این، ما از اتحادیه‌ی اروپا می‌خواهیم اقدامات بیشتری را، در سازگاری با تعهدات خود بر اساس حقوق بین‌المللی بشردوستانه و حقوق بین‌المللی حقوق بشر، برای پایان دادن به استعمار و اشغال سرزمین‌های اشغالی در پیش بگیرد.

هدف از این مصوبه در اساس، اطمینان یافتن از رعایت الزام‌های برچسب‌زنی در کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا و اعلام دقیق منشأ کالاهای تولید شده در کوچ‌نشین‌هاست. این تصمیم با این موضع اتحادیه‌ی اروپا سازگارست که کوچ‌نشین‌ها بر اساس حقوق بین‌المللی غیرقانونی و مانعی در راه صلح هستند. سازمان‌های ما خواهان اجرای کامل و درست این مصوبه هستند.

مصرف‌کنندگان اروپایی در نهایت نبایستی مسوؤلیت تصمیم‌‌گیری درباره‌ی حمایت از کوچ‌نشین‌های غیرقانونی از طریق خرید کالاها و محصولات آنها را به عهده داشته باشند. بر اساس حقوق بین‌المللی بشردوستانه و حقوق بین‌المللی حقوق بشر، سازمان‌های ما از اتحادیه‌ی اروپا می‌خواهند دست به اقدامات بیشتری به منظور ممنوع کردن واردات کالا از کوچ‌نشین‌ها به بازار اتحادیه‌ی اروپا بزند. به علاوه، اتحادیه‌ی اروپا باید به اقدامات فوری و مناسبی برای پایان دادن به هر گونه تجارت اقتصادی و بازرگانی با کوچ‌نشین‌های اسراییلی دست بزند و مؤسسه‌های اقتصادی را از سرمایه‌گذاری در کوچ‌نشین‌های اسراییلی، حفظ و سودبری از روابط اقتصادی با آنها منصرف کند.
پیش‌زمینه

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و سازمان‌های عضو آن در فرانسه و بلژیک از کارزار «ساخت غیرقانونی» حمایت می‌کنند. این کارزار ـ که بر تعهدات بین‌المللی کشورها بنا شده ـ از کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا می‌خواهد به کلیه‌ی روابط اقتصادی خود با کوچ‌نشین‌های اسراییلی پایان دهند.

هیچ نظری موجود نیست: