۱۳۹۴ دی ۱۴, دوشنبه

رابطه با ایران: بحرین و سودان قطع کردند، امارات کاهش داد

BC Persian صفحه نخست

مهم‌ترین خبرها



  • عربستان سعودی یکشنبه شب اعلام کرد که در اعتراض به حمله به سفارت این کشور در تهران روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع می‌کند.
  • روز دوشنبه بحرین و سودان هم روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کردند. امارات گفته است که سطح روابط با ایران را کاهش می‌دهد.
  • معاون اول رئیس جمهور ایران تصمیم عربستان را عجولانه خوانده و گفته است که قطع روابط به ضرر عربستان خواهد شد.
  • رئیس جمهور ایران به شدت از حمله به سفارت عربستان انتقاد کرده و آن را کار "گروه‌های خودسر" دانسته است.
  • نیروی انتظامی از دستگیری حدود پنجاه نفر در ارتباط به اعتراض‌ها به عربستان خبر داده است.
  • عربستان می‌گوید از ایران به شورای امینت سازمان ملل متحد شکایت کرده است.

13:10 GMT

وزارت امور خارجه بحرین گفته است که سفارت خود را در تهران تعطیل می‌کند و تمام کارکنان و دیپلمات‌هایش را فرا می‌خواند. بحرین ۴۸ ساعت به کارکنان سفارت ایران فرصت داده تا خاک بحرین را ترک کنند.

13:02 GMT

دربیانیه وزارت خارجه امارات درباره کاهش روابط با ایران آمده است: "این گام استثنایی به دلیل دخالت‌های مداوم ایران در امور داخلی کشورهای عرب و حاشیه خلیج [فارس] برداشته شده که به سطح بی‌سابقه‌ای رسیده است".

TWEET12:48 GMT


لاله در توییتر نوبت شما: خراب شدن روابط ایران و عربستان می تواند روی مذاکرات بر سر داعش تاثیر منفی بگذارد و این چیزی است که واقعا نگران کننده است

12:42 GMTقطع رابطه سودان با ایران

وزارت خارجه سودان در بیانیه‌ای اعلام کرد که روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع می‌کند. پیشتر از مقام‌های این کشور نقل شده بود که سفیر ایران در سودان اخراج می‌شود. در پی اعدام شیخ نمر و حمله به سفارت عربستان در تهران بحرین و عربستان روابط خود را با ایران قطع کرده‌اند و امارات هم از کاهش سطح روابط خبر داده است.

TWEET12:35 GMT


جواد در توییتی به برنامه نوبت شما نوشته است: مطمئنا چنین نخواهد شد که روابط عربستان و ایران کاملا قطع شود چون دو طرف از سود سرشاری که در ایام حج نصیبشان می شود چشم نمی پوشند

12:3

12:12 GMTکاهش سطح روابط امارات با ایران

در پی تحولات دو روز اخیر و بالا گرفتن تنش میان ایران با عربستان، امارات متحده عربی هم اعلام کرد که سطح روابط خود را با ایران کاهش می‌دهد. پیش از این عربستان و بحرین اعلام کرده بودند که روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع می‌کنند.

12:02 GMT'اخراج سفیر ایران از سودان'

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی خبر داده است که مقام‌های سودان به عربستان اطلاع داده‌اند که دولت سودان سفیر ایران و دیپلمات‌های این کشور را در اعتراض به حمله به سفارت عربستان در تهران اخراج کرده است.

هیچ نظری موجود نیست: