۱۳۹۵ اردیبهشت ۱۸, شنبه

تظاهرات تک نفره یک زن در مقابل ۳۰۰ نئونازی یونیفرم پوش، به تصویری نمادین از مقاومت در مقابل راست‌های افراطی در اسکاندیناوی تبدیل شده است.

تظاهرات تک نفره یک زن در مقابل ۳۰۰ نئونازی یونیفرم پوش، به تصویری نمادین از مقاومت در مقابل راست‌های افراطی در اسکاندیناوی تبدیل شده است.
ANTI NASISM
عکس تس آسپلود ۴۲ ساله که مشت‌هایش را در مقابل اعضای «جنبش مقاومت شمالی» در شهر بورلنگه در مرکز سوئد گره کرده، حالا در تمام کشور مشهور شده است. تس می‌گوید: «اتفاق ساده‌ای بود. عصبانی بودم، روز یک شنبه بود. فقط رفتم بیرون، توی خیابان. داشتم فکر می‌کردم که نه، آنها حق ندارند اینجا رژه بروند. نازی‌ها حق ندارند اینجا رژه بروند. این کار درست نیست.»
او بعد از تظاهرات قطار گرفت و به استکهلم برگشت و تا روز دوشنبه خبر نداشت که عکسش در شبکه‌های مجازی منتشر شده است. عکاس این عکس دیوید لاورلوف حق انتشار این عکس را آزاد اعلام کرده است.
– شوکه شده‌ام. من پنجاه کیلویی در مقابل این نازی‌ها… شاید نباید این کار را می‌کردم… من دنبال صلح و آرامشم. این مردها خیلی گنده و دیوانه بودند. احساس متناقضی دارم، اما می‌خواهم آرامشم را حفظ کنم.
تظاهرات تک نفره تس در زمانی صورت گرفته که راست‌های افراطی در سوئد فعالیت بیشتری می‌کنند. حزب دموکرات‌های سوئد که یک حزب ضدمهاجر است بین ۱۵ تا ۲۰ درصد آرا را دارد. نژادپرست‌ها در سایت‌هایشان با خشونت علیه مهاجران می‌نویسند. ناسیونالیست-سوسیالیست‌های ضد یهود هم افراطی‌ترین این گروه‌ها هستند.
در سراسر اروپا تفکرات راست در حال فراگیرتر شدن است و البته واکنش‌هایی هم نسبت به آن صورت می‌گیرد. مردم به دنبال اتفاقی هستند که مقاومت‌شان را تقویت کند. اروپا مرزهای جدیدی در مقابل پناهجویان کشیده و حاضر به همکاری بیشتر نیست. تس یکی از این بحران‌ها را در تصویر خود نمایان کرده است.
رسانه‌های سوئد این تصویر را با تصویر مشهوری در سال ۱۹۸۵ به نام «زنی با کیفش» مقایسه کرده‌اند. آن تصویر را عکاسی به نام هانس رونسون گرفته بود و زنی را نشان می‌داد که با کیفش یکی از اعضای حزب نوردیک ریچ را می‌زند.
ANTI RASISM ant-med-väska


تصویر تس آسپلود حالا در جامعه سوئد امروز معنای عمیق‌تری دارد. جامعه‌ای چندفرهنگی که یک زن سیاه در آن در متن تصویر حضور دارد.
جامعه مدنی سوئد برای حمایت از پناهجویانی که از خاورمیانه و آسیا به سوئد می‌آیند، در سال‌های گذشته تلاش زیادی کرده با این حال گزارش‌هایی از حمله به کمپ‌های پناهجویی منتشر شده است. دولت سوئد هم سیاست‌های پناهنده پذیری خود را سخت‌گیرانه‌تر کرده است.
«جنبش مقاومت شمالی» یا ان آر آم برای مخالفان نژادپرستی در سوئد شناخته شده است. تس می‌گوید: «آنها به دوستان او که از مخالفان نژادپرستی هستند حمله کرده‌اند و برخی از آنها مجبور  شده‌اند برای در امان ماندن از آنها آدرس‌شان را عوض کنند. آنها با شماره‌های نامشخص به فعالان مدنی تلفن می‌زنند و بر سرشان فریاد می‌کشند. من شرمنده‌ام بابت این اتفاقات. سوئد یک کشور دموکرات است و آنها می‌توانند تظاهرات کنند اما مساله این است که آنها خود را نازی می‌نامند، این وحشتناک است.»
تس خود را یک آفریقایی سوئدی توصیف می‌کند که بیکار است و در یک گروه آفروسوئدی به نام فوکوس فعالیت می‌کند.
سال گذشته سازمان ملل اعلام کرد که در سوئد مساله آفریقاهراسی وجود دارد و نوعی دشمنی نسبت به کسانی که از کشورهای آفریقایی می‌آیند دیده می‌شود.
تس می‌گوید: «مردان در مترو با فحش آفریقایی‌تبارها را خطاب قرار می‌دهند اما کسی توجه نمی‌کند. امیدوار بودم سوئد در سال ۲۰۱۶ سوئد روشن‌تری باشد اما چنین اتفاق‌هایی می‌افتد، امیدوارم عکس من تاثیر مثبتی داشته باشد. شاید کاری که من کردم سمبلی باشد از کاری که ما همه باید بکنیم. اگر یک نفر می‌تواند، پس بقیه هم می‌توانند.»

هیچ نظری موجود نیست: