۱۳۹۵ بهمن ۲۳, شنبه

گردش مالی قاچاق مواد مخدر ۱۵۰۰ میلیارد دلار است

رحمانی فضلی وزیر کشور
«گردش مالی مواد مخدر ۱۵۰۰ میلیارد دلار است، درحالیکه سود ناشی از قاچاق مواد مخدر نیز ۶۵۰ میلیارد دلار بوده و در سال ۲۰۱۶ تنها در کشور افغانستان ۴۸۰۰ تن مواد مخدر به دست آمده که این رقم ۳۰ تا ۴۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.»


 سود ناشی از قاچاق هروئین در افغانستان در مسیر بالکان حدود ۲۸ میلیارد دلار است.
وزیر کشور در ادامه خاطرنشان کرد: امسال حدود ۶۳۵ تن مواد مخدر در کشور کشف شده که این کشفیات طی هزار عملیات از مرزهای کشور تا قلب تهران به دست آمده است.
رحمانی فضلی ادامه داد: در سال جاری نسبت به سال گذشته شاهد افزایش ۱۴ درصدی کشفیات هستیم.
وی در ادامه با بیان آنکه در حال حاضر ۱۰ میلیون نفر در حوزه قاچاق مواد مخدر فعال هستند گفت: گردش مالی حاصل از قاچاق مواد مخدر ۱۵۰۰ میلیارد دلار است و سود ناشی از قاچاق اعتیاد حتی می‌تواند باعث فساد سیستم‌ها شود.
دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه عنوان کرد: در ایران هر ساله ۷۵۰ هزار نفر وارد چرخه ترک اعتیاد می‌شوند که این شناسایی‌ها ۸۰ درصد از طریق مردم و NGO ها بوده و بخشی که به عنوان معتادان متجاهر شناخته  می‌شوند نیز توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر و یا سایر سیستم‌های قضایی شناسایی و جمع‌آوری می‌شوند.

وی ادامه داد: نمی‌توان تنها فقر را علت اعتیاد دانست. این در حالی است که شاهد آن هستیم که بیش از ۵۰ درصد از معتادین شاغل هستند. پس بیکاری را هم نمی‌توان به طور ۱۰۰ درصد از علل اعتیاد معرفی کرد.

هر ماه مواد مخدر با شکل و شمایل مختلف نظیر تمبر، آدامس، شکلات و غیره در دنیا توزیع می شوند. این در حالی است که شاهد آن هستیم که در شبکه های اجتماعی مختلفی مواد مخدر به فروش رسیده و توزیع می شود. با این حال با وجود آنکه این معضلات در کل دنیا وجود دارد باید برای حل آنها یک عزم و اراده ملی صورت گیرد.

هیچ نظری موجود نیست: