۱۳۹۶ فروردین ۲۳, چهارشنبه

ورشکستگی‌ پوشاک‌ایرانی‌درسایه گردش مالی۴۰۰هزارمیلیاردی 

در حالیکه کارشناسان تاکید دارند صنعت پوشاک با کمترین هزینه می تواند اشتغال و درآمد فراوان ایجاد کند و در این زمینه برترین صنعت است اما آمارهای رسمی حکایت از تامین ۳۰ درصد از سرانه پوشاک کشور از طریق واردات دارد.
 
تحریریه پارسینه: در حالیکه کارشناسان تاکید دارند صنعت پوشاک با کمترین هزینه می تواند اشتغال و درآمد فراوان ایجاد کند و در این زمینه برترین صنعت است اما آمارهای رسمی حکایت از تامین ۳۰۰ درصد از سرانه پوشاک کشور از طریق واردات دارد.
 
دراین بین اکثر فعالان صنعت پوشاک ایران از ورشکستگی میگویند و نبود سود مناسب دراین صنعت! درحالیکه این صنعت میتواند درآمد بالایی را برای کشور رقم زند. هر چند که بسیاری از کارشناسان تاکید دارند تغییر نگاه مردم به سمت استفاده از تولید داخل میتواند راهکشای مشکلات فعلی این صنعت باشد. 
 
اخیرا نیز خبر از مشکلات فعالان پوشاک پلاسکو و نبود سود مناسب در ایام نوروز رسیده بود که همین امر نیز به یکی از دغدغه های اساسی صنعتگران پوشاک پایتخت بدل شده بود.
 
این درحالی است که به گفته رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، گردش مالی صنعت پوشاک سالانه ۴۰۰ هزار میلیارد ریال است.
 
براساس اظهارات محمدمهدی زاهدی، تنها با۵۰میلیون ریال می توان برای ۸۰۰ هزار نفر با ایجاد کارگاه های تولیدی شغل بوجود آورد. 
 
به اذعان وی، استفاده از فناوری های نوین و تبلیغات برای حمایت از پوشاک داخلی باید با تدوین بسته ای جامع همراه باشد و همه مسایل از کشت پنبه تا عرضه محصول را در بر بگیرد. 
 
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان این که باید باور کرد صنعت پوشاک از لحاظ فرهنگی و اقتصادی می تواند بر بخش اجتماعی و روابط خانوادگی اثر گذار باشد اظهارداشت: به طور حتم باید به فرهنگ پوشاک و پوشاک فرهنگی توجه کرد. 
 
رییس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلام سرانه مصرف پوشاک در کشورمان را نزدیک به کشورهایی مانند آمریکا دانست و گفت: سرانه مصرف مردم آمریکا ۱۵۳ دلار و در کشور ما ۱۴۷ دلار است که نشان از ظرفیت بالای این صنعت در تولید اشتغال دارد. 
 
زاهدی میزان صادرات پوشاک جهان را سالی ۴۲۰ میلیارد دلار اعلام کرد: در حالی که میزان صادرات کشورمان ۶۴ میلیون دلار است.
 
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان این که نزدیک به سه میلیارد دلار واردات پوشاک چه از طریق مبادی رسمی و قاچاق داریم که تاثیری جدی بر تولید داخل دارد گفت: باید با حمایت از تولید داخلی و افزایش کیفیت این کار را سامان داد 
 
درعین حال  زاهدی خواستار وضع تعرفه های بالا واردات پوشاک برای حمایت از تولید داخل شد.
 
از سویی دیگر، براساس اظهارات ابوالقاسم شیرازی رئیس اتحادیه پوشاک در سال های گذشته سهم واردات از مصرف سرانه ۷۰ درصد بود که در سال گذشته با حمایت های مردمی و دولت این میزان به ۳۰ درصد کاهش یافته است.
 
شیرازی با بیان اینکه سه برابر تقاضا عرضه پوشاک در بازار است افزود: تولید کننده نیاز به عرضه مستقیم تولیدات خود دارد اما توان مالی و امکانات این موضوع وجود ندارد.
 
به گفته وی، دولت باید قیمت گذاری را به تولید کننده بسپارد و مالیات ها را کاهش دهد زیرا مالیات برای تولید کنندگان پوشاک اکنون ناعادلانه است.ضمن آنکه قانون تعزیرات درباره تولید کنندگان پوشاک نیز باید اصلاح شود زیرا این نظارت ها دست و پا گیر تولید کننده است.
 
دراین بین در حالی کارشناسان از ویژگی این صنعت برای درآمدزایی و اشتغال بالا می گویند که هنوز که مسوولان کمترین توجه را به این صنعت دارند!


هیچ نظری موجود نیست: