۱۳۹۶ اردیبهشت ۲, شنبه

یک روز ماتم ملی برای قربانیان حمله بلخ افغانستان

یک روز ماتم ملی برای قربانیان حمله در ولایت بلخ در افغانستان


نشست اظطرار در مرکز پایگاه نظامی شاهین در بلخ
یک روز پس از آنکه شورشیان مسلح مخالف دولت به مقر سپاه ۲۰۹ شاهین در ولسوالی "دهدادی" ولایت بلخ در شمال افغانستان حلمه کردند، دولت افغانستان برای قربانیان این رویداد مرگبار یک روز عزای ملی اعلام کرد.
  • 54 دقیقه پیش
منابع محلی اعلام کردند که دست‌کم ۷۰ سرباز در این حمله کشته و دستکم ۸۰ نفر دیگر زخمی شدندحق نشر عکسFB/SHAHHUSSAINMURTAZAWI
Image captionمنابع محلی اعلام کردند که دست‌کم ۷۰ سرباز در این حمله کشته و دستکم ۸۰ نفر دیگر زخمی شدند

یک روز پس از آنکه شورشیان مسلح مخالف دولت به مقر سپاه ۲۰۹ شاهین در ولسوالی "دهدادی" ولایت بلخ در شمال افغانستان حلمه کردند، دولت افغانستان برای قربانیان این رویداد مرگبار یک روز عزای ملی اعلام کرد.
در خبرنامه ریاست جمهوری آمده است که فردا یکشنبه ۳ ثور/اردیبهشت ماتم ملی اعلام شده است و پرچم افغانستان در سراسر کشور و در نمایندگی های سیاسی آن به حالت نیمه برافراشته در آورده می شود.
اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان به دنبال این حمله مرگبار امروز به بلخ رفت و در نشست اضطراری که در مرکز قول ارودی شاهین برگزار شده بود، فرمان داد که یک بررسی جدی در مورد این حمله آغاز شود.
رئیس جمهوری افغانستان حمله مذکور را "کافرانه و بزدلانه" خواند و گفت که این حمله با آموزه‌های اسلامی و ارزش‌های انسانی مغایرت دارد.
گروه طالبان مسئولیت این حمله را پذیرفته و گفته "تلفاتی سنگین" به نیروهای امنیتی افغانستان وارد کرده است.
وزارت دفاع افغانستان امروز تأیید کرد که دست کم ۱۰۰ سرباز در این حمله طالبان کشته یا زخمی شدند. این در حالی است که منابع محلی اعلام کردند که دست‌کم ۷۰ سرباز در این حمله کشته و دست کم ۸۰ نفر دیگر زخمی شدند.

نشست اظطرار در مرکز پایگاه نظامی شاهین در بلخحق نشر عکسARG
Image captionنشست اظطرار در مرکز پایگاه نظامی شاهین در بلخ

عطا محمد نور، والی بلخ، ضمن تقبیح این حمله گفت که مسئولان را هدایت داده تا این قضیه را دقیق ارزیابی و ردیابی کنند. او افزود برای انجام اقدامات بعدی، باید معلوم شود که آیا عناصر نفوذی داخلی در این قضیه دخیل بوده اند یا خیر و در عین حال، از بیرون کدام کشور، دستگاه اطلاعاتی یا نهاد زمینه این چنین حمله خونباری را مساعد ساخته.
آقای نور از مسئولان بخش‌های امنیتی خواست که بصورت فعال ماموریت خود را انجام داده، "کوچکترین خلایی را برای دشمن نگذارند".
قهار آرام، سخنگوی سپاه ۲۰۹ ارتش افغانستان به بی‌بی‌سی گفت که حمله کنندگان سربازان ارتش را که در مسجد این پایگاه در حال نماز بودند، هدف قرار دادند. به گفته او، شماری دیگر از سربازان در سالن غذا خوری این پایگاه که در کنار مسجد قرار دارند، هدف قرار گرفتند.
شورای علمای افغانستان نیز این حمله را "یک عمل غیراسلامی و غیرانسانی خوانده و گفته که حمله در مسجد بالای مسلمانان در حین ادای نماز هیچ گونه توجیه اسلامی و انسانی ندارد."

مسجد در بلخحق نشر عکسFB/TAHIRQADERI
Image captionافراد مهاجم روز گذشته سربازان ارتش را که در مسجد این پایگاه در حال نماز بودند، هدف قرار دادند

ژنرال جان نیکولسون، فرمانده نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان، گفته که این حمله مرگبار ماهیت "وحشیانه" طالبان را نشان می‌دهد.
از سوی دیگر، حامد کرزی، رئیس جمهوری سابق افغانستان حمله به قول اردوی شاهین در بلخ را محکوم و وقوع این حوادث را "نتیجه دست به دست هم دادن دسیسه" دانست که "از یک طرف بنام تروریسم و از جانب دیگر بنام مبارزه علیه تروریسم از افغان‌ها قربانى می‌گیرد".
امرالله صالح، وزیر دولت در امور اصلاحات در بخش امنیتی افغانستان، در فیسبوکش نوشته که "حامیان و همفکران طالبان که در زیر پرچم ملی کشور زندگی می‌کند" بدتر از انتحاری‌ها بوده‌اند و "ممکلت به تصفیه نرم و سخت نیاز دارد".

گروه طالبان با نشر این تصویر گفته که آنان مهاجمان انتحاری بودند که وارد سپاه ۲۰۹ شاهین شدندحق نشر عکسSOCIAL MEDIA
Image captionگروه طالبان با نشر این تصویر گفته که آنان مهاجمان انتحاری بودند که وارد سپاه ۲۰۹ شاهین شدند

هیچ نظری موجود نیست: