۱۳۹۶ تیر ۲۴, شنبه

اخراج هزاران نفر دیگر از کارکنان دولتی در ترکیه

اخراج هزاران نفر دیگر از کارکنان دولتی در ترکیه

در آستانه نخستین سالگرد کودتای نافرجام در ترکیه، هزاران نفر دیگر از کارکنان دولت از کار برکنار شده‌اند. خبرگزاری رسمی آناتولی می‌گوید، اخراج‌شدگان افسران پلیس، سربازان و کارمندان وزارتخانه‌های دولتی هستند.
Türkei Putschversuch (picture-alliance/abaca/F. Uludaglar)
براساس گزارش خبرگزاری رسمی آناتولی ترکیه، در روزهای اخیر و در آستانه کودتای نافرجام ۱۵ ژوئيه ۲۰۱۶ در ترکیه، ۷هزار و ۵۶۳ نفر از افسران پلیس، سربازان و کارکنان وزارتخانه‌های مختلف به اتهام ارتباط با جنبش فتح‌الله گولن از کار برکنار شده‌اند. به نوشته روزنامه "حریت" ترکیه ۲۳۰۰ از اخراج‌شدگان از نیروهای پلیس هستند.
دولت ترکیه از یک سال پیش و پس از کودتای نافرجام این کشور، اقدامات شدیدی را علیه مخالفان آغاز کرده است. در این مدت حدود ۵۰ هزار نفر بازداشت و حدود ۱۰۰ هزار نفر دیگر از کار برکنار شده‌اند. اخراج‌شدگان معلم مدارس، استاد دانشگاه‌ها، قاضی‌، سرباز ارتش و پلیس هستند.
بیشتر دستگیر یا اخراج شده‌ها، مظنون به هواداری از جنبش فتح‌الله گولن هستند؛ گروهی که دولت رجب طیب اردوغان آنها را به سازما‌ن‌دهی کودتای نافرجام ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۶ متهم می‌کند. علاوه بر اینها، فعالان کرد، اعضا و هواداران گروه‌های مخالف و منتقد دولت نیز در شمار اخراج‌شده‌ها از پست‌های دولتی هستند.
بنابر گزارش‌ها، در میان اخراجی‌های جدید یک فرماندار سابق استانبول نیز دیده می‌شود. هم‌چنین هاکان شوکور، ستاره سابق فوتبال این کشور، از همه مدال‌های دریافتی خود محروم شده است.
هاکان شوکور پس از پایان فعالیت خود در فوتبال، به عنوان نماینده حزب حاکم عدالت و توسعه، وارد سیاست شد. اما به دلیل داشتن رابطه با فتح‌الله گولن از نظرها افتاد. او اکنون در ایالات متحده آمریکا زندگی می‌کند و دستگاه قضایی ترکیه علیه او حکم بازداشت صادر کرده است.
بنای یادبود قربانیان کودتا بر روی بسفر
فتح‌الله گولن، رهبر جنبش گولن، نیز از سال‌ها پیش در آمریکا و در پنسیلوانیا به‌سر می‌برد. او هر گونه ارتباط با کودتای سال گذشته ترکیه را رد و این کودتا را به شدت محکوم کرده است. گولن از متحدان سابق رجب طیب اردوغان بود، اما میانه آنها از اوایل سال ۲۰۱۴ به‌هم خورد.
فتح‌الله گولن گفته است: «صدها هزار نفر بی‌گناه مجازات شده‌اند، چرا که دولت ترکیه مدعی است که آنها به نحوی با من در ارتباط هستند.»
در جریان کودتای ژوئیه سال گذشته گروهی از واحدهای ارتش و پلیس ترکیه علیه دولت اردوغان نزدیک به ۲۵۰ نفر کشته شدند. در نخستین سالگرد این کودتا مراسم متعددی در استانوبل و آنکارا برگزار شد.
در مراسمی که شب گذشته بر روی یکی از پل‌های تنگه بسفر در استانبول برگزار شد، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه نیز شرکت داشت و از یک بنای یادبود قربانیان این کودتا پرده‌برداری شد.
حضور تانک‌ها و سربازان ارتش بر روی این پل در شامگاه ۱۵ ژوئيه ۲۰۱۶ نخستین نشانه‌های آشکار کودتا در ترکیه بود. تعدادی از شهروندان غیر نظامی استانبول بر روی همین پل و در پی مقاومت در برابر کودتاگران کشته شدند.

هیچ نظری موجود نیست: