۱۳۹۶ مرداد ۲۰, جمعه

سازمان حقوق بشر ایران می‌گوید حکم علیرضا تاجیکی که حدود ۲۰ سال داشت و به اتهام قتل و تجاوز در ۱۵ سالگی به اعدام محکوم شده بود، در زندان عادل آباد شیراز اجرا شده است.

سازمان حقوق بشر ایران می‌گوید حکم علیرضا تاجیکی که حدود ۲۰ سال داشت و به اتهام قتل و تجاوز در ۱۵ سالگی به اعدام محکوم شده بود، در زندان عادل آباد شیراز اجرا شده است.
عکس از آرشیو
این سازمان در اطلاعیه‌ای اعلام کرده: «ساعاتی پیش حکم اعدام علیرضا تاجیکی در زندان عادل آباد شیراز به اجرا در آمد.»
تاجیکی که حکم اعدامش چندین بار تا مرحله اجرا پیش رفته و متوقف شده بود، متهم بود سال ۱۳۹۱ زمانی که تنها ۱۵ سال داشته در شهر فسا (۱۳۵ کیلومتری شرق شیراز) مرتکب تجاوز و قتل عمد جوانی به نام “احسان نیساری” شده است.
بر اساس خبرها و گزارش‌های منتشر شده، در پرونده این نوجوان شبهه‌های بسیاری وجود داشته است و خانواده او هم بر ناعادلانه بودن روند دادرسی اصرار داشته‌اند. علاوه بر این او در زمان بازداشت زیر ۱۸ سال سن داشته و طبق کنوانسیون‌هایی که ایران نیز آنها را امضا کرده و ملزم به رعایت آنهاست، او نباید به مجازات‌هایی غیر قابل بازگشت همچون اعدام یا حبس ابد محکوم می‌شد.
محمود امیری مقدم، سخنگوی سازمان حقوق بشر ایران روز چهارشنبه ۱۸ مرداد درباره این حکم و احتمال اجرای آن گفته بود: «حکم اعدام علیرضا تاجیکی نقض قوانین بین المللی است که ایران باید به آنها متعهد باشد. ما از جامعه جهانی می‌خواهیم برای توقف اجرای حکم او از هیچ تلاشی فروگذار نکنند.»
پس از اطلاع رسانی درباره قریب الوقوع بود اجرای حکم اعدام علیرضا تاجیکی، کمیساریاى عالی حقوق بشر دولت فدرال آلمان در واکنش به این موضوع بیانیه‌ای صادر کرد.
در این بیانیه ضمن ابراز نگرانی شدید درباره احتمال اعدام علیرضا تاجیکی، این حکم نقض فاحش قوانین بین الملل از جمله میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی و کنوانسیون حقوق کودک خوانده شد.
باربر کوفلر، کمیسر عالی حقوق بشر دولت فدرال آلمان هم نسبت به گزارش ‌ها درباره غیرمنصفانه بودن روند دادرسی در پرونده علیرضا تاجیکى ابراز نگرانی کرده بود: «دولت آلمان از مقامات قضایی ایران مصرانه درخواست دارد برنامه اعدام علیرضا تاجیکی را متوقف کنند و فورا زمینه یک دادرسی منصفانه بدون توسل به مجازات اعدام را فورا فراهم آورند.»
فیلیپ لوتر، مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقای سازمان عفو بین الملل هم در پیامی ویدئویی از صادق آملی لاریجانی، رییس قوه قضاییه خواسته بود اعدام علیرضا تاجیکی را متوقف کند: «علیرضا در زمان وقوع جرم تنها ۱۵ سال داشته است. اعدام شخصی که در زمان وقوع جرم زیر ۱۸ سال بوده طبق قوانین بین الملل غیرقانونی است. اجرای حکم اعدام بعد از یک دادرسی ناعادلانه نیز غیرقانونی است. من از شما درخواست می‌کنم حکم اعدام علیرضا تاجیکی و همه‌ محکومان نوجوان را متوقف کنید. گرفتن یک زندگی راه تحقق عدالت نیست. اعترافات تحت شکنجه راه به حقیقت نمی‌برد. قربانیان قتل و خانواده‌‌های آنان، همچنین کودکانی که سرنوشت‌شان در دست قوه‌ قضاییه ایران است، سزاوار بیش از این هستند.
نسرین ستوده، وکیل و فعال حقوق بشر در ایران که زمانی وکالت علیرضا تاجیکی را بر عهده داشته نیز خرداد ماه سال گذشته در صفحه فیس‌بوک خود درباره این پرونده نوشته بود: «در پرونده او (علیرضا تاجیکی) نقاط ابهام بسیاری وجود دارد که صدور چنین حکمی را با شبهات زیادی مواجه می‌سازد اما در بد‌ترین فرض، علیرضا تاجیکی در زمان ارتکاب جرم اتهامی ۱۵ سال بیشتر نداشته است.»
سازمان حقوق بشر ایران با اعتراض به اجرای حکم اعدام علیرضا تاجیکی با وجود واکنش گسترده نهادهای حقوق بشری گفته است این امر ثابت کرد مسئولان قضایی قصد ندارند به اعدام نوجوانان پایان دهند و این موضوع باید مورد توجه جامعه جهانی که خود را مدافع ارزش‌های انسانی و حقوق بشر می‌دانند قرار گیرد.
علیرضا تاجیکی حدود ۲۰ سال داشت. او در سال ۱۳۹۱ در شهرستان فسا، واقع در استان فارس به اتهام قتل نوجوان ۱۶ ساله‌ای به نام احسان نیساری دستگیر شد. او ۱۵ روز را در انفرادی و بدون امکان ارتباط با خانواده‌اش گذراند. پس از مدتی حکم اعدام تاجیکی در دادگاه جنایی استان فارس به اتهام قتل و تجاوز (لواط) صادر شد اما او هیچ‌کدام از اتهامات را قبول نداشت و می‌گفت بارها مورد شکنجه قرار گرفته است.



هیچ نظری موجود نیست: