۱۳۹۶ مرداد ۲۷, جمعه

در استان کاتالونیای اسپانیا دو حمله اتفاق افتاده است که در هر دوی آنها مهاجمان با سرعت بالا رهگذران را زیر گرفته‌اند. این مطلب مروری کوتاه است بر آنچه تا کنون اتفاق افتاده است.
کودکان در حمله بارسلونحق نشر عکسAFP

چه اتفاقی افتاد؟

روز پنج‌شنبه هفدهم اوت، ساعت ۱۶:۲۰ عصر به وقت محلی، یک خودروی ون سفید در بلوار معروف رامبلا مردم را زیر گرفت. بلوار رامبلا یکی از معروف‌ترین مناطق توریستی بارسلون است. این بلوار یک کیلومتر و ۲۰۰ متر طول دارد و مانند خیابان چهارباغ اصفهان، وسط آن محل عبور رهگذران است. این خیابان همیشه مملو از گردشگر است و در میان رهگذران شماری برنامه هنری اجرا می‌کنند.
گفته می‌شود راننده ون به صورت زیگزاگ وارد پیاده‌روی وسط بولوار شده تا بتواند تعداد بیشتری را زیر بگیرد. شمار زیادی روی زمین افتادند و تعدادی بیشتر به مغازه‌ها و کافه‌های اطراف پناه بردند.
راننده ون ۱۴ نفر را کشت و ۱۰۰ نفر را زخمی کرد و موفق شد از صحنه فرار کند.
پلیس اسپانیا حمله را "تروریستی" خوانده است.
خودروی آئودی که با آن عابران کنار ساحل زیر گرفته شدهحق نشر عکسAFP
Image captionخودروی آئودی که با آن عابران کنار ساحل زیر گرفته شده
حمله دوم چه بود؟
حدود هشت ساعت بعد، یک آئودی مدل ای‌تری در شهر کمبریلز، در ۱۱۰ کیلومتری جنوب غربی بارسلون، به رهگذران در یک ساحل پر از گردشگر حمله کرد.
شش نفر زخمی شدند که حال یکی از آنها وخیم است. یک پلیس هم جزو زخمی‌شدگان است.
پنج مهاجم که همه کمربند انتحاری داشتند توسط پلیس کشته شدند. بعد از آن، پلیس چند انفجار کنترل شده انجام داد.
گمان می‌رود هر دو حمله به هم مرتبط باشد.
پیاده‌رو وسط خیابان رامبلاحق نشر عکسAFP
Image captionپیاده‌رو وسط خیابان رامبلا

چه کسی دستگیر شده است؟

روز پنج‌شنبه، یک اسپانیایی آفریقایی‌تبار از شهر ملیلیه در آلکانار و یک مراکشی در ریپول دستگیر شدند. هر دو شهر در منطقه خودمختار کاتالونیا هستند که بارسلون در آن قرار دارد.
پلیس می‌گوید هیچ کدام از دستگیرشدگان راننده ون نبودند.
مدارک متعلق به فردی به نام ادریس ۲۸ ساله است. گفته می‌شود مهاجمان با این اسم و مدرک ون را کرایه کرده بودند اما رسانه‌های محلی می‌گویند که این شخص مدعی است مدارک از او دزدیده شده و او اطلاعی نداشته که کسی با آن مدارک، یک خودروی ون کرایه کرده است.
روز جمعه پلیس اعلام کرد یک نفر دیگر را در ریپول بازداشت کرده است. مشخص نیست چه تعداد در حمله دست داشته‌اند.

آیا حمله دیگری هم اتفاق افتاد؟

پلیس بارسلون به یک مرد شلیک کرد که به سوی ماموران در یک ایست بازرسی بیرون شهر رانده بود. اما مقام‌ها می‌گویند هیچ شواهدی نیست که این مرد با حمله بلوار رامبلا در بارسلون مرتبط باشد.
چهارشنبه شب، یک انفجار باعث تخریب خانه‌ای در آلکانار شد که در ۲۰۰ کیلومتری جنوب بارسلون است. در این انفجار یک نفر کشته و هفت نفر دیگر زخمی شدند.
به گزارش روزنامه اسپانیایی الپائیس، داخل خانه از کپسول‌های گاز بوتان و پروپان پر بود.
گمان می‌رود این انفجار به حملات روز پنج‌شنبه مرتبط بوده باشد.
به یاد قربانیان در خیابان رامبلاحق نشر عکسAFP
Image captionبه یاد قربانیان در خیابان رامبلا

قربانیان چه کسانی هستند؟

شهروندانی از ۲۴ کشور دنیا در میان زخمی‌شدگان و کشته‌ها هستند.
نام شهروندان ایرلند، فرانسه، استرالیا، پاکستان، پرو، هلند، تایوان، چین، ونزوئلا، یونان، تایوان و هنگ کنگ در میان قربانیان دیده می‌شود.
بلژیک می‌گوید یک نفر از شهروندانش کشته شده است. فرانسه اعلام کرده ۲۶ نفر از زخمی‌ها فرانسوی هستند و استرالیا هم زخمی شدن ۴ نفر را تایید کرده است.

چه کسی مسئولیت حمله را به عهده گرفته است؟

گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش گفته که حمله بلوار رامبلا کار سربازان این گروه بوده است. اما هیچ شواهدی که این ادعا را ثابت کند، وجود ندارد.

چرا اسپانیا؟

این کشور یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در اروپا است. در چند سال گذشته، فرانسه، بریتانیا، بلژیک و آلمان هدف حملات جهادی بوده‌اند اما اسپانیا تا حدودی از این خشونت‌ها مصون مانده بود.
با همه اینها، سال ۲۰۰۴ نیروهای مرتبط با القاعده با چند بمب‌گذاری در مادرید، پایتخت اسپانیا، ۱۹۱ نفر را کشتند.
خبرگزاری اعماق متعلق به داعش می‌گوید در راستای مبارزه با کشورهای متحد آمریکا در منطقه خاورمیانه، به اسپانیا حمله کرده است.
چند صد سرباز اسپانیایی در عراق مشغول آموزش نظامی نیروهایی هستد که با اسلام‌گرایان افراطی می‌جنگند.
نقشه شهر

موضوعات مرتبط

هیچ نظری موجود نیست: