۱۳۹۶ مهر ۸, شنبه

صفحه‌ی نخست | مقاله | خبر | اخبار نقض حقوق بشر | گزارش و گفت‌وگو | ادبیات و هنر | تماس | شنبه ۸ مهر ۱۳۹۶ / ۳۰ سپتامبر ۲۰۱۷ فارین پالسی: اسراییل خود را برای جنگ در سوریه و مقابله با ایران آماده می‌کند

- نیروهای تحت حمایت ایران در سوریه در حال نزدیک شدن به اراضی اسراییل هستند.
- شبه‌نظامیان شیعه اعلام کرده‌اند که به دنبال آزاد کردن بلندی‌های جولان هستند که تحت کنترل اسراییل است.
- کمک‌ گرفتن از کارگزاران سیاسی قدرتمند و یا آماده شدن برای ورود به یک جنگ، راه‎هایی هستند که پیش روی اسراییل برای مقابله با تهدیدهای ایران قرار دارند.
۷ مهر ۱۳۹۶
مقامات اسراییلی معتقدند ایران در حال برنده شدن در بخشی از بازی است که برای تسلط به خاورمیانه به راه انداخته است و در آرایش نیروهای خود به شکلی عمل می‌کند که به صف‌آرایی منطقه‌ای علیه خود از جانب کشورهای همسایه غلبه کند.

بلندی‌های جولانپایگاه خبری «فارین پالسی» با اشاره به حضور شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در سوریه نوشته تمرکز ارتش اسراییل و کمپین دیپلماتیک آنها فقط روی سوریه است. هفتم سپتامبر جنگنده‌های اسراییلی بار دیگر به کاروان تسلیحاتی حزب‌الله در سوریه حمله کردند. این حملات زمانی آغاز شد که روسیه و آمریکا هشدارهای اسراییل نسبت به قدرت‌گیری ایران و حزب‌الله در سوریه را نادیده گرفتند.
نیروهای وابسته به ایران اکنون در مناطقی نزدیک بلندی‌های جولان و قنیطره حضور مستمر دارند.
در این گزارش تاکید شده، رژیم سوریه تحت کنترل دولت‌های ایران و روسیه است و نیمی از خاک این کشور خارج از کنترل دولت بشار اسد قرار دارد. روسیه پیشتر اعلام کرده بود از طریق سرویس‌های اطلاعاتی خود دریافته ایران هیچ تصمیمی برای نابودی اسراییل ندارد، در حالی که هیچ احتمالی دیگر دور از ذهن نیست و تلاش رژیم ایران و متحدانش برای نابودی اسراییل آشکار است. سید حسن نصرالله نیز اخیراً اعلام کرده پیروزی در سوریه محتمل شده و آنچه مانده درگیری‌های پراکنده است.
اگر نیروهای تحت حمایت ایران به منطقه بوکمال در مرز سوریه مسلط شوند، این امکان برای آنها فراهم می‌‏شود که مرزهای زمینی خود را گسترش دهند تا به چند کیلومتری جولان برسد که در کنترل اسراییل است.
اوایل ماه جاری، اسراییل به یک فروند هواپیمای بدون سرنشین ایرانی در بلندی‌های جولان شلیک کرد. این تازه‌ترین شاهد از فعالیت‎‌های ایران در مرز اسراییل است.
طبق گزارش منابع نزدیک به مخالفان اسد، ایران حضور خود را در منطقه تل‌الاحمر و طل‌الشعر تثبیت کرده است. از طرفی نیروهای تحت حمایت ایران از جمله بسیج و سپاه اعلام کرده‌اند که برای آزادی جولان اقدام خواهند کرد.
اسراییل تا کنون با دو روش با این تهدیدات مقابله کرده است. از بمباران زیرساخت‌های حزب‌الله گرفته تا کشتن جهادیونی مثل جهاد مغنیه و عماد مغنیه، رییس سازمان نظامی حزب‌الله و کشتن تعدادی دیگر از نیروهای وابسته به حزب‌الله و سپاه در سال‌های گذشته.

همچنین اسراییل با بعضی گروه‌های شورشی ارتباط گرفته و با کمک به آنها به مقابله با نیروهای شبه‌نظامی مورد حمایت ایران می‌پردازد.
فارین پالیسی در ادامه گزارش خود با اشاره به توافق روسیه و آمریکا برای ایجاد مناطق آتش‌‏بس نوشته این تصمیم باعث شد شبه‌نظامیان طرفدار ایران در ۲۵ کیلومتری مرز اسراییل متوقف شوند.
اما مسئله‌ی فراتر از اینها مربوط به مناطق جنوب غربی سوریه است که ایران بیشترین جاه‌‏طلبی‌ها را در آنجا دارد و همین اسراییل را به دردسر می‌ندازد.
وزیر اطلاعات اسراییل به تازگی در یک کنفرانس گفته این احتمال وجود دارد که در درگیری که در آینده بین اسراییل و حزب‌الله صورت گیرد شبه‌نظامیان طرفدار ایران و حزب‎الله از طریق بنادر دریایی ایران و پایگاه نیروهای هوایی ده‌ها هزار شبه‌نظامی شیعه را از کشورهای مختلف وارد کارزار کنند.
اخیراً روزنامه القدس‌العربی چاپ لندن از طرح ایران برای پاکسازی جمعیت عرب اهل سنت بین دمشق و مرز با لبنان خبر داده است که با انتقال ساکنان سنی و جایگزین کردن شیعیان حامی اسد صورت می‌گیرد.
رهبران آمریکا و اسراییل در مورد تهدیدات ایران در سوریه بارها گفتگو کرده‌اند. اولین ابزار اسراییل کمک گرفتن از کارگزاران قدرتمند بین‌المللی است که دست‌شان در سوریه باز است که یکی از آنها روسیه است. پوتین جز منافع خود هیچ نزدیکی با تهران ندارد و در حالی که بر این کشور نفوذ کامل دارد، همزمان هیچ مشکلی هم با اسراییل ندارد. در این میان، راهکار دیگر اسراییل تدابیر دفاعی و نظامی برای مقابله با قدرت‌ گرفتن ایران در سوریه است

هیچ نظری موجود نیست: