۱۳۹۶ شهریور ۲۵, شنبه

دادگاه روحانیت: محمدرضا نکونام به پنج سال زندان و شلاق محکوم شد

نکونامحق نشر عکسKALEME
دادگاه ویژه روحانیت در قم با انتشار اطلاعیه‌ای ضمن اعلام حکم قطعی پنج سال حبس، شلاق و خلع لباس روحانیت برای محمدرضا نکونام، روحانی منتقد، گفته است نمی‌تواند اتهام‌های آقای نکونام را منتشر کند.
در اطلاعیه دادگاه ویژه روحانیت، با اشاره به"اتهامات متعدد وارده" علیه آقای نکونام آمده: "به دلیل لزوم صیانت از مقام مقدم روحانیت و حفظ آبروی ایشان از بیان جزئیات آن [اتهامات] معذوریم".
آقای نکونام در سال ۱۳۹۳ بازداشت و پس از مدتی آزاد شد. برخی از نزدیکان او علت بازداشتش را انتقاد از فتوای آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی درباره حرام بودن اینترنت پر سرعت می‌دانند.
پیش از این آقای مکارم شیرازی از دلیل بازداشت آقای نکونام اظهار بی‌اطلاعی و ارتباط آن با انتقاد از فتوای حرام بودن اینترنت پر سرعت را رد کرده بود.
دادگاه ویژه روحانیت هم در اطلاعیه خود آورده است که در جریان رسیدگی به پرونده آقای نکونام، هیچ یک از مراجع تقلید شیعه یا چهره‌های حوزه علمیه قم نقشی نداشته‌اند.
محمدرضا نکونام کمی پس از آزادی از بازداشت، مجددا در بهار ۱۳۹۴ بازداشت و پس از چند ماه آزاد شد. او چند روز قبل از بازداشت در مصاحبه‌ای با یکی از روزنامه‌ای ایران از سخت‌گیری‌های حکومت ایران درباره پوشش اسلامی زنان انتقاد کرده بود.
او سرانجام به ۵ سال حبس محکوم شد و از تابستان ۱۳۹۵ در حبس است.
آقای نکونام می‌گوید در دوران زندان تحت فشار روحی و جسمی قرار داشته تا امضاها و اقرارهای "واهی" بدهد.

هیچ نظری موجود نیست: