۱۳۹۶ مهر ۱۵, شنبه

بازداشت ده‌ها نفر در تظاهرات سراسری روسیه

پلیس روسیه بیش از ۱۰۰ نفر را در تظاهرات اعتراضی سراسر این کشور بازداشت کرده است. دست کم ۱۰ نفر در سن‌پترزبورگ، زادگاه ولادیمیر پوتین در تظاهراتی که در دفاع از انتخابات عادلانه برگزار شد بازداشت شده‌اند.
Russland Pro-Nawalny- Demo | Moskau (Reuters/S. Karpukhin)
در شصت و پنجمین زادروز ولادیمیر پوتین، رئيس‌جمهور روسیه ده‌ها تن از هواداران آلکسی ناوالنی، سیاستمدار مخالف او بازداشت شده‌اند.
پلیس ضد شورش روسیه دست کم ۱۰ نفر را در تظاهرات صدها فعال مخالف سیاست‌های کرملین در سن‌پترزبورگ بازداشت کرده است.
بیشتر بخوانید: سانسور اینترنت در روسیه
پلیس همچنین بیش از ۱۰۰ تن را در اعتراض‌هایی که در حمایت از آلکسی ناوالنی، رهبر زندانی مخالفان در سراسر کشور برگزار شد بازداشت کرده است. فعالان مدنی شمار بازداشت‌شدگان را ۱۲۰ نفر اعلام کرده‌اند.
تنها در مسکو، پایتخت کشور صدها نفر به میدان مرکزی پوشکین آمده و شعار دادند: «روسیه بدون پوتین.»
مخالفان خواستار شرکت ناوالنی در انتخابات ریاست جمهوری هستند که قرار است در مارس سال ۲۰۱۸ برگزار شود.
ناوالنی خود قادر به شرکت در تظاهرات نبود. او به دلیل فراخوان‌هایی که برای اعتراض‌ها داده بود به مدت ۲۰ روز بازداشت شده است. ناوالنی در اواخر سپتامبر بازداشت شد. دادگاهی در مسکو در روز جمعه تقاضای او برای تجدید نظر را رد کرد.
ولادیمیر پوتین در هفتم اکتبر سال ۱۹۵۲ در لنینگراد یا سن‌پترزبورگ فعلی زاده شد. او از سال ۲۰۰۰ بر مسند قدرت نشسته است. بین ‌سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ پوتین نخست‌وزیر بود.
Russland Putin im Urlaub August 2017 (Getty Images/AFP/A. Nikolsky)
ولادیمیر پوتین حین گذراندن تعطیلات در اوت ۲۰۱۷
انتظار می‌رود که پوتین در مارس سال ۲۰۱۸ بار دیگر نامزد دوره‌ای دیگر از ریاست جمهوری شود. ناوالنی نیز خواستار شرکت در انتخابات است اما به دلیل سوابق محکومیت قادر به شرکت در انتخابات نیست.
مقام‌های روسی می‌گویند، بیشتر معترضان در تجمع‌هایی غیر قانونی شرکت کرده‌اند چرا که مجوز قانونی این گردهمایی‌ها صادر نشده بود.
پلیس روسیه شمار تظاهرکنندگان مسکو را را حدود ۷۰۰ نفر اعلام کرده اما ناظران می‌گویند بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ نفر در آن شرکت کرده‌اند.
Russland Pro-Nawalny- Demo | Moskau (Reuters/S. Karpukhin)
مسکو؛ پلیس تظاهرکنندگان را متوقف کرده است
ناوالنی در حدود ۸۰ شهر فراخوان به تظاهرات در دفاع از انتخابات عادلانه داده بود، اما تنها به تظاهرات ۲۰ منطقه مجوز داده شد. گردهمایی اصلی عصر شنبه در سن‌پترزبورگ برگزار شد. اما این تظاهرات نیز فاقد مجوز بود.
در ماه‌های مارس و ژوئن نیز هواداران ناوالنی به خیابان‌ها ریختند. صدها نفر بازداشت شدند.
 
تماشای ویدیو02:46

سانسور اینترنت در روسیه

هیچ نظری موجود نیست: