۱۳۹۶ آبان ۶, شنبه

ارسال نامه "استعفای" بارزانی به پارلمان اقلیم کردستان

ارسال نامه "استعفای" بارزانی به پارلمان اقلیم کردستان
فشار بر مسعود بارزانی، رئیس اقلیم خودمختار کردستان عراق افزایش یافته است. اکنون خبر می‌رسد که او نامه‌ای خطاب به پارلمان اقلیم خودمختار نوشته‌است. نامه‌ای که از سوی مقامات مسئول اقلیم به‌مثابه استعفای او ارزیابی شده است.
Masoud Barzani (picture-alliance/abaca/F.Ferec)
خبرگزاری فرانسه در گزارشی که روز شنبه ۲۸ اکتبر (۶ آبانماه) از اربیل منتشر کرده، خبر ارسال نامه‌ای از سوی مسعود بارزانی به پارلمان محلی اقلیم خودمختار کردستان را منتشر کرده است. این خبر از سوی خبرگزاری رویترز نیز تایید شده است.
خبر استعفای بارزانی زمانی منتشر می‌شود که در جلسه روز سه‌شنبه پارلمان اقلیم خودمختار کردستان تمهیداتی برای تقسیم مجدد مسئولیت‌ها در دولت محلی اقلیم کردستان پیش بینی شده بود. این در حالی است که هنوز خبر استعفای بارزانی رسما از سوی او یا مقامات دولت محلی اقلیم کردستان اعلام نشده است.

تحولات پس از برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان عراق و به‌ویژه انتقال کنترل شهر نفت‌خیز کرکوک به دولت مرکزی عراق، باعث افزایش فشار بر مسعود بارزانی شده بود. پس از آن، شماری از احزاب  کرد خواستار استعفای بارزانی از ریاست دولت محلی اقلیم خودمختار کردستان شده بودند.
انتخابات ریاستی
بر اساس خبری که از سوی خبرگزاری فرانسه منتشر شده است، پارلمان اقلیم خودمختار کردستان روز یکشنبه ۲۹ اکتبر (۷ آبانماه) درباره تقسیم قدرت و مسئولیت در دولت محلی اقلیم کردستان تصمیم‌گیری خواهد کرد.
بیشتر بخوانید: نیچروان بارزانی: اقلیم کردستان آماده مذاکره با بغداد است
قرار است انتخابات ریاستی و پارلمانی اقلیم کردستان ۸ ماه دیگر برگزار شود. به این‌ترتیب انتخاباتی که قرار بود در ماه نوامبر برگزار شود، به مدت ۸ ماه به تعویق افتاده است.
دوره فعالیت مسعود بارزانی در سال ۲۰۱۳ به پایان رسیده بود، اما بنا بر تصمیم پارلمان اقلیم خودمختار، دوره زمامداری او برای مدت ۲ سال تمدید شد. اما حتی پس از پایان این تمدید نیز، بارزانی به کار خود ادامه داد.

هیچ نظری موجود نیست: