۱۳۹۶ دی ۷, پنجشنبه

فعالیت دانشجویی در ایران همیشه با هزینه‌ی زیادی همراه بوده است. محرومیت از تحصیل یا همان ستاره‌دار شدن، آینده ده‌ها دانشجوی منتقد و فعال را دگرگون کرده است.

روایت دانشجویان ستاره‌دار از ۱۰ سال فشار و محرومیت

فعالیت دانشجویی در ایران همیشه با هزینه‌ی زیادی همراه بوده است. محرومیت از تحصیل یا همان ستاره‌دار شدن، آینده ده‌ها دانشجوی منتقد و فعال را دگرگون کرده است.
Golroo und Dorri (asrdaneshjoo.ir)
برخی از دانشجویانی که در بیش از ۱۰ سال گذشته در ایران به خاطر فعالیت‌های سیاسی از تحصیل محروم شده‌اند، هنوز نتوانسته‌اند به کلاس‌های درس خود برگردند.
بحث درباره دانشجویانی که از آن‌ها به عنوان "دانشجویان ستاره‌دار" یاد می‌شود در کارزارهای انتخابات ریاست جمهوری گذشته نیز مورد توجه قرار گرفت.
به تازگی نیز حسن روحانی در اولین اجلاس ملی گزارش پیشرفت‌ها و راهکارهای رفع موانع تحقق حقوق شهروندی خطاب به وزیر علوم گفت: «بگذاریم فضای دانشگاه آزاد باشد. همین‌جا به آقای دکتر غلامی می‌گویم دانشجوی ستاره‌دار نباید داشته باشیم.»
منصور غلامی، وزیر علوم ایران پیش از این مدعی شده بود که دانشجوی ستاره‌دار "به آن معنایی که وجود دارد" نداریم. این سخنان اعتراض برخی دانشجویان ستاره‌دار را در پی داشت. مجید دری و مهدیه گلرو از جمله کسانی بودند که در اعتراض مقابل وزارت علوم تحصن کردند و پس از سه روز موفق به دیدار با غلامی شدند.
وب‌سایت خبرآنلاین روز چهارشنبه ۶ دی (۲۸ سپتامبر) گفت‌وگوی فاطیما فردوس، با ۵ دانشجوی محروم از تحصیل را منتشر کرده است. در ادامه بخش‌هایی از مصاحبه با مجید دری و مهدیه گلرو را بخوانید.
مجید دری؛ پنج سال حبس، ۱۰ سال محرومیت از تحصیل
مجید دری‌‌، دانشجوی ورودی ۱۳۸۴ دانشگاه علامه تهران و عضو انجمن اسلامی این دانشگاه، در سال ۱۳۸۶ از تحصیل محروم شد. محرومیت او تا سال ۱۳۸۸ ادامه داشت و همزمان با اعتراضات به نتایج جدل‌انگیز انتخابات ریاست جمهوری در ایران روانه زندان شد.
او که از حامیان مهدی کروبی در انتخابات بود، پس از تحمل ۵ سال حبس و تبعید در سال ۱۳۹۳ آزاد شد. دانشگاه علامه او را به خاطر "غیبت غیرموجه" اخراج کرده بود.
او می‌گوید در سال ۱۳۸۶ و همزمان با دولت محمود احمدی‌نژاد بیش از ۵۰ دانشجو همزمان حکم تعلیق دریافت کردند. دری هم به ۴ ترم محرومیت از تحصیل محکوم شده بود.
پس از آزادی از زندان و با وجود تغییر دولت و وزیر علوم امکان بازگشت او به دانشگاه مهیا نشد: «دانشگاه پیام نور هم نتوانستم بروم چون ریز نمرات می‌خواستند و من هیچ مدرکی نداشتم. در دانشگاه آزاد هم چون پرونده‌ام در دانشگاه علامه باز بود نمی‌توانستم شرکت کنم.»
او می‌افزاید: «تنها چیزی که برای من از علامه ماند وامی بود که از آنها گرفته بودم و به پدرم پیام می‌دادند که اگر باقیمانده‌اش را پرداخت نکند حقوق بازنشستگی را قطع خواهیم کرد. هزینه‌ای که در کل ۲۰۰ هزار تومان بود.»
مهدیه گلرو؛ قبولی در علامه، فارغ‌التحصیلی از پیام نور
یکی از ۵۰ نفری که سال ۱۳۸۶ در دانشگاه علامه تعلیق شد، مهدیه گلرو بود. رئیس وقت دانشگاه تهدید کرده بود همه دانشجویانی که در انتخبات انجمن اسلامی کاندیدا شوند را تعلیق خواهد کرد.
مهدیه گلرو هم یکی از دانشجویانی بود که در این روند ستاره‌دار شد: «من ترم ۸ بودم و ۱۱ واحدم بیشتر نمانده بود و زمان امتحانات نتوانستم شرکت کنم و اصرار داشتند که من ممنوع‌الورود باشم؛ چون آن ترم درسم تمام می‌شد و دیگر نمی‌توانستند من را اذیت کنند و باید همان ترم مانع حضور من در امتحان‌ها می‌شدند. دو ترم هم به خاطر تجمع و سخنرانی مراسم ۱۶ آذر تعلیق شدم تا به سال ۸۸ رسید.»
گلرو نیز پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ بازداشت شد و حدود سه سال را در زندان سپری کرد. در این زمان از دانشگاه اخراج شد: «دلیل اخراج هم غیبت غیرموجه بود که من زندان بودم و نمی‌توانستم پیگیری کنم. متاسفانه پیگیری‌ها هم جواب نداد و هیچ سرپرست و وزیری نبوده که در این ۴ سال با او پیگیری نکرده باشم.»
او با اشاره به مخالفت رییس دانشگاه علامه با بازگشت او به دانشگاه برای گذراندن ۱۱ واحد درسی افزود: «من با سختی بسیار توانستم ریز نمراتم را بگیرم و در دانشگاه پیام نور خارج از تهران تطبیق واحد دادم و یک ترم درس خواندم و مدرک لیسانسم را توانستم از دانشگاه پیام نور بگیرم.»

گلرو پس از پایان کسب مدرک کارشناسی در امتحان کارشناسی ارشد شرکت ‌کرد و علی‌رغم قبولی به دلیل ستاره‌دار شدن ثبت‌نام نشد: «در کارنامه‌ام نقص پرونده درج شده بود و اصلا فکر نمی‌کردم این روند ادامه پیدا کند... گفتند نامه‌ای روی پرونده من هست که تو را مردود علمی اعلام کنیم ولی چون رتبه خوبی داشتی ما نقص پرونده زدیم تا شاید بتوانی پیگیری کنی.»
دانشگاه الزهرا در شهریورماه امسال از مهدیه گلرو برای ثبت‌نام دعوت کرد اما بعدا به او اعلام شد به علت ستاره‌دار بودن نمی‌توانند ثبت‌نام را تکمیل کنند.
این دانشجوی ستاره‌دار گفت که پس از شنیدن سخنان منصور غلامی، وزیر علوم دولت دوم حسن روحانی، مبنی بر نبودن دانشجوی ستاره‌دار، سه روز مقابل وزارت علوم دست به تحصن زده است.
مهدیه گلرو افزود: «خانم سعیدی نماینده مجلس من را به مجلس دعوت کردند و در کمیسیون حقوق شهروندی شرکت کردم. بسیاری از نماینده‌‌ها همراهی کردند و از ما خواستند دو هفته تحصن را توقف کنیم تا مشکل ما را حل کنند و آقای غلامی هم این قول را به آقای دری دادند و امیدوارم این مسئله حل شود و هیچ‌کس دیگر از حق تحصیل محروم نشود.»
 

هیچ نظری موجود نیست: