۱۳۹۶ آذر ۲۹, چهارشنبه

مسئولان رقم قاچاق پوشاک را ۲ و نیم میلیارد دلار اعلام کرده‌اند. اما اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک رقم واقعی پوشاک قاچاق را ۵ میلیارد دلار می‌داند. مسئولان اتحادیه می‌گویند، بازار پوشاک ایران در اختیار ترکیه است.

رقم واقعی قاچاق پوشاک در ایران ۵ میلیارد دلار اعلام شد

مسئولان رقم قاچاق پوشاک را ۲ و نیم میلیارد دلار اعلام کرده‌اند. اما اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک رقم واقعی پوشاک قاچاق را ۵ میلیارد دلار می‌داند. مسئولان اتحادیه می‌گویند، بازار پوشاک ایران در اختیار ترکیه است.
Schaufensterpuppen in Iran Mannequin Geschäft Mode Bekleidung (Mehr)
مجید افتخاری، عضو هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان پوشاک در یک نشست خبری (۵ شهریور/ ۲۷ اوت) گفت، رقم ۲ و نیم میلیارد دلار پوشاک قاچاق از سوی مسئولین "غیرمنطقی" است. او همچنین افزود: «واردات رسمی پوشاک کشور در سال ۹۴ حدود ۱۵ میلیون دلار اعلام شده و این رقم در سال ۹۵ به ۶۰ میلیون دلار رسیده است.»
افتخاری بازار مصرف پوشاک ایران را معادل ۱۲ میلیارد دلار دانست و می‌گوید، مسئولین موفق نشده‌اند جلوی قاچاق پوشاک را بگیرند. او ضمن اشاره به مشکلات تولیدکنندگان داخلی تاکید می‌کند: «تولیدکنندگان درگیر رقابت نابرابر با متخلفان و متقلبان شده‌اند؛ بر این اساس از دولت انتظار داریم فضای سالمی را در اختیار تولیدکننده قراردهد.»
عضو هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان پوشاک هشدار می‌دهد که "بازار داخلی را از دست داده‌ایم" و "ترکیه، بازار پوشاک کشور را در اختیار گرفته است".
تاسیس شهرک پوشاک هم جلوی قاچاق را نمی‌گیرد
برای حل مشکل بازار پوشاک، افتخاری ساخت شهرک پوشاک را پیشنهاد می‌کند. راه اندازی این شهرک سه سال زمان خواهد برد و می‌تواند تا ۲۵۰ تولیدکننده را در خود جای دهد. اما این عضو هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان پوشاک براین باور هست که "ساخت این شهرک بازهم نمی‌تواند روی قاچاق پوشاک تاثیری بگذارد."
Bildergalerie Iran KW34 Nomaden (FARS)
قاچاق پوشاک در ایران سال به سال بیشتر می‌شود
یکی از مشکلات بازار پوشاک ایران عدم شفافیت در واردات برندهای پوشاک است. به گفته مسئولین تاکنون فقط ۱۰ برند جهانی برای حضور در ایران مجوز گرفته‌اند. اما تعداد واقعی این برندها در بازار کشور بیشتر از رقم اعلام شده است.
از طرف دیگر مهندس رضا محمدجعفر عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران هم در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهارداشت که بازار پوشاک در اختیار برندهای ترکیه‌ای است و برندهای ترکیه‌ای بدون هیچ محدودیتی در کشور فعالیت می‌کنند. او پیش‌بینی می‌کند که ترکیه "در سال‌های آتی نبض پوشاک در بازار را دراختیار بگیرد".
همچنین قرار است از سیزدهم تا شانزدهم شهریورماه پنجمین نمایشگاه بین‌المللی پوشاک ایران با حضور ۶۵ شرکت داخلی در محل دایمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شود. این نمایشگاه با هدف معرفی توانمندی تولیدکنندگان پوشاک و همچنین برقراری ارتباط مستقیم میان تولیدکنندگان و فروشگاه‌های پوشاک کشور برگزار می‌شود.
تولیدکنندگان داخلی پوشاک اقدامات دولت در مبارزه با قاچاق پوشاک را کافی نمی‌دانند و انتقاد می‌کنند که چاره‌جویی‌های دولت سبب کاهش قاچاق پوشاک نشده است. بویژه عدم شفافیت در امر واردات پوشاک بار مشکلات تولیدکنندگان را سنگین‌تر کرده است.

هیچ نظری موجود نیست: