۱۳۹۷ اردیبهشت ۲۱, جمعه

آمریکا ٩ فرد و شرکت ایرانی را به عنوان 'شبکه ارزی سپاه' تحریم کرد



دلارحق نشر عکسAFP

آمریکا شش فرد و سه شرکت ایرانی را به فهرست تحریم‌ها اضافه کرد. گفته شده امارات متحده عربی نیز تحریم‌هایی برای چند شخص و شرکت ایرانی وضع کرده است.
استیو منوچین، وزیر دارایی آمریکا می‌گوید این افراد و شرکت‌ها بخشی از یک شبکه‌ ارزی گسترده برای تامین مالی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده‌اند.
آقای منوچین گفته است این شبکه صدها میلیون دلار را به ارزهای دیگر تبدیل کرده‌اند و بانک مرکزی ایران هم در این امر "همدست" بوده و فعالانه دسترسی شبکه ادعایی آمریکا به حساب‌های بانکی خارجی را فراهم می‌کرده است.
اضافه شدن این افراد و شرکت‌ها در چهارچوب تحریم‌های موجود آمریکا است و ارتباطی به خروج آمریکا از برجام و برگرداندن تحریم‌های معلق شده یا وضع تحریم‌های تازه ندارد.
یک صرافی در میان شرکت‌های تحریم شده است.
وزارت دارایی آمریکا همزمان با اعلام تحریم‌ها نموداری از ارتباطات این "شبکه ارزی" منتشر کرده است.

استیو منوچینحق نشر عکسAFP
Image captionاستیو منوچین، وزیر دارایی آمریکا

وزیر دارایی آمریکا بانک مرکزی ایران را متهم کرده است از دسترسی‌هایی که در امارات متحده داشته "سوءاستفاده" کرده تا "اقدامات مخرب" سپاه را تامین مالی کند.
او گفته آمریکا با امارات برای به هم زدن اقدامات شبکه ارزی ادعایی همکاری می‌کند.

تحریم‌شدگان

  • افراد:مقداد امینی، محمد حسن خدایی، سعید نجف پور، مسعود نیکبخت، فواد صالحی، محمدرضا خدمتی
  • شرکت‌ها:شرکت جهان ارس کیش، تعاونی محمدرضا خدمتی و شرکا، صرافی راشد

در آغاز سال جاری خورشیدی بهای دلار و دیگر ارزهای خارجی در ایران به طور چشمگیری بالا رفت، تا جایی که دولت برای نگهداری دلار نزد شهروندان سقف تعیین کرد و قیمتی برای دلار وضع کرد و معامله دلار به بهایی جز آن را غیرقانونی دانست.
مقام‌های دولت حسن روحانی می‌گویند اقدامات "دشمنان خارجی" و "اخلالگران داخلی" باعث این بحران ارزی شده است.
اعلام تحریم کسانی که "شبکه ارزی سپاه" معرفی شده‌اند، دو روز پس از آن انجام می‌شود که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، از توافق هسته‌ای ایران خارج شد.

هیچ نظری موجود نیست: