۱۳۹۷ شهریور ۳۱, شنبه

درخواست اخراج استاد آمریکایی به علت 'بایکوت اسرائیل'

درخواست اخراج استاد آمریکایی به علت 'بایکوت اسرائیل'

جان چنی لیپلود مدرس علوم دیجیتال در دانشگاه میشیگان استحق نشر عکسUNIVERSITY OF MICHIGAN
Image captionجان چنی لیپلود مدرس علوم دیجیتال در دانشگاه میشیگان است
یک استاد دانشگاه میشیگان آمریکا به علت امتناع از نوشتن توصیه نامه برای دانشجویی که قصد تحصیل در اسراییل را داشته، مورد انتقاد شدید قرار گرفته است. او با رد اتهام "یهودی‌ستیزی" گفته مخالفتش با دولت اسرائیل ربطی به نظرش درباره مذهب و مردم این کشور ندارد.
جان چنی لیپولد، استاد دانشگاه میشیگان از سوی یک گروه صهیونیست متهم شده که درخواست نوشتن توصیه‌نامه آکادمیک برای دانشجویی که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه تل آویو را داشته در ایمیلی "تبعیض‌آمیز" رد کرده است.
منتقدان آقای لیپولد می‌گویند ایمیل این استاد دانشگاه حاوی محتوای "یهود-ستیزانه" است و خواستار اخراج او از دانشگاه میشیگان شده‌اند.
اما او می‌گوید از جنبش بی‌دی‌اس که خواستار بایکوت، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم اسرائیل است تنها به علل حقوق بشری حمایت می‌کند.
جنبش بی‌دی‌اس اسرائیل را به نقض حقوق بشر متهم می‌کند و می‌گوید مخالف "هرگونه نژادپرستی از جمله یهودستیزی" است.
پروفسور جان چنی-لیپلود به بی‌بی‌سی گفته: "بایکوت دولت اسرائیل و نهادهای حکومت آن هیچ ربطی به مردم اسرائیل ندارد بلکه تنها به این موضوع ارتباط دارد که نباید گذاشت حضور سیستمی شبیه به آپارتاید بهنجار شود."
Letter from John Cheney-Lippold to student apologising for being unable to provide recommendation letterحق نشر عکسFACEBOOK/CLUB Z
انتقادها درباره تصمیم این استاد دانشگاه نخست در روزنامه دانشگاهی میشیگان منتشر شد.
دولت اسرائیل از سوی بسیاری از منتقدانش به اتخاذ برخی از جنبه‌های آپارتاید متهم است. منتقدان می‌گویند همانند دوران آپارتاید در آفریقای‌جنوبی که سیاهان را اقلیت سفیدپوست در قدرت نادیده می‌گرفت و علیه آنها تبعیض قایل می‌شد، اسرائیل هم در مواجهه با عرب‌های این کشور و فلسطینیان تبعیض‌آمیز رفتار می‌کند.
اسرائیل قویا چنین انتقادهای را رد می‌کند و مدعی است که موفق‌ترین دموکراسی خاورمیانه را دارد.
پروفسور چنی لیپولد می‌گوید درباره تصمیمش برای امتناع از نوشتن توصیه نامه به دانشگاه تل‌آویو با دانشجوی متقاضی مستقیما حرف زده و برای او توضیح داده که این تصمیم او تنها ناشی از دیدگاه سیاسی خودش است و ربطی به سابقه آکادمیک دانشجوی متقاضی ندارد.
او عذرخواهی کرده و گفته بسیاری از دانشکده‌ها در اقدامی مشابه موافقت کرده‌اند که اسرائیل را "در اعتراض با رفتارش با فلسطینیان بایکوت آکادمیک" کنند.
آقای لیپلود تصریح کرده که این بایکوت شامل نوشتن توصیه نامه دانشگاهی هم می‌شود اما از دانشجوی متقاضی خواسته اگر بخواهد او با کمال میل حاضر است "توصیه‌نامه‌های دیگری" برایش بنویسد.
دانشجویی که طرف دیگر این مناقشه بوده به درخواست بی‌بی‌سی برای مصاحبه پاسخ نداد.
اخبار مرتبط
ایمیل این استاد دانشگاه که تاریخ ماه سپتامبر جاری را دارد چند روز پس از مکاتبه از طریق یک باشگاه جوانان صهیونیست در کالیفرنیا بروی شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت.
ماشا مرکولوا، مدیر کلوب زی، می‌گوید ایمیل پروفسور چنی لیپولد "تبعیض‌آمیز و نژادپرستانه" است.
او به بی‌بی‌سی گفته: "هیچ کس قصد ندارد او را از بیان دیدگاه‌های سیاسی‌اش باز دارد."
خانم مرکولوا گفته: "آنهایی که به دنبال صلح در منطقه (خاورمیانه) هستند باید به جای بایکوت به فکر ساختن پل‌ها میان مردمان آنجا باشند."
منتقدان این استاد دانشگاه او را علاوه بر یهودستیزی به تخلف از اختیارات قانونی خود به عنوان یک استاد دانشگاه متهم می‌کنند و می‌گویند او تلاش کرده افکار سیاسی خود را به دانشجوی متقاضی تحمیل کند.
سخنگوی دانشگاه میشیگان به بی‌بی‌سی گفت: "وارد کردن دیدگاه سیاسی شخصی در تصمیم‌گیری درباره حمایت از یک دانشجو، خلاف باورهای این دانشگاه است."
این دانشگاه در بیانیه‌ای تصریح کرده: "با وجود این که ما در جامعه دانشگاهی خودمان عقاید و نظرات بسیار متنوعی داریم اما دانشگاه به طور مداوم با بایکوت کردن موسسات آموزش عالی اسرائیل مخالفت کرده است."
پروفسور چنی لیپلود به بی‌بی‌سی گفته از زمان علنی شدن این ایمیل او بارها ایمیل نفرت‌آمیز و حتی تهدید به مرگ دریافت کرده است اما در داخل دانشگاه میشیگان اکثر افراد حامی او بوده‌اند.
او گفته: "من از دانشگاه می‌خواهم که به حق من برای داشتن عقاید خودم احترام بگذارد و همه متوجه باشند که این یک اعتراض مسالمت‌آمیز است."

هیچ نظری موجود نیست: